NISSAN GT-R: EWOLUCJA LEGENDY WCIĄŻ TRWA

Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o wprowadzeniu na rynek Nissana GT‑R z roku modelowego 2012. Sprzedaż pojazdów z nowego roku modelowego rozpocznie się 24 listopada w Japonii. W europejskich salonach sprzedaży pierwsze egzemplarze pojawią się w styczniu 2012 roku.

Poważne modyfikacje silnika, zawieszenia i układu przeniesienia napędu oraz nowa wersja „For Track Pack” o obniżonej masie (obecnie dostępna tylko w Japonii, Wielkiej Brytanii, Australii i RPA) umożliwiająca pełniejsze wykorzystanie potencjału GT‑R to najważniejsze zmiany we flagowym modelu Nissana na 2012 rok.

Kultowy GT‑R jest nowym typem supersamochodu – jego osiągi i właściwości jezdne są znakomite, ale co ważniejsze, atuty te są dostępne wszystkim kierowcom, w każdych warunkach drogowych. Samochód zebrał wyłącznie pozytywne opinie – będzie nadal ewoluował!

Najnowsza wersja, której sprzedaż w Europie rozpocznie się w styczniu 2012 roku, jest jednocześnie najefektywniejszą z dotychczas oferowanych: wyróżniają ją nie tylko jeszcze lepsze osiągi, ale także mniejsze zużycie paliwa i obniżone wartości emisji, dzięki czemu samochód jest jeszcze atrakcyjniejszy dla kierowcy i pasażerów.

Oprócz dodatkowych koni mechanicznych GT‑R na 2012 rok otrzymał nowo opracowane asymetryczne zawieszenie kompensujące zwiększone obciążenie pojazdu po stronie kierowcy (w wersjach przeznaczonych do ruchu lewostronnego), zmodyfikowaną charakterystykę układu przeniesienia napędu oraz wzmocnione i usztywnione nadwozie zwiększające precyzję prowadzenia.

Wersja „For Track Pack” zmienia GT‑R w lekki dwumiejscowy samochód wyścigowy.

SILNIK

Modyfikacje poprawiające efektywność silnika GT‑R zaowocowały zmniejszeniem zużycia paliwa z 12 do 11,8 l/100 km, przy jednoczesnym wydatnym podniesieniu mocy z 390 do 404 kW (550 KM) przy 6400 obr./min. oraz maksymalnego momentu obrotowego z 612 do 632 Nm w przedziale od 3200 do 5800 obr./min.

Wzrost elastyczności silnika oraz momentu obrotowego w średnim i niskim zakresie obrotów, a także mocy w wysokim zakresie obrotów, to przede wszystkim efekt:

– zwiększonej wydajności układu dolotowego;
– obniżonych oporów przepływu powietrza dzięki zastosowaniu kolektora dolotowego przy każdej z głowic oraz wykonanego z żywicy poszerzonego kanału doprowadzającego powietrze do intercoolera;
– poprawy efektywności układu wydechowego i układu kontroli emisji spalin,;
– obniżenia oporów aerodynamicznych dzięki zastosowaniu bardziej kompaktowego katalizatora pod podwoziem, który mimo mniejszej masy skuteczniej oczyszcza spaliny;
– udoskonalonego systemu chłodzenia zaworów wydechowych, którego podstawą są nowo zaprojektowane zawory wypełnione metalicznym sodem oraz usprawnionych systemów sterowania fazami rozrządu, proporcji mieszanki i kąta wyprzedzenia zapłonu.

SKRZYNIA BIEGÓW

Skrzynia biegów pracuje jeszcze ciszej i płynniej dzięki wzmocnionej konstrukcji widełek wybieraka i sztywniejszemu łożyskowaniu koła zamachowego. Mechanizm różnicowy każdej wersji GT‑R jest teraz smarowany specjalnym olejem R35 COMPETITION Type 2189E (75W140), opracowanym na potrzeby wyścigów samochodowych.

NADWOZIE

Na zwiększenie elastyczności i poprawę właściwości jezdnych odczuwanych przez kierowcę wpłynęły nie tylko dodatkowe konie mechaniczne i niutonometry, ale także wzmocnienie niektórych stref przegrody czołowej i elementów pod deską rozdzielczą.

Zwiększenie precyzji technologii produkcji wraz z ulepszeniami konstrukcji nadwozia przyczyniły się do wzrostu czułości czujników montowanych w różnych miejscach pojazdu. Zmieniono lokalizację czujników w bardziej sztywnym i wyciszonym nadwoziu, a także zastosowano dokładniejsze czujniki przyspieszenia w strefach o większej wrażliwości wyznaczonych w trakcie testów wibracyjnych.

ZAWIESZENIE I HAMULCE

Z uwagi na zwiększone obciążenie po stronie kierowcy oraz fakt, że wał napędzający przednie koła znajduje się z prawej strony podwozia, w wersjach GT‑R przeznaczonych do ruchu lewostronnego zastosowano asymetrycznie zawieszenie. Lewa sprężyna przedniego zawieszenia jest twardsza, a tylny wahacz jest zamontowany nieco wyżej niż prawy. Powoduje to, że zaparkowany samochód nie jest równomiernie obciążony, ale w czasie jazdy różnice znikają, co przekłada się na poprawę elastyczności oraz zwiększenie płynności i precyzji prowadzenia. Kierowca może także dynamiczniej pokonywać zakręty i odczuwa wyższy komfort jazdy. Taka konstrukcja zawieszenia stosowana jest oczywiście tylko w modelach z kierownicą po prawej stronie.

Węglowo-ceramiczne hamulce Nissan (NCCB) są dostępne jako montowana fabrycznie opcja w wersjach GT‑R Premium Edition i EGOIST. Takie hamulce pozwalają uzyskać jednocześnie znakomite właściwości jezdne i komfort jazdy dzięki znacznemu obniżeniu masy sprężyn oraz doskonałej skuteczności tarcz węglowo-ceramicznych. (Obniżono także ceny tarcz i zacisków hamulcowych wymienianych w czasie przeglądów.)

WNĘTRZE

Niebieskie podświetlenie pierścienia otaczającego tarczę obrotomierza, dopasowane do koloru podświetlenia wskaźnika przełożenia poprawia estetykę i elegancję kokpitu.

Kamera cofania będzie częścią wyposażenia standardowego wszystkich wersji.

Głośniki niskotonowe Bose® zostały zastąpione głośnikami niskotonowymi systemu Bose Precision Sound System opracowanymi pierwotnie dla wersji EGOIST.

FORTRACK PACK

To nowa wersja w ofercie GT‑R, przeznaczona dla klientów, którzy lubią poczuć jeszcze więcej adrenaliny za kierownicą sportowego Nissana.

Opracowana w Japonii wspólnie z NordRing Company wyróżnia się zmodyfikowaną charakterystyką zawieszenia, dodatkowymi wlotami powietrza chłodzącego hamulce (z przodu i z tyłu) oraz aluminiowymi obręczami kół Rays z wersji Spec_V (z czarną kwarcowo-chromową powłoką). Specjalnie do tej wersji przygotowano także specjalny przedni spojler z karbonowymi wlotami powietrza.

W celu zmniejszenia masy pojazdu jest on wyposażony tylko w dwa fotele. Tylne siedzenia zastąpiono ławką pokrytą pikowaną tkaniną. Przednie fotele mają skórzaną tapicerkę o zwiększonej przyczepności, opracowaną specjalnie do wersji „For Track Pack”. Fotele te doskonale utrzymują ciało kierowcy i pasażera nawet w czasie najbardziej dynamicznej jazdy po torze (tylko wersja z kierownicą po prawej stronie).

Taka jest najnowsza wersja Nissan GT‑R na 2012 rok, a ewolucja legendy wciąż trwa…

W SKRÓCIE

– większa moc (550KM), mniejsze spalanie i obniżona emisja;
– unikatowa asymetryczna konfiguracja zawieszenia w samochodach z kierownicą po prawej stronie;
– udoskonalona charakterystyka mechanizmu zmiany przełożeń;
– specjalny wyścigowy olej w mechanizmie różnicowym;
– wzmocnione nadwozie zwiększające precyzję prowadzenia;
– ceramiczne tarcze hamulcowe – opcja zależna od wersji wyposażenia;
– nowe głośniki niskotonowe Bose Precision Sound System;
– kamera cofania w wyposażeniu standardowym;
– nowa wersja „For Track Pack” umożliwiająca pełniejsze wykorzystanie wyczynowych osiągów GT‑R (tylko egzemplarze z kierownicą).