Koncepcja mobilności przyszłości, stworzona we współpracy z pracownią architektoniczną Foster + Partners i ogłoszona w tym roku, definiuje na nowo możliwości zasilania samochodów, poruszania się nimi oraz ich włączenia w tkankę miejską.
W przyszłości samochody będą łączyć się z infrastrukturą techniczną, obejmującą sieci drogowe, teleinformatyczne i elektroenergetyczne, co ostatecznie przyniesie korzyści w postaci ograniczenia zatorów drogowych, bardziej efektywnego współużytkowania pojazdów, popularyzacji zdalnej obsługi pojazdów oraz poprawy wydajności zarządzania energią.
Zobacz także:
Aby sprostać wyzwaniom, przed którymi stoją miasta Europy, rządy, firmy i mieszkańcy poszczególnych krajów muszą przyjąć inteligentne i całościowe rozwiązania.
David Nelson, dyrektor ds. projektowania w Foster + Partners: Nasza firma zdecydowanie stawia na tego rodzaju podejście. Skala tego wyzwania jest ogromna. Ponieważ dotyka ono każdego aspektu ludzkiej egzystencji, wymaga jednoczesnego podjęcia działań w takich obszarach, jak energetyka, zatrudnienie, produkcja żywności, transport i wielu innych. Zadanie to jest na tyle złożone, że wszystkie badania zdają się być zaledwie zapowiedzią większego obrazu. Studium mobilności realizowane wspólnie z Nissanem jest właśnie jedną z takich zapowiedzi. Transport powiązany z produkcją i magazynowaniem energii oraz fizyczne skutki tego powiązania dla naszych miast to istotny element skomplikowanego równania, które musimy rozwiązać.
Na podstawie aktualnych danych szacuje się, że do 2050 roku będzie na świecie 2,5 miliarda pojazdów, co oznacza wzrost o 150 proc. w stosunku do obecnego miliarda. Mając na uwadze fakt, że poziom emisji CO2 na całym świecie jest obecnie szacowany na 600 milionów ton, transport i mobilność będą odgrywać zasadniczą rolę w kształtowaniu przyszłego krajobrazu wielkich miast.
Dane Instytutu Dywersyfikacji i Oszczędzania Energii (IDAE) wskazują, że wprowadzenie 1000 pojazdów elektrycznych na ulice miasta spowodowałoby zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o ponad 30 000 kg, a emisji CO2 – o ponad 2000 ton rocznie. 33 000 Nissanów LEAF z wyłącznie elektrycznym napędem, poruszających się po drogach Europy i zarejestrowanych jako korzystające z usług NissanConnect EV, przyczyniło się do zredukowania emisji CO2 do atmosfery o 86 milionów kg.
David Nelson: Prawdziwym wyzwaniem jest sposób powiązania ze sobą wszystkich aspektów naszego życia. Jest to naprawdę niezwykle trudne zadanie. Właśnie w tym zakresie dysponowanie odpowiednią mocą obliczeniową i wykorzystanie funkcjonującego od niedawna zjawiska Big Data – wielkich zbiorów danych o ogromnym potencjale poznawczym – może pomóc nam w przezwyciężeniu ograniczeń umysłu jednego człowieka i wykorzystaniu parametrów wynikających z ludzkich doświadczeń pochodzących z najróżniejszych źródeł. Wierzymy w potencjał badania, które przeprowadziliśmy we współpracy z Nissanem. Koncepcja stacji paliw przyszłości połączyła wiele różnych technologii i wiele elementów środowiska miejskiego, by stworzyć rozwiązanie obejmujące wiele punktów styku i mogące inspirować kolejne pokolenie do tworzenia bardziej zrównoważonej przyszłości.
Gareth Dunsmore, dyrektor działu pojazdów elektrycznych w Nissan Europe: Przyszłość mobilności jest zależna od rozwoju naszych miast i jednocześnie stanowi bodziec do wielu nadchodzących zmian. Zatłoczenie dróg i zła jakość powietrza to tylko dwa z wielu problemów, z którymi musimy sobie poradzić, dążąc do zrównoważonych megamiast. Koncepcja ta nie należy do odległej przyszłości i już dziś widać w naszych miastach zapotrzebowanie na te technologie. Mniej nieprzyjazne środowisko i lepsza jakość życia są w naszym zasięgu. W świetle jednoznacznego zobowiązania Nissana do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ na nasze środowisko i czynią nasze życie wygodniejszym, łatwiejszym i przyjemniejszym, przedstawiamy nasze spojrzenie na przyszłość mobilności. Jest to 360-stopniowa panorama ukazująca, jakie mogą być pojazdy przyszłości i społeczeństwa, w których one funkcjonują w efekcie wizjonerskiego myślenia i działań w obszarach projektowania i technologii.
Wizja wyrażona w koncepcji Nissana dotyczy zagadnień od największych globalnych wyzwań, jak dostawy energii, jakość powietrza w miastach i zmiany klimatu, po tak codzienne sprawy, jak parkowanie, bezpieczeństwo na drogach, czy ładowanie samochodów.
SAMOCHODY AUTONOMICZNE: INTELIGENTNA JAZDA WEDŁUG NISSANA
Samochody w koncepcji stacji paliw przyszłości Nissana mogą działać autonomicznie – jeździć, parkować i ładować swoje akumulatory bez udziału kierowcy. W ciągu najbliższych czterech lat (do 2020 roku) producent ten wprowadzi na rynek wiele pojazdów z technologią jazdy autonomicznej w Europie, USA, Japonii i Chinach. Błąd człowieka jest przyczyną 90 proc. wszystkich wypadków – zatem zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia błędu dzięki technologii powoduje, że jazda samochodem staje się bezpieczniejsza, bardziej efektywna i dostarcza więcej przyjemności.
Nissan Qashqai, produkowany w brytyjskich zakładach Nissana w Sunderland, zostanie wyposażony w 2017 roku w pierwszą wersję tej technologii, Qashqai. Umożliwi ona autonomiczną i bezpieczną jazdę po jednym pasie w gęstym ruchu na autostradzie.
Użytkowanie samochodu autonomicznego nie będzie przypominało siedzenia na pasie transmisyjnym przenoszącym podróżujących z punktu A do punktu B. Przyszłe wersje technologii Inteligentnej Jazdy umożliwią samochodowi „uczenie się” stylu jazdy kierowcy i naśladowanie go po włączeniu systemu Piloted Drive. W trybie manualnym to kierowca ma kontrolę nad pojazdem – sztuczna inteligencja udziela pomocy tylko wówczas, gdy jest ona potrzebna, na przykład inicjując hamowanie w razie wykrycia zagrożenia zderzeniem.
INTELIGENTNA INTEGRACJA WEDŁUG NISSANA
Samochód przyszłości będzie umiał komunikować się – nie tylko z kierowcą, informując go o warunkach drogowych, osobistym harmonogramie, czy przekazując inne informacje – lecz również z pieszymi i innymi uczestnikami ruchu drogowego. Zewnętrzne światła i wyświetlacze będą wyraźnie sygnalizować zamiary kierowcy, na przykład informując rowerzystę jadącego z tyłu, że samochód „wie” o jego obecności, lub wyświetlając pieszym czekającym na przejście przez jezdnię komunikat zapraszający do wejścia na zebrę.
Połączenie samochodów z sieciami drogowymi, teleinformatycznymi i elektroenergetycznymi może prowadzić do zmniejszenia zatorów drogowych, bardziej efektywnego współużytkowania pojazdów, popularyzacji zdalnej obsługi pojazdów oraz poprawy wydajności zarządzania energią. Inteligentna integracja jest technologią, która mogłaby również decydować o tym, w jakiej kolejności i do jakiego poziomu pojazdy mają być ładowane na podstawie takich czynników, jak prognozowana odległość do pokonania i przewidywany czas wystąpienia zapotrzebowania na energię.
WTÓRNE WYKORZYSTANIE AKUMULATORÓW DO MAGAZYNOWANIA ENERGII
Od grudnia 2015 roku Nissan współpracuje z firmą specjalizującą się w zarządzaniu energią – Eaton Electrical – nad opracowaniem produktu umożliwiającego wykorzystywanie akumulatorów litowo- jonowych Nissana w domu. Zaprojektowany jako najbardziej przystępny cenowo i niezawodny system magazynowania energii na rynku, moduł xStorage daje „drugie życie” akumulatorom po zakończeniu ich eksploatacji w pojazdach elektrycznych marki Nissan.
Klienci będą płacić mniejsze rachunki za energię elektryczną, a nawet mogą uzyskiwać zwrot pieniędzy od zakładu energetycznego dzięki inteligentnemu systemowi magazynowania energii. Całe rozwiązanie (wraz z montażem i wyposażeniem dodatkowym) ma kosztować 4000 euro (bez podatku VAT).
Moduł xStorage, skonstruowany we współpracy z firmą Eaton i zaprojektowany przez Nissan Design Europe w Londynie, będzie wykorzystywał używane akumulatory z samochodów elektrycznych Nissana, zainstalowane w domach jako źródło energii dostępnej na żądanie, co zapewni obniżenie kosztów energii oraz ochronę przed zakłóceniami zasilania w przypadku wzrostu obciążenia sieci.
ŁADOWANIE W SYSTEMIE VEHICLE-TO-GRID (V2G)
Nissan oraz wielonarodowa spółka energetyczna Enel potwierdziły plany uruchomienia dużego próbnego systemu vehicle‑ to‑ grid (V2G) w Wielkiej Brytanii. Próbny system stworzono poprzez zainstalowanie i podłączenie stu modułów V2G w miejscach uzgodnionych z indywidualnymi i flotowymi właścicielami Nissanów LEAF i elektrycznych vanów e‑NV200.
Podłączając swoje samochody do systemu V2G, właściciele będą mogli w elastyczny sposób dysponować energią, a nawet odsprzedawać nadwyżki energii zgromadzonej w akumulatorze pojazdu brytyjskiemu operatorowi sieci – National Grid. Zapowiedź uruchomienia tego systemu zwiastuje początek nowej, fascynującej ery zarządzania energią w Wielkiej Brytanii. Właściciele pojazdów elektrycznych Nissana będą mogli odgrywać aktywną rolę w stabilizacji sieci, uzyskując przy tym alternatywne źródło dochodów.
Po wprowadzeniu technologii V2G na dużą skalę może ona stać się czynnikiem zmieniającym zasady gry dla właścicieli samochodów elektrycznych Nissana w Wielkiej Brytanii. Staną się oni pełnoprawnymi, aktywnymi uczestnikami brytyjskiego rynku energii. Dotychczas ładowanie pojazdów elektrycznych było działaniem w jedną stronę. Energia pobierana z sieci jest gromadzona w akumulatorze i zużywana podczas jazdy samochodu. Ładowanie w nowej technologii umożliwia dwukierunkowy przebieg tego procesu, w którym pojazdy pełnią rolę mobilnych koncentratorów energii.
Za pomocą tego wyposażenia właściciel Nissana LEAF lub e‑NV200 może ładować samochód poza godzinami szczytu energetycznego, korzystając z tańszej taryfy, a następnie zużywać energię zgromadzoną w akumulatorze pojazdu na potrzeby gospodarstwa domowego w okresie obowiązywania wyższej taryfy, a nawet odsprzedawać ją z zyskiem do sieci. Energia elektryczna wytworzona w panelach słonecznych lub turbinach wiatrowych może być wykorzystana do ładowania akumulatora pojazdu, zasilania urządzeń w domu i firmie lub odprowadzona do publicznej sieci elektroenergetycznej.
Nissan poinformował w marcu, że nowe regionalne biuro firmy we Francji zostanie wyposażone w system integracji samochodów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz moduł magazynowania energii w akumulatorach wycofanych z eksploatacji w pojazdach. Będzie to największy na świecie system tego typu zainstalowany w budynku.
TERENY ZIELONE I BUDYNKI
Zespół projektowy czołowej firmy architektonicznej Foster + Partners stworzył wizję miasta przyszłości, która nie ogranicza się do pojazdów – w ramach koncepcji przyszłej mobilności badane są również możliwości zastosowania nowego myślenia i technologii w odniesieniu do fizycznej zabudowy. Nowe energooszczędne i skomunikowane z siecią domy mieszkalne nie tylko sprawnie magazynują energię, lecz również ją wytwarzają. W dodatku znaczna część tej technologii jest już dostępna – na przykład panele fotowoltaiczne wykorzystujące energię słoneczną są już powszechnie stosowane w środowisku miejskim.
Ponadto tereny zielone, w tym ogrody, parki i lasy, przynoszą oczywiste korzyści mieszkańcom miast i stanowią ważne siedlisko dzikich zwierząt. Wśród tych korzyści należy wymienić poprawę jakości powietrza i ograniczanie niekorzystnych skutków upałów poprzez obniżanie temperatury w miastach. Samochody elektryczne przyczyniają się do poprawy jakości powietrza dzięki zerowej emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych cząstek stałych.
Technologia zerowej emisji i rozwiązania multimodalne w transporcie sprawiają, że większe obszary miast będzie można przeznaczyć pod zabudowę mieszkaniową, co pomoże zaspokoić ciągle rosnące zapotrzebowanie na tego typu infrastrukturę. Co więcej, dzięki wprowadzeniu technologii Piloted Drive i zmniejszeniu liczby nieużywanych pojazdów parkowanych wzdłuż dróg, miasta zaczną odzyskiwać tereny zielone, tworząc miejskie parki oraz ośrodki kultury i rekreacji.
David Nelson z firmy Foster + Partners: Duża gęstość miejskiej zabudowy przynosi poprawę jakości życia, jeśli miejsca zamieszkania, pracy i rekreacji znajdują się blisko siebie. Duża gęstość zabudowy nie oznacza automatycznie przeludnienia czy trudności ekonomicznych, o ile opiera się na holistycznym podejściu. Czyste’ branże, takie jak mikroelektronika czy biura i pracownie nowego sektora usług, całkowicie spełniają wymagania stosowane w odniesieniu do terenów mieszkaniowych. Wiele spośród tych technologii już teraz funkcjonuje w naszych miastach.
W centrum uwagi działań wynikających z tego zobowiązania do wprowadzania technologii o zerowej emisji zanieczyszczeń znajduje się społeczeństwo. Wraz ze zmniejszeniem emisji uzyskujemy czystsze miasto, lepszą jakość powietrza, tereny zielone oraz większą swobodę przyjemnego korzystania ze środowiska zabudowanego.