Polacy najchętniej sprowadzają motocykle z Niemiec do Polski. Zazwyczaj jest to Honda sprowadzana do woj. śląskiego lub dolnośląskiego.
Nasi rodacy najchętniej robią to w lipcu i płacą za ten transport średnio 637 złotych. Najczęściej zlecany jest transport motocykli typu sportowego, tzw. ścigaczy.
Zobacz relacje:
Z tysięcy zleceń dotyczących transportu motocykli przeanalizowanych przez serwis aukcji transportowych Clicktrans.pl w latach 2011-2015 wynika, że Polacy coraz chętniej sprowadzają motocykle do Polski lub wywożą swoje maszyny za granicę. W 2014 zainteresowanie usługami sprowadzania motocykli z zagranicy wrosło o kilkadziesiąt procent w stosunku do roku ubiegłego.
Najczęściej Polacy zlecają transport motocykli między miastami w obrębie Polski. Transport taki stanowi 60 proc. zleceń dotyczących transportu motocykli. Wśród krajów, z których Polacy w latach 2011-2015 najchętniej sprowadzali motocykle były głównie Niemcy (37,9 proc.), Wielka Brytania (33,6 proc.), Włochy (6,8 proc.), Francja (4,7 proc.) oraz Holandia (4,6 proc.).
Udział motocykli sprowadzanych z Niemiec rośnie z każdym rokiem. W 2011 było to 21 proc. a w 2014 roku już 43 proc. Co ciekawe maleje natomiast udział motocykli sprowadzanych z Wielkiej Brytanii: w 2012 roku było to 48 proc. a w 2014 roku już tylko 21 proc. Znaczny spadek zauważa się również w przypadku motocykli sprowadzanych z Włoch.
– Zauważyliśmy ciekawą zależność: są kraje, do których Polacy częściej wywożą motocykle niż je sprowadzają stamtąd np. Hiszpania, Irlandia, Norwegia, Dania, Szwecja czy Portugalia. Tu znaczenie ma nie tylko Polonia zamieszkująca te kraje, która sprowadza motocykle, aby mieć je na miejscu, ale również z roku na rok dynamicznie rozwijająca się turystyka motocyklowa i widoczny wzrost na tym tle popularności Hiszpanii – mówi Michał Brzeziński z serwisu Clicktrans.pl.
Motocykl przebywa średnią odległość 1376 kilometrów, aby dotrzeć od nadawcy do miejsca docelowego.
Dokąd sprowadza się najwięcej?
Najczęściej motocykle sprowadzają mieszkańcy województwa śląskiego (11 proc.), dolnośląskiego (11 proc.), małopolskiego (11 proc.) oraz mazowieckiego (10 proc.). Tylko 2 proc. motocykli sprowadzanych jest przez mieszkańców województwa opolskiego czy lubuskiego.
– W przypadku sprowadzania motocykli dominują mieszkańcy województw położonych bliżej granicy z Niemcami. Duży wpływ na to ma stosunkowo niski koszt transportu w związku z małą odległością oraz opinia o niemieckich właścicielach jako bardziej solidnych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że ceny za niemiecką granicą nie odbiegają znacznie od tych w Polsce a często wręcz można znaleźć ciekawy okaz w bardziej atrakcyjnej cenie niż w kraju – dodaje Michał Brzeziński z Clicktrans.pl.
Głównymi miastami, do których odbywa się transport z zagranicy są Wrocław, Warszawa, Kraków, Poznań oraz Bydgoszcz.
Ile to kosztuje?
Z danych Clicktrans.pl wynika, że za sprowadzenie jednego motocykla do Polski zapłacimy średnio 637 zł. Najtańszy transport dotyczy Niemiec, Holandii oraz Belgii. Ceny te kształtują się średnio 490- 550 zł. Zdecydowanie najdroższym kierunkiem transportu jest Hiszpania. Średnia cena transportu do Hiszpanii to wydatek ok. 1520 zł.
Motocykle najchętniej sprowadzane są podczas sezonu motocyklowego. Zainteresowanie transportem zaczyna się od marca i osiąga swój pik w miesiącach letnich w lipcu, sierpniu. Miesiące słabsze pod względem transportu jednośladów to czas od listopada do stycznia.
Najchętniej sprowadzane marki
Bezapelacyjnie największą popularnością cieszą się, zarówno wśród osób sprowadzających do Polski jak i zlecających transport za granicę, takie marki jak: Honda, Yamaha i Suzuki. Niekwestionowanym liderem jest Honda z prawie 25 proc. udziałem. Udział Yamahy natomiast maleje z każdym rokiem i tak w 2011 roku udział wśród sprowadzanych motocykli wynosił 30,3 proc. a w 2014 już tylko 18,3 proc.. Wzrasta udział Suzuki z 15,8 proc. w 2012 roku do 18,9 proc. w 2015 roku.
Wśród marek, które transportuje się z Polski za granicę udziały prezentują się następująco: Honda (26 proc.), Yamaha (18 proc.), Suzuki (16 proc.), Kawasaki (12 proc.) oraz BMW (5 proc.). Marki takie jak KTM, Harley, Triumph należą do zdecydowanie mniej popularnych.
Najbardziej popularnym typem sprowadzanego motocykla jest motocykl sportowy. Na przestrzeni lat 2011-2015 ich udział wynosił aż 61 proc. wśród wszystkich transportów motocykli zlecanych na Clicktrans.pl do Polski. Cruiser/ Chopper miał udział 17 proc. a Cross/ Enduro/ Supermoto 15 proc.. Turystycznych motocykli przewoziło się tylko 5 proc.. Wśród motocykli wywożonych z Polski za granicę udziały wyglądają podobnie z jeszcze większą przewagą motocykli sportowych nad resztą (72 proc.).
W obrębie Polski obserwuje się wzrost znaczenia motocykli typu Cross/ Enduro/ Supermoto z drugą pozycją 33 proc..
– Mocna pozycja motocykli offroadowych w przypadku transportów w obrębie Polski, pokazuje ciekawy trend wzrastającej popularności sportów motorowych wśród Polaków – zauważa Michał Brzeziński z Clicktans.pl.
W transporcie krajowym sportowe motocykle mają mocną pierwszą pozycję (45 proc.) a udziały cruiserów (16 proc.) oraz turystycznych (4 proc.) mniejsze znaczenie.
Więcej przeczytasz na stronie: clicktrans.pl