Samochód elektryczny powszechnie utożsamiany jest z zeroemisyjnym środkiem transportu, będącym jednocześnie centrum elektro- mobilnego świata.
W rzeczywistości jest to zaledwie jeden z elementów tworzących elektryczny ekosystem, a jego możliwości daleko wykraczają poza przemieszczanie się z punktu A do B.
Zobacz także:
Nissan może pochwalić się ponad 10-letnim doświadczeniem na tym polu i na kwestię elektr- mobilności patrzy znacznie szerzej. Poza produkcją samochodów (LEAF, dostawczy e-NV200), stara się oferować kompleksowe wsparcie infrastrukturalne oraz usługi energetyczne. Marka wspiera również budowę najbardziej kompleksowej sieci ładowarek w Europie. Obecnie obejmuje ona już 7 900 punktów szybkiego ładowania w standardzie CHAdeMO, a liczba ta sukcesywnie rośnie, także w Polsce.
– Rewolucja na rynku w aspekcie mobilności nie dotyczy już tylko samych samochodów. Nasza pewność siebie wynika z wielu lat doświadczenia oraz ponad 360 000 sprzedanych samochodów elektrycznych, które łącznie przejechały ponad 4 miliardy kilometrów. Jest to ogromny powód do dumy, ale również wielka odpowiedzialność. Z jednej strony musimy się bowiem mierzyć ze stereotypami związanymi z wieloma aspektami użytkowania samochodów elektrycznych, takimi jak niewystarczający zasięg lub brak odpowiedniej infrastruktury, z drugiej – testujemy i wprowadzamy na rynek szereg innowacyjnych rozwiązań, które mają na celu nie tylko dalszą poprawę efektywności wykorzystania samochodów, ale także szeroko pojętą integrację ich z siecią elektro- energetyczną. W rezultacie demonstrujemy, że elektro- mobilność to zagadnienie znacznie szersze niż tylko kwestie bezpośrednio związane z parametrami samochodów zeroemisyjnych. Przykładem może być system dwukierunkowego przesyłu energii Vehicle- to- Grid, który może przyczynić się do stabilizowania sieci elektro- energetycznych, a także do obniżenia kosztów energii – mówi Robert Prusiński, dyrektor polskiego oddziału Nissana.
Samochód jako bank energii
Zdaniem ekspertów marki samochody elektryczne w najbliższej przyszłości przestaną być zwykłym środkiem lokomocji, a staną się mobilnymi magazynami energii. Będzie to możliwe m.in. dzięki systemowi dwukierunkowego przepływu energii.
Opracowany przez Nissana system Vehicle- to- Grid (V2G) pozwala na przesyłanie energii z samochodów elektrycznych do sieci elektro- energetycznej. Tego rodzaju rozwiązanie przyczynia się do wzrostu stabilności sieci i sprawia, że działa ona w bardziej zrównoważony sposób, zwłaszcza w godzinach nocnych oraz w szczytach energetycznych. Co więcej, jak pokazują przykłady z innych krajów, konsumenci mogą nie tylko wydajniej zarządzać zużyciem energii, ale nawet zarabiać na swoich autach.
Dzięki systemowi V2G klienci mogą ładować samochody np. w ramach tańszych taryf nocnych lub za pośrednictwem paneli fotowoltaicznych, a następnie zasilać za ich pomocą dom lub biuro, a także odsprzedawać nadwyżkę energii z powrotem do sieci. Oferta jest również doskonałym rozwiązaniem dla flot. Uruchomione przez Nissana w Danii rozwiązanie daje klientom flotowym, korzystającym z samochodów elektrycznych, możliwość praktycznie bezpłatnej jazdy.
Drugie życie akumulatorów
Jeszcze innym pomysłem są domowe oraz przemysłowe urządzenia xStorage, bazujące na akumulatorach wymontowanych z wycofanych z eksploatacji Nissanów LEAF. Tego typu magazyny energii wpływają nie tylko na realne oszczędności dla domowego lub firmowego budżetu, ale również zmniejszają emisję CO2.
O skuteczności tego rozwiązania może świadczyć stadion Amsterdam ArenA, gdzie w tym roku został uruchomiony system awaryjnego zasilania o mocy 3 MW i pojemności 2,8 MWh, oparty na akumulatorach Nissana LEAF. Kolejnym wartym wspomnienia projektem jest Reborn Light, w ramach którego zregenerowane akumulatory z zeroemisyjnych pojazdów marki wykorzystane zostaną do zasilania ulicznych latarni.
Jednocześnie od niedawna klienci w Wielkiej Brytanii mają również możliwość kupienia od Nissana paneli fotowoltaicznych sprzężonych z systemem xStorage. W ramach programu Nissan Energy Solar możliwe jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie domowym nawet o 66 proc.
Te wszystkie elementy potwierdzają, że do kwestii elektr- omobilności Nissan podchodzi wielowątkowo, oferując rozwiązania odpowiadające na przyszłe wymagania klientów, również tych w Polsce. Punktem docelowym jest oczywiście stworzenie pełnego, elektrycznego ekosystemu, który będzie z jednej strony samowystarczalny, a z drugiej – jak mówi sama nazwa – ekologiczny.