NISSAN DESIGN EUROPE MA 15 LAT – NAJWAŻNIEJSZE PROJEKTY

Nissan Des0

Nissan Design Europe, centrum kreatywne marki oraz placówka, w której powstały niektóre z najpopularniejszych i najbardziej innowacyjnych modeli, obchodzi 15‑lecie działalności w obecnej siedzibie.

Studio oficjalnie otwarto 25 stycznia 2003 roku w londyńskiej dzielnicy Paddington. Przeprowadzkę poprzedził gruntowy remont opuszczonego i „udekorowanego” graffiti budynku „The Rotunda”.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Obiekt położony w niezwykle atrakcyjnej części miasta należał wcześniej do zlikwidowanej bazy transportowej. Centrum funkcjonujące pod wewnętrzną nazwą NDE od półtorej dekady jest kolebką sukcesu Nissana w Europie, zwłaszcza w segmencie crossoverów. Oryginalny koncepcyjny Qashqai (2003) powstał właśnie w NDE, podobnie jak wszystkie późniejsze wersje produkcyjne tego modelu.

NDE stoi również za powstaniem mniejszego brata modelu Qashqai, czyli Juke. Po raz pierwszy muskularne linie nowego modelu można było dostrzec w koncepcyjnym Qazana (2009).

 

Europejskie studio projektowe Infiniti — marki premium Nissana — rozpoczęło działalność na terenie NDE w 2014 roku.

Dla uczczenia 15. rocznicy otwarcia centrum w jego obecnej londyńskiej siedzibie Mamoru Aoki, wiceprezes Nissan Design Europe przygotował własną listę 15 ulubionych projektów z ostatnich 15 lat. Zawiera ona także przemyślenia jej autora, który wyjaśnia, dlaczego każdy z tych pojazdów — koncepcyjnych i seryjnych modeli Nissana i Infiniti — znalazł się w tym zestawieniu.

Podejście marki do stylistyki motoryzacyjnej znajduje kontynuację w najnowszym modelu na rynek europejskim — nowym LEAF-ie, którego sprzedaż rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu. To wizytówka Inteligentnej Mobilności Nissana.

Poniższa lista obejmuje 15 pojazdów (w porządku chronologicznym). Listę opracował Mamoru Aoki. Przy każdej pozycji znajduje się cytat z jego wypowiedzi wyjaśniający znaczenie danego modelu oraz powód umieszczenia na liście.

 

Qashqai concept (2003): „Zapowiedź innowacji Nissana i planów stworzenia nowego typu pojazdu. Ten model dał początek niezwykle popularnemu w Europie segmentowi crossoverów”.

Micra c+c (2005): „Micra była już znana na całym świecie jako kultowy mały samochód z mocny charakterem, ale ta wersja jeszcze bardziej podkreślała jej rezolutny wyjątkowość”.

Terranaut concept (2006): „Zapowiedź sportowo-użytkowego Nissana Pathfindera — wyjątkowego samochodu dla poszukiwaczy przygód, a także dla geologów i innych naukowców, którzy muszą docierać w najbardziej ekstremalne regiony świata”.

Qashqai (2007): „Pierwszy crossover Nissana w segmencie C. Do końca 2007 roku Nissan sprzedał ich w Europie prawie 100 000. Unowocześniony model z 2010 roku również odniósł duży sukces”.

 

NV200 concept (2007): „Innowacyjne i wyjątkowe połączenie mobilnego biura i samochodu użytkowego. Wymarzony pojazd dla inteligentnego użytkownika, oparty na furgonie NV200”.

Qazana concept (2009): „Zachęcony sukcesem modelu Qashqai, Nissan przedstawił propozycję mniejszego crossovera. Samochód wyróżniał się odważną koncepcją i unikatową stylistyką”.

Juke (2010): „Pierwszy crossover Nissana w segmencie B. Stylistyczna wizytówka Nissana i dowód ogromnego kreatywnego potencjału NDE”.

Qashqai (2013): „Druga generacja modelu Qashqai. Ogromny krok naprzód pod każdym względem przy zachowaniu funkcjonalności i charakterystyki drogowej oryginału”.

Nissan Concept 2020 (2014): „Arcydzieło motoryzacyjnego wzornictwa, stworzone w celu zaprezentowania przyszłych kierunków stylistycznych Nissana, które nazywamy emocjonalną geometrią.”

Infiniti Emerg-E concept (2014): „Kwintesencja Infiniti — marki premium Nissana — w której inspirujące osiągi połączono z przyszłymi kierunkami stylistycznymi i zerową emisją”.

 

Gripz concept (2015): „Model studyjny zapowiadający planowanego w najbliższej przyszłości crossovera z segmentu B z cechami samochodu sportowego. Była to również prezentacja przyszłych kierunków stylistycznych Nissana wpisujących się w wizję Concept 2020”.

Infiniti QX30 concept (2015): „Stylistyczna wizja nowego kompaktowego crossovera klasy premium, skierowanego do nowego pokolenia klientów z silną potrzebą indywidualizmu. Jej kontynuacją było wprowadzenie seryjnego Infiniti QX30”.

Blade Glider prototype (2016): „Futurystyczny wyczynowy samochód elektryczny o rewolucyjnej stylistyce samochodu sportowego. Jeżdżący prototyp, który zdobył ogromną popularność na całym świecie i wzbudzał podziw wszędzie, gdzie tylko się pojawił”.

Navara EnGuard concept (2016): „Prezentacja możliwości niefabrycznej przebudowy modelu Navara, z innowacyjnym wykorzystaniem akumulatorów wycofanych z samochodów elektrycznych Nissana jako przenośnego źródła zasilania dla użytkowników pracujących w niedostępnym terenie”.

Infiniti Q60 Project Black S (2017): „Samochód badający potencjał nowej linii modelowej Infiniti o wyczynowych osiągach. Radykalna interpretacja coupe Q60, wykorzystująca wyczynowy hybrydowy układ napędowy i inspirowana przez systemy odzyskiwania energii stosowane w Formule 1”.