NAVTEQ I SCANIA: SYSTEM AKTYWNEGO PRZEWIDYWANIA

Koncern Scania powierzył NAVTEQ – dostawcy map, informacji o ruchu drogowym oraz danych lokalizacyjnych, umożliwiających korzystanie na całym świecie z usług nawigacyjnych i lokalizacyjnych oraz z reklamy mobilnej, dostarczenie specyficznych danych do map.

Dane te zawierają dokładne, niezawodne i szczegółowe atrybuty dróg, niezbędne do funkcjonowania nowego, innowacyjnego systemu aktywnego przewidywania Active Prediction firmy Scania. Koncern opracował oparty na topografii system kontroli jazdy, wykorzystując do tego celu dane NAVTEQ, które są przetwarzane przez silnik mapy (map engine) opracowany przez firmę Continental.

Przewidując topografię zbliżającego się fragmentu drogi, system Active Prediction optymalizuje zużycie paliwa poprzez dostosowanie prędkości jazdy przed rozpoczęciem zjazdu lub podjazdu ― pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3 proc. System jest w stanie interpretować cechy mapy NAVTEQ (takie jak precyzyjna geometria drogi, układ zakrętów oraz nachylenie drogi) oraz dostarczać z wyprzedzeniem odpowiednie informacje ― innymi słowy „odczytywać” drogę znajdującą się przed pojazdem.

Opracowany przez koncern Scania system kontroli jazdy z modułem aktywnego przewidywania Active Prediction oferuje maksymalne korzyści na trasie, na której droga nigdy nie jest całkiem płaska. Największe oszczędności zapewnia przy tym dzięki dostosowywaniu prędkości przed zmianą pochyłości drogi. Największe korzyści system przyniesie prawdopodobnie kierowcom mniej doświadczonym, przyda się też jednak wykwalifikowanym kierowcom na nieznanych trasach, w ciemności lub w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

– Dane do map są przechowywane w komunikatorze Scania Communicator, który zawiera już mechanizm pozycjonowania GPS. System współpracuje z systemem zarządzania silnikiem, aby kontrolować prędkość pojazdu ― powiedział Oskar Johansson, szef działu Engine Torque Control w firmie Scania. Duża dokładność informacji na temat drogi znajdującej się przed pojazdem ma kluczowe znaczenie dla efektywnego działania tego systemu.

Technologia wykorzystywana do opracowywania danych NAVTEQ jest wyjątkowo nowoczesna i umożliwia tworzenie map następnej generacji, zawierających atrybuty wykraczające poza samą nawigację i wspomagające zaawansowane systemy pomocy dla kierowców (advanced driver assistance system ― ADAS).

System Active Prediction oferowany przez koncern Scania obejmuje teraz swym zasięgiem zachodnie i środkowe obszary Europy. W innych regionach, lub gdy zanika sygnał GPS, system przechodzi na normalny tryb kontroli jazdy. Dane do mapy są przechowywane w pamięci urządzenia i można je zaktualizować w warsztacie serwisowym (serwisie) firmy Scania.

– Jako liderzy branży pokazujący w jaki sposób mapy cyfrowe mogą mieć wpływ na zużycie paliwa, jesteśmy zachwyceni, że Scania przyjęła posłużyła się danymi NAVTEQ w opracowaniu aplikacji Active Prediction – dodał Bruno Bourguet, starszy wiceprezes ds. sprzedaży w regionie EMEA, NAVTEQ. To ponownie podkreśla kluczową rolę jaką odgrywają dane map cyfrowych we wprowadzaniu ADAS oraz innych zaawansowanych rozwiązań na rynek.

System Active Prediction będzie dostępny dla klientów koncernu Scania w Europie już wkrótce – zamówienia rozpoczną się w najbliższym czasie.

Więcej informacji: www.scania.com oraz corporate.navteq.com.