Nissan wprowadza do sprzedaży model e-NV200, który łączący komfort z zerową emisją i niskimi kosztami eksploatacji. Dzięki nowemu modelowi marka będzie producentem, który w swojej globalnej ofercie będzie miał aż dwa w pełni elektryczne pojazdy.
Samochód wykorzystujący rozwiązania pochodzące z dwóch modeli – Nissana LEAF i Nissana NV200, czyli odpowiednio Światowego Samochodu Roku 2011 i Międzynarodowego Vana Roku 2010 – jest gotowy, by wjechać do miast.
Zobacz także:
ECO
W pełni elektryczny i zapewniający dobre osiągi zespół napędowy nowy e-NV200 to praktyczny i uniwersalny pojazd do przewozu osób lub towarów, który nie emituje spalin ani hałasu. Z chwilą rozpoczęcia sprzedaży w czerwcu e-NV200 będzie dostępny jako furgon oraz jako pięciomiejscowa wersja osobowa Combi lub bardziej luksusowa Evalia. Samochód zaprojektowano głównie z myślą o firmach, ale e-NV200 może zainteresować także prywatnych użytkowników z dużymi rodzinami. Homologowany (NEDC) zasięg e-NV200 (170 km) jest większy niż przeciętny dystans 100 km, a jego ładowność i przestrzeń ładunkowa są takie same, jak w modelu NV200.
Akumulator pojazdu można naładować przez noc ze zwykłego jednofazowego gniazdka elektrycznego z zabezpieczeniem 16-amperowym przy poborze mocy 3,3 kW. Czas ten można skrócić do czterech godzin, używając gniazda 32‑amperowego, umożliwiającego pobór mocy 6,6 kW. Ładowanie do 80 proc. pojemności za pomocą specjalnej szybkiej ładowarki CHAdeMO DC 50 kW trwa 30 minut lub krócej, jeżeli akumulator nie był do końca rozładowany. W całej Europie zainstalowanych jest obecnie ponad 1 000 dostępnych publicznie szybkich ładowarek CHAdeMO.
– Sprawdzony i efektywny elektryczny zespół napędowy zastosowany w e-NV200 nadaje się do obsługi typowych codziennych tras wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania. Każdy ciężko pracujący kierowca pojazdu dostawczego lub taksówki doceni także układ napędowy z jednobiegową przekładnią, którego bezgłośne i bezwibracyjne działanie nie powoduje dodatkowego zmęczenia. Niskie koszty eksploatacji usatysfakcjonują osoby zarządzające parkami pojazdów – powiedział Jean-Pierre Diernaz, Dyrektor Działu Pojazdów Elektrycznych w Nissan Europe.
Choć e-NV200 bazuje na elementach istniejącego modelu, jest on efektem realizacji pełnego programu konstrukcyjnego, tak jak pojazd projektowany od podstaw. Układ napędowy zmodyfikowano w kilku istotnych aspektach, dopasowując go do nowej roli. Zmiany w nadwoziu zaprojektowano w taki sposób, aby nie zmniejszyć przestrzeni ładunkowej w stosunku do modelu NV200.
W wersji dostawczej kubatura przedziału ładunkowego nadal wynosi 4,2 m3, co pozwala na przewożenie dwóch standardowych europalet, natomiast przesuwane drzwi boczne po obu stronach i szeroko otwierane tylne drzwi maksymalnie ułatwiają załadunek i rozładunek.
W Japonii i Europie przeprowadzono kompleksowe testy eksploatacji w warunkach rzeczywistych.
Przedprodukcyjne egzemplarze przekazano do użytkowania firmom o międzynarodowej renomie – takim jak FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas, EDF i japońska poczta – aby mogły sprawdzić ich przydatność w codziennej pracy. Informacje zwrotne od kierowców i dyspozytorów wykorzystano do dopracowania modelu e-NV200 przed rozpoczęciem jego produkcji w fabryce lekkich pojazdów użytkowych Nissana w Barcelonie.
Najważniejsze cechy
– nowa stylizacja i 30% nowych elementów w stosunku do modelu NV200;
– homologowany (NEDC) zasięg 170 km; prędkość maksymalna 120 km/h;
– kompatybilność z szybką ładowarką CHAdeMO (0-80% w 30 minut);
– dostęp do ponad 1 000 publicznych stanowisk ładowania w Europie;
– produkowany w Barcelonie z przeznaczeniem na rynki na całym świecie.