Stolica Polski była w ubiegłym roku jednym z pięciu miast startowych czternastego Rajdu Monte Carlo Samochodów Historycznych. Organizacja startu w Warszawie, a także punktu tankowania we Wrocławiu zostały bardzo wysoko ocenione przez Automobilklub Monako, który zwrócił się z prośbą do Polskiego Związku Motorowego o podjęcie się tego samego zadania podczas 15. edycji tej wielkiej międzynarodowej imprezy.
Dzięki temu, 29 stycznia br. o godzinie 13:19, pierwsza załoga wyruszy z Placu Teatralnego w stolicy do rywalizacji o zwycięstwo w rajdzie.
– Ubiegłoroczny start „historycznego” Monte Carlo w Warszawie spotkał się z wielkim zainteresowaniem mieszkańców stolicy. Fani sportów motorowych, a także motoryzacji mogli podziwiać wspaniałe, rzadko już dziś widywane modele samochodów oraz spotkać legendarnych kierowców rajdowych. Było to możliwe również dzięki życzliwości władz naszej stolicy, z którymi współpraca przy organizacji tego wydarzenia układa się znakomicie. Prośba Automobilklubu Monako to dowód uznania i powód do dumy dla Polskiego Związku Motorowego i Automobilklubu Polski. Z przyjemnością podejmujemy kolejne wyzwanie, które stanowi także znakomitą promocję Warszawy i Polski i nawiązuje również do dwudziestoletnich tradycji organizacji startu rajdowego klasyka z naszej stolicy – powiedział Andrzej Witkowski, prezes Polskiego Związku Motorowego.
W tym roku w „historycznym” Monte Carlo startuje 9 polskich załóg. Osiem z nich zobaczymy podczas inauguracji w Warszawie, a jedną w Turynie. Stolica Polski jest obok Barcelony, Oslo, Glasgow, Reims oraz Turynu jednym z sześciu miast, w których rozpoczyna się słynny zlot gwiaździsty do Monte Carlo. Załogi, które wybrały Warszawę mają przed sobą najdłuższą trasę dojazdową liczącą 2355 kilometrów. Nieco bliżej jest do Monako z Oslo (2314 km), czy też Glasgow (2109 km). Znacznie krótszy dystans będą mieli przed sobą startujący z Barcelony (1000 km), Reims (1065 km) oraz Turynu (952 km).
– Ubiegły rok był wyjątkowy pod względem zainteresowania, ale również z powodu liczby załóg startujących z Warszawy. Organizatorzy Rallye Monte Carlo Historique zmienili jednak regulamin i ta zmiana wymusiła niejako na zawodnikach wybór miast. W tym sezonie, bez względu na „wiek” samochodu i pojemność silnika, można wybrać dowolne miasto, a to spowodowało, że większym powodzeniem cieszą się te miasta startowe, z których jest dużo bliżej do Monte Carlo. Ale w Warszawie i tak nie zabraknie renomowanych załóg i wspaniałych samochodów rajdowych sprzed lat, a także dodatkowych atrakcji przygotowanych przez organizatora. Będą też polscy uczestnicy, a wielką niespodzianką powinien być nasz gość i honorowy starter – poinformował Grzegorz Gac, koordynator rajdu w Polsce.
Lista załóg startujących z Warszawy:
– 57: Mauritz Lange i Hans Sylvan (Porsche 911L – 1968);
– 105: Jerzy Walentowicz i Wojciech Walentowicz (Alfa-Romeo 2000 GTV – 1972);
– 106: Bernhard Jensch i Andreas Platzer (BMW 2002 TI – 1970);
– 107: Robert Burchard i Grzegorz Gac (Polski Fiat 125p – 1979);
– 110: Piotr Bany i Marcin Wydra (Zastawa 1100p – 1979);
– 115: Adam Polak i Krzysztof Polak (Polski Fiat 125p – 1978);
– 117: Tomasz Jaskłowski i Karol Jaskłowski (Polski Fiat 125p – 1972);
– 121: Jean-Pierre Monieque i Jean-Pierre Maryl (Citroen DS 21 – 1970);
– 125: Stanisław Postawka i Andrzej Postawka (Polski Fiat 125p – 1976);
– 156: Andrzej Duszyński i Błażej Mosiołek (Polski Fiat 125p – 1973);
– 159: Włodzimierz Cierliński i Jacek Miller (Polski Fiat 125p – 1977);
– 163: Karel Mach i Jan Blaha (Skoda 130 RS – 1976);
– 166: Stanislav Kopt i Vlastimil Bidelnica (Skoda 1000 MB – 1968);
– 183: Erich Oelschlagel i Sebastian Klackl (BMW 2002 – 1971);
– 185: Johannes Huber i Gerald Hegenbart (Porsche 911 Carrera RS – 1973);
– 200: Günter Krause i Jörg Holzer (BMW 2002 – 1975);
– 220: Andreas Vielgut i Alfred Tuchel (BMW 3.20 I – 1977);
– 229: Antoine Brajkovic i Didier Simonis (Ford Escort RS 2000 – 1979).
Zorganizowany przez księcia Monako Rajd Monte Carlo odbył się po raz pierwszy w 1911 roku. Już wtedy była to niezwykle prestiżowa impreza o ogólnoeuropejskim zasięgu, a zawodnicy startowali z sześciu miast starego kontynentu: Genewy, Paryża, Boulogne sur Mer, Wiednia, Brukseli i Berlina. W latach 1959 – 1979, jednym z miejsc startowych była także Warszawa.
Od 14 lat (pierwszy rajd odbył się w 1988 roku), organizowane jest wydarzenie o nietuzinkowym, unikalnym wręcz charakterze: Rallye Monte-Carlo Historique, czyli powrót do przeszłości. Impreza odbywa się corocznie, kilka dni po tradycyjnym rajdzie Monte Carlo.
W tegorocznej edycji „historycznego” Monte Carlo mogą wystartować samochody, które zostały wyprodukowane nie później niż w 1980 roku, a także szczycą się udziałem podobnego modelu w słynnym klasyku.
Lista modeli dopuszczonych do udziału w rajdzie jest publikowana przez organizatora, a samochody podzielone są na cztery kategorie, ze względu na rok produkcji oraz trzy klasy, ze względu na pojemność silnika.
Więcej informacji o rajdzie również na stronie internetowej Automobilklubu Monako: www.acm.mc.
Zobacz także:
MONTE CARLO HISTORIQUE 2011: POLSKIE ZAŁÓGI NA STARCIE
RAJD MONTE CARLO HISTORIQUE 2011: Z WARSZAWY POJADĄ NAJLEPSI
RAJD MONTE CARLO HISTORIQUE 2011: ZADECYDUJE NOCNE ŚCIGANIE
RAJD MONTE CARLO HISTORIQUE 2011: POLSKIE REKORDY WALENTOWICZA I POSTAWKI
Fot.: Zbyszek Panek
Ciekawe jak spiszą się Fiaty 125p. Mam nadzieję że nasze legendy pokażą na co je stać i reszta aut powącha tylko spaliny z wydechów tych wspaniałych aut. Fakt że jeszcze są w stanie się ścigać świadczy o ich dobrej jakości i niezniszczalności.