NISSAN: GT-R 2017 – NOWY WYMIAR OSIĄGÓW I KOMFORTU

niss-gtr1

Zaprezentowany po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w marcu br. Nissan GT-R z roku modelowego 2107 zwraca uwagę nowym wyglądem nadwozia i wnętrza.

Ale także znaczącymi ulepszeniami w zakresie właściwości jezdnych i mocy dostarczanej przez turbodoładowany 24-zaworowy silnik V6 o pojemności 3,8 litra.


Zobacz także:

PREMIERY

RENAULT CLIO R.S.16.


 

Nowy GT-R jest również bardziej komfortowy, oferując poziom rzadko spotykany w sportowych supersamochodach o wyczynowych osiągach.

Samochód ma odświeżony wygląd. Zmiany nadwozia w przedniej części samochodu dotyczą maski silnika, przedniego zderzaka, świateł do jazdy dziennej (DRL) oraz kraty wlotu powietrza z motywem litery V w kolorze matowego chromu, stanowiącej jeden z charakterystycznych elementów najnowszej stylistyki Nissana.

niss-gtr2

Wlot powietrza został powiększony w celu zwiększenia przepływu powietrza do chłodzenia silnika bez powodowania dodatkowego oporu aerodynamicznego, zaś jego poprawiony kształt płynnie komponuje się z nową pokrywą silnika o zwiększonej sztywności. Nowa konstrukcja maski w znacznym stopniu poprawia właściwości aerodynamiczne przedniej części pojazdu przy dużych prędkościach (powyżej 200 km/h).

W istocie niemal wszystkie zewnętrzne zmiany wizualne GT-R miały na celu poprawienie właściwości aerodynamicznych i lepszego chłodzenia ważnych układów pojazdu. Zachowano prześwit pod pojazdem, ale przeprojektowano słupki C, nadając ich górnej części kształt zapewniający lepszy opływ powietrza.

Tył nowego GT-R nadal definiują okrągłe światła. Zmiany to wykończony na srebrno dyfuzor i nowe boczne wloty powietrza, które zostały umiejscowione obok czterech końcówek tytanowego układu wydechowego. Pas oddzielający dolną czarną część od górnej części nadwozia poprowadzono nieco wyżej, dzięki czemu tył samochodu został optycznie poszerzony i zyskał bardziej agresywny wygląd. Tylny zderzak ma teraz taką samą konstrukcję, jak w GT-R NISMO, co zapewnia lepszy przepływ powietrza w dolnej części tyłu pojazdu.

Felgi firmy RAYS z kutego aluminium z ramionami w kształcie litery Y zostały przeprojektowane, co zaowocowało zmniejszeniem ich masy, poprawą wytrzymałości i sztywności oraz bardziej stabilnym zachowaniem auta podczas jazdy z dużą prędkością.

niss-gtr3

WNĘTRZE

Nowa kabina jest bardziej luksusowa. Kierowca i pasażer przedniego fotela, otoczeni najwyższej jakości skórą nappa, mają przed oczami harmonijną linię deski rozdzielczej podkreślającą stabilność pojazdu, zaś linia biegnąca od zestawu wskaźników do konsoli środkowej wyznacza granicę strefy ściśle podporządkowanej potrzebom kierowcy. Skórzane elementy w całej kabinie mają eleganckie przeszycia.

Układ centralnej części deski rozdzielczej został udoskonalony i uproszczony, a liczbę przełączników zintegrowanej nawigacji i radia zredukowano z 27 w poprzednim modelu do zaledwie 11. Elementy sterowania systemem nawigacji i jej wyświetlacz umieszczono nieco poniżej panelu wskaźników. Ulepszono również układ systemu nawigacji. Powiększony, 8-calowy ekran dotykowy wyświetla duże ikony. Nowy panel sterowania z wyświetlaczem umieszczony w wykonanej z włókna węglowego konsoli środkowej umożliwia łatwą obsługę bez konieczności dotykania monitora.

Manetki zmiany biegów zostały zamontowane bezpośrednio na nowo zaprojektowanym kole kierownicy (a nie jak dotychczas na kolumnie kierownicy), co umożliwia kierowcy wybieranie biegów 6-biegowej przekładni z podwójnym sprzęgłem bez konieczności zdejmowania rąk. Oparcia przednich foteli otrzymały nowy kształt.

SILNIK

Moc 24-zaworowego silnika V6 o pojemności 3,8 litra z podwójnym turbodoładowaniem zwiększono o 20 KM w porównaniu z ubiegłorocznym modelem. Teraz wytwarza on 419 kW (570 KM) przy 6800 obr./min., po części dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania oraz układowi sterowania zapłonem. Jest to technologia dotychczas zastosowana wyłącznie w GT-R NISMO.

niss-gtr4

Nowe zmiany pozwoliły uzyskać lepsze przyspieszenie w środkowym zakresie obrotów (od 3200 obr./min.) przy uzyskaniu maksymalnego momentu obrotowego w szerszym zakresie mocy. Silnik posiada symetryczny układ niezależnych kolektorów wlotowych i wylotowych z podwójnymi turbosprężarkami o wysokiej wydajności, układ wtórnego obiegu powietrza, sterowany termostatycznie układ chłodzenia olejem, specjalną pompę olejową oraz boczny układ smarowania z mokrą i suchą miską olejową. Każdy egzemplarz jest montowany ręcznie.

Nowością jest również tytanowy układ wydechowy – posiada kanał NACA usytuowany pod podłogą pojazdu tuż przed tłumikiem, kierujący powietrze do tylnego dyfuzora.

Zmodernizowano sterowanie zmianami przełożeń 6-biegowej, dwusprzęgłowej sekwencyjnej skrzyni biegów w celu uzyskania większej precyzji i sprawności w różnych sytuacjach drogowych.

Moc silnika jest przenoszona na wszystkie cztery koła za pośrednictwem układu przeniesienia napędu transaxle o nazwie ATTESA E-TS. Podczas normalnej jazdy GT-R zachowuje się, jak samochód z tylnym napędem, lecz może on zostać skorygowany do proporcji 50:50 zależnie od prędkości, przyspieszenia bocznego, kątów obrotu kierownicy, poślizgu opon, rodzaju nawierzchni i stopnia odchylenia kierunkowego. Platforma Premium Midship zumożliwia umieszczenie skrzyni biegów wraz ze skrzynką rozdzielczą i przekładnią główną z tyłu pojazdu.

niss-gtr5

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Sportowe osiągi nowego GT-R są możliwe dzięki wyrafinowanemu układowi zawieszenia. Istotne zmiany konstrukcyjne obramowania przedniej szyby, która jest osadzona w słupkach A, poprawiły sztywność konstrukcji przedniej części modelu. Wzmocnienia w okolicy bagażnika zwiększyły z kolei sztywność tylnej części.

Zastosowany w GT-R specjalny system amortyzatorów Bilstein DampTronic z możliwością regulacji przez kierowcę, został udoskonalony dzięki zmniejszającej straty oporowe nowej osłonie zaworu. Dostępne są trzy tryby do wyboru: Normal, Comfort (maksymalne tłumienie nierówności) oraz sportowy R. Taka sama trzystopniowa regulacja występuje również przy zmianach przełożeń skrzyni biegów.

Siłę hamowania zapewniają jednoblokowe, sześciotłokowe zaciski przednie i czterotłokowe tylne Brembo z pływającymi dwuelementowymi nawiercanymi tarczami hamulcowymi Brembo o średnicy 15,35 cali z przodu i 15 cali z tyłu oraz sztywne klocki hamulcowe o niskiej zawartości stali. Zaciski są montowane na wzór samochodów wyścigowych.

Poczwórny układ wydechowy z tłumikiem przelotowym oferuje lepsze wyciszenie kabiny podczas jazdy z dużymi prędkościami. System aktywnej eliminacji hałasu (ANC) identyfikuje i tłumi niepożądane dźwięki o niskiej częstotliwości poprzez zastosowanie mikrofonów rozmieszczonych w strategicznych punktach kabiny i zastosowanie fal dźwiękowych o analogicznej amplitudzie emitowanych przez głośniki systemu eliminacji hałasu.

niss-gtr6

Dzięki zamontowaniu nowych tytanowych tłumików wyposażonych w elektroniczny zawór sterujący, system aktywnego udoskonalania dźwięku (ASE) podbija dźwięki dla uzyskania w kabinie jak najbardziej rasowego efektu. Kierowca może zmieniać stopień redukcji hałasów za pomocą trzech ustawień stylu jazdy – Normal, Comfort i R.

TECHNOLOGIE ZWIĘKSZAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO

Standardowe elementy związane z bezpieczeństwem stanowiące wyposażenie każdego Nissana GT-R 2017 obejmują między innymi zaawansowany system poduszek powietrznych (AABS). W jego skład wchodzą: dwustopniowe, uzupełniające przednie poduszki powietrzne wyposażone w czujniki pasów bezpieczeństwa oraz czujniki klasyfikacji osoby zajmującej miejsce w fotelu, para uzupełniających bocznych poduszek powietrznych, które są wbudowane w przednie fotele oraz montowane w dachu kurtynowe uzupełniające poduszki powietrzne chroniące przed uderzeniem bocznym.

Dodatkowo zastosowano pochłaniającą energię kolumnę kierownicy oraz system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.

Pozostałe standardowe technologie bezpieczeństwa to system dynamicznej kontroli jazdy (VDC) w trzema trybami stylu jazdy do wyboru kierowcy (Normal, R, Off), elektroniczny system kontroli trakcji (TCS), system ABS i układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD), kamera cofania, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz automatycznie włączane i wyłączane reflektory.