NIE BLOKUJ SKRZYŻOWANIA I PASÓW – TO WYKROCZENIE

renault_1009

Skrzyżowanie zablokowane przez samochód, który nie zdążył przez nie przejechać np. przed zmianą świateł, to bardzo częsty widok w naszych miastach.

Perspektywa mandatu nie zawsze wystarczy, by zapobiegać takim zachowaniom kierowców.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

W Szczecinie testowane są tzw. yellow boxy, na które nie można wjechać, jeśli nie ma możliwości opuszczenia tego miejsca.

Przepisy zakazują wjazdu na skrzyżowanie, jeśli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma możliwości kontynuowania jazdy. Wielu prowadzących auta nic sobie jednak z tego nie robi.

– Wjeżdżanie na skrzyżowanie mimo braku możliwości zjazdu z niego to niestety częsta praktyka. Kierowcom wydaje się, że dzięki temu w krótszym czasie dotrą do celu, ale w rzeczywistości w ten sposób przyczyniają się do powstawania korków i niebezpiecznych sytuacji na drodze – mówi Zbigniew Weseli, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

renault_1010

Za blokowanie skrzyżowania w ten sposób grozi mandat w wysokości 300 zł, nie na wszystkich kierowców działa to jednak odstraszająco. Z tego powodu w Szczecinie testowane są obecnie tzw. yellow boxy.

To nic innego jak namalowane na skrzyżowaniu żółte linie tworzące kratownicę. Na wyznaczone przez nie pole nie wolno wjechać, jeśli nie ma możliwości opuszczenia tego miejsca. Rozwiązanie sprawdziło się już za granicą, m.in. w Wielkiej Brytanii. W Szczecinie yellow boxy pojawiły się na razie na pięciu skrzyżowaniach.

Problemem jest nie tylko blokowanie skrzyżowań.

– Często zdarza się też, że kierowcy zatrzymują się na przejściu dla pieszych czy przejeździe dla rowerów. Pieszy czy rowerzysta przeciskający się między samochodami jest niewidoczny dla kierowców jadących innym pasem, co może skończyć się wypadkiem – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.