MOTORYZACJA: DOBRY KWARTAŁ BRANŻY W POLSCE

rejestr_11

W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2015 roku zarejestrowano w Polsce 258,2 tys. samochodów osobowych – o 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Bardzo dobre wyniki odnotował także segment pojazdów użytkowych, w szczególności ciężarowych o DMC>3,5t. Wzrosty mają miejsce nie tylko w handlu, ale także w przemyśle motoryzacyjnym.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Produkcja sprzedana ulokowanych w Polsce fabryk motoryzacyjnych wyniosła od I do III kwartału 2015 roku 92,4 mld zł, tj. o blisko 10 proc. więcej niż rok wcześniej.

Samochody osobowe: rynek napędzają firmy

W III kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 80,5 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 5,6 tys. mniej niż w II kwartale 2015 roku, jednak o 11,3 tys. (16 proc.) więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Od początku roku łączna liczba rejestracji samochodów osobowych sięgnęła 258,2 tys.

– Motorem wzrostu rynku nowych samochodów osobowych są rejestracje klientów instytucjonalnych, które po trzech kwartałach były większe o 11 proc. niż rok wcześniej. W tym samym czasie rejestracje klientów indywidualnych zmalały o 4 proc. To już trwały trend na polskim rynku – firmy i instytucje odpowiadały w tym roku już za ponad 64 proc. zakupów w tym segmencie. Pięć lat temu było to 45 proc. – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Segment marek premium dalej bije rekordy. W III kw. 2015 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w tym segmencie wyniosła 9,6 tys., zaś od początku roku – 28,5 tys. To o 15 proc. więcej niż od I do III kwartału 2014 roku.

– Dobra koniunktura dla marek premium wiąże się m.in. ze stabilną bazą klientów instytucjonalnych, którzy odpowiadają za 86 proc. rejestracji w tym segmencie. Po trzech kwartałach 2015 roku liczba zarejestrowanych przez firmy i instytucje samochodów marek premium była większa o 22 proc. niż rok wcześniej, podczas gdy w segmencie klientów indywidualnych rejestracje spadły o blisko 15 proc. – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2015 roku, w porównaniu do takiego samego okresu ubiegłego roku, znacząco wzrosło zainteresowanie mniejszymi limuzynami z klasy E (12 proc. wzrostu), dużymi SUV-ami (7 proc. wzrostu) oraz samochodami sportowymi i kabrioletami (21 proc. wzrostu). Z drugiej strony widoczny jest także wzrost sprzedaży małych i średnich aut z segmentów B (10 proc.) i C (5 proc.) oraz małych i średnich SUV-ów i crossoverów (10 proc.).

Na szczególną uwagę zasługuje sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi. Po trzech kwartałach 2015 roku liczba rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi (w większości hybryd) była wyższa niż w całym 2014 roku i przekroczyła 4,0 tys. sztuk. Co istotne, równie silny wzrost popytu nastąpił w segmencie firm i instytucji, jak i osób prywatnych.

Jednoślady: rekordowy sezon

Od I do III kwartału 2015 roku liczba zarejestrowanych nowych motocykli sięgnęła rekordowego poziomu 20,4 tys. sztuk, tj. o 146 proc. wyższego niż w analogicznym okresie 2014 roku. Za tak silny wzrost odpowiadają głównie duże skutery i małe motocykle typu street, jednak wzrost popytu dotyczy niemal wszystkich kategorii. Rosnące zainteresowanie motocyklami o małych pojemnościach przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów. W skali dziewięciu pierwszych miesięcy 2015 roku rejestracje w tym segmencie były mniejsze o 33 proc. niż rok wcześniej i sięgnęły zaledwie 25,0 tys. szt.

Samochody użytkowe: tempo wzrostu zwolniło

– Na szczególną uwagę zasługuje rynek pojazdów użytkowych. Wyjątkowo dobre są wyniki rejestracji samochodów ciężarowych, które szczególnie dzięki rezultatom w grupie pojazdów najcięższych pow. 16t., kolejny kwartał z rzędu były wyższe o 1/3 niż rok wcześniej. W segmentach lekkich samochodów dostawczych i autobusów w III kwartale dynamiki wzrostu nie były już tak wysokie, jak w pierwszej połowie roku. Łączną sprzedaż od początku roku, na tle zeszłych lat, trudno ocenić inaczej niż bardzo pozytywnie – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W III kwartale 2015 roku zarejestrowano 12,7 tys. samochodów dostawczych (o DMC< =3,5t), tj. o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Od początku roku liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 15 proc. r/r, do blisko 37,0 tys. szt. W segmencie samochodów ciężarowych (o DMC>3,5t) rejestracje od I do III kwartału wzrosły o 26 proc., do 15,7 tys. szt.

W samym III kwartale zarejestrowano 5,5 tys. pojazdów, o 33 proc. więcej niż rok wcześniej. Dynamiczne wzrosty skończyły się z kolei na rynku autobusów, których w III kwartale zarejestrowano 304 szt., tj. o 29 proc. mniej niż rok wcześniej. Od początku 2015 roku rejestracje w tej grupie były wyższe wciąż o 11 proc. niż rok wcześniej w analogicznym czasie i przekroczyły 1,2 tys. szt.

Odbicie w Europie sprzyja fabrykom pojazdów w Polsce

– Rynek nowych pojazdów samochodowych w UE systematycznie się odbudowuje i to we wszystkich segmentach. Ożywienie widać w szczególności w przypadku samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów, jednak samochody osobowe także sprzedają się coraz lepiej. Jest to nie tylko zasługa obicia w krajach najbardziej doświadczonych przez kryzys ostatnich lat, np. Hiszpanii, Włoch, ale także stopniowego wzrostu na dużych, stabilnych rynkach, jak Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Daje to pozytywny impuls dla ulokowanych w Polsce fabryk pojazdów, części i podzespołów – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Od I do III kwartału 2015 roku wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego w Polsce wyniosła 92,4 mld zł, tj. nominalnie o blisko 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Motorem wzrostu były przede wszystkim samochody osobowe, których wyprodukowano w tym okresie 416,5 tys. szt. – o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Od początku roku wzrosła także w skali roku, produkcja pojazdów dostawczych i ciężarowych (o 3 proc. r/r, do 89,6 tys. szt.) oraz autobusów (do 3,3 tys., tj. o 1 proc.).

Towarzyszą temu wyjątkowo dobre wyniki fabryk silników, części i akcesoriów motoryzacyjnych. W I połowie 2015 roku (eksport tego typu wyrobów z Polski wzrósł o 9 proc., do 9,3 mld euro.

Fot.: Castrol