Zaprezentowany został nowy prototypowy pojazd — Nissan GT-R50 by Italdesign — pierwszy efekt współpracy obu firm. Wyjątkowy samochód oparty jest na seryjnym GT-R NISMO z 2018 roku.
Upamiętnia on 50. rocznicę zarówno powstania modelu GT-R, jak i firmy Italdesign. Pojazd zadebiutuje w Europie w przyszłym miesiącu.
Zobacz także:
Za opracowanie, konstrukcję i budowę pojazdu odpowiada Italdesign. Wyrazisty i bezkompromisowy styl nadwozia i wnętrza to dzieło zespołów Nissan Design Europe z Londynu i Nissan Design America.
– Jak często się zdarza, że zadajemy sobie pytanie: »A gdyby tak stworzyć Nissana GT‑R bez żadnych ograniczeń?«, a potem rzeczywiście budujemy taki model?. Taka rzadka okazja powstaje, kiedy w czasie zbiegają się dwa ważne momenty: 50‑lecie kształtowania motoryzacyjnego świata przez Italdesign i 50‑lecie wzbudzania emocji przez kultowego Nissana GT‑R. Dla upamiętnienia tego jubileuszu Nissan i Italdesign zaprojektowały specjalną wersję modelu GT‑R — mówi Alfonso Albaisa, pierwszy wiceprezes ds. globalnego projektowania w firmie Nissan.
Najwyższy poziom stylistyczny
Przód Nissana GT-R50 by Italdesign zwraca uwagę złotym elementem rozciągającym się niemal na całą szerokość pojazdu. Maska silnika ma bardziej wydatne wybrzuszenie, a wąskie reflektory LED sięgają od nadkoli do krawędzi nad zewnętrznymi wlotami powietrza.
Wyraźnie zarysowana linia dachu została obniżona o 54 milimetry. Niższa część centralna i minimalnie podniesione sekcje zewnętrzne nadają profilowi dachu muskularny wygląd. Charakterystyczne wloty powietrza za tylnymi kołami nawiązujące kształtem do samurajskiego miecza zostały zaakcentowane złotymi oprawami i biegną od dolnej krawędzi drzwi do przetłoczenia w połowie wysokości samochodu.
Muskularne błotniki podkreślają szeroki rozstaw tylnych kół. Linia boczna zwęża się u podstawy tylnej szyby i przechodzi w przetłoczenie na pokrywie bagażnika. Linia tylnej szyby jest dłuższa i sięga głębiej w porównaniu ze standardowym modelem, dodając dynamizmu sylwetce pojazdu. W połączeniu z kolejnymi złotymi elementami wydaje się ona osobnym modułem konstrukcji tyłu.
Podwójne okrągłe tylne lampy GT‑R zostały przeprojektowane jako osobny „pływający” element z wąskimi pierścieniami emitującymi światło i wklęsłymi środkami. Klosze lamp stanowią łącznik między zewnętrznymi wzmocnieniami a centralną części struktury bagażnika. Całości dopełnia duży, regulowany tylny spojler oparty na dwóch wspornikach.
Specjalne obręcze kół — o rozmiarze 21×10 cali z przodu oraz 21×10,5 cala z tyłu — podkreślają sylwetkę pojazdu. Z szarością lakieru Liquid Kinetic Gray kontrastują złote „rocznicowe” akcenty w kolorze Energetic Sigma Gold.
Nowoczesne wnętrze Nissana GT-R50 by Italdesign zapowiada wyczynowe osiągi. Dwa rodzaje włókna węglowego pokrywają znaczne powierzchnie konsoli środkowej, deski rozdzielczej i paneli drzwi, natomiast tapicerka foteli jest wykonana z czarnej Alcantary i wysokogatunkowej włoskiej skóry.
Nawiązujące do detali nadwozia złote akcenty umieszczono na desce rozdzielczej, drzwiach oraz futurystycznej dźwigni sterowania skrzynią biegów inspirowanej samochodami wyścigowymi. Środek i ramiona specjalnie zaprojektowanej kierownicy są wykonane z włókna węglowego, a spłaszczony w dolnej części wieniec jest pokryty dopasowaną kolorystycznie Alcantarą.
Jeszcze lepsze osiągi
Pod unikalnym nadwoziem Nissana GT-R50 by Italdesign kryją się starannie przemyślane podzespoły mechaniczne. Wykorzystując wyścigowe doświadczenia z Nissana GT3, zespół NISMO udoskonalił ręcznie montowany silnik V6 VR38DETT o pojemności 3,8 litra, wydobywając z niego moc szacowaną na 720 KM i 780 Nm momentu obrotowego.
Modyfikacje jednostki napędowej polegały między innymi na optymalizacji podwójnych wyczynowych turbosprężarek o dużej średnicy i wydajności, zapożyczonych z modelu GT3, zamontowaniu większych intercoolerów oraz zastosowaniu wałów korbowych, tłoków, korbowodów i łożysk o podwyższonej wytrzymałości, wydajnych dysz natrysku oleju na denka tłoków, wałków rozrządu ze zmodyfikowanym profilem krzywek i bardziej wydajnych wtryskiwaczy paliwa.
Zoptymalizowano także układ zapłonowy, dolotowy i wydechowy. Wzmocniona dwusprzęgłowa sekwencyjna sześciobiegowa przekładnia zamontowana z tyłu w układzie transaxle, a także wytrzymalsze mechanizmy różnicowe i półosie napędowe, zapewniają skuteczne przekazanie mocy na koła.
Opracowano zmodyfikowane zawieszenie z amortyzatorami Bilstein DampTronic I z systemem ciągłej regulacji charakterystyki pracy. W układzie hamulcowym zastosowano polakierowane na czerwono zaciski Brembo — 6‑tłokowe z przodu i 4‑tłokowe z tyłu. Opony Michelin Pilot Super Sport w rozmiarze 255/35 R21 z przodu i 285/30 R21 z tyłu zapewniają przyczepność adekwatną do mocy silnika.
– Mimo że nie jest to kolejna generacja modelu GT‑R, w prowokujący i kreatywny sposób świętujemy obie rocznice. Łączymy najlepszą platformę konstrukcyjną Nissana i japońskie wzornictwo z włoskim doświadczeniem w dziedzinie budowy nadwozi — powiedział Albaisa.
DANE TECHNICZNE
* Wymiary: dł. – 4784 mm; szer – 1992 mm; wys. – 1316 mm; rozstaw osi – 2780 mm.
* Silnik
– montowany centralnie z przodu, ze skrzynią biegów zintegrowaną z tylnym mechanizmem różnicowym;
– pojemność: 3,8 l;
– moc: 720 KM przy 7100 obr./min.;
– maks. moment: 780 Nm przy 3600-5600 obr./min.;
– napęd na cztery koła ATTESA E-TS;
– skrzynia biegów: wzmocniona, dwusprzęgłowa sekwencyjna 6‑biegowa przekładnia zintegrowana z tylnym mechanizmem różnicowym (układ transaxle).
* Zawieszenie – amortyzatory Bilstein DampTronic I.
Hamulce
– Brembo, z 2‑częściowymi perforowanymi tarczami pływającymi;
– przód: 6‑tłokowy zintegrowany zacisk; 390×32,6 mm;
– tył: 4‑tłokowy zintegrowany zacisk; 380×30 mm.
* Koła i opony
– przód: 21×10J;
– tył: 21×10,5J.
– Michelin Pilot Super Sport; przód: 255/35 R21; tył: 285/30 R21.