NISSAN: ELEKTRYCZNE AUTO Z OGNIWAMI PALIWOWYMI NA BIOETANOL

nis-ogniwa1

Nissan Motor Co., Ltd. zaprezentował w Brazylii pierwszy na świecie prototypowy pojazd napędzany ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu.

Ten przełomowy model, nowy lekki samochód dostawczy, może wykorzystywać kilka rodzajów paliw, w tym etanol i gaz ziemny, jako źródło zasilania do wytwarzania prądu elektrycznego.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

– Ogniwo paliwowe e‑Bio może znaleźć zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu i tworzy szanse rozwoju regionalnej produkcji energii, umożliwiając jednocześnie dalsze korzystanie z istniejącej infrastruktury. W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał rynkowy, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury – stwierdził Carlos Ghosn, Prezes i dyrektor generalny firmy Nissan.

nis-ogniwa2

Nowe osiągnięcie w zakresie bezemisyjnej mobilności – prototypowy pojazd z ogniwem paliwowym e-Bio – pracuje na czystym etanolu, pozyskując energię umożliwiającą naładowanie akumulatora o pojemności 24 kWh, co pozwala na przejechanie ponad 600 kilometrów. Nissan będzie prowadził dalsze testy prototypu na drogach publicznych w Brazylii.

O rozpoczęciu prac badawczo-rozwojowych nad ogniwem paliwowym e‑Bio Nissan poinformował w czerwcu tego roku w Jokohamie. Zespół napędowy wykorzystujący tę technologię jest ekologiczny, charakteryzuje się wysoką sprawnością i łatwością doprowadzenia paliwa oraz pracuje na czystym etanolu lub etanolu zmieszanym z wodą.

Spaliny emitowane przez układ mają czystość porównywalną z powietrzem atmosferycznym, co przekłada się na neutralny bilans węglowy. Ogniwo paliwowe e‑Bio oferuje również zalety typowe dla samochodu elektrycznego, takie jak znakomite przyspieszenie i cicha jazda przy niskich kosztach eksploatacji, a jednocześnie zasięg porównywalny z samochodem wyposażonym w silnik benzynowy. Do produkcji bioetanolu wykorzystuje się głównie trzcinę cukrową i kukurydzę.

nis-ogniwa3

Łatwa dostępność etanolu i niska palność jego mieszanki z wodą ułatwią wprowadzenie systemu na rynek, tym bardziej, że jego stosowanie nie zależy w istotnym stopniu od istniejącej infrastruktury ładowania pojazdów ani nie jest przez nią ograniczane. W przyszłości kierowcy być może będą mogli zaopatrywać się w paliwo nawet w małych sklepach detalicznych.

W dążeniu do realizacji założeń społeczeństwa zeroemisyjnego i bezwypadkowego Nissan stawia na automatyzację i elektryfikację pojazdów. Obietnica marki Nissan „Innovation that excites” jest realizowana w ramach strategii „inteligentnej mobilności”, która koncentruje się na sposobach zasilania samochodów oraz ich integracji ze społeczeństwem. Ogniwo paliwowe e-Bio to urzeczywistnienie koncepcji „inteligentnej energii”, której celem jest obniżanie zużycia paliwa.

nis-ogniwa4

DANE TECHNICZNE
– pojazd bazowy: e-NV200;
– pojemność akumulatora: 24 kWh;
– źródło energii: prąd elektryczny, etanol;
– pojemność zbiornika paliwa: 30 litrów;
– moc SOFC: 5 kW;
– zasięg: ponad 600 km.