Zespół Hyundai Motorsport zajął miejsce na podium i dotarł do mety w komplecie trzech samochodów, w bardzo wymagającym Rajdzie Monte Carlo.
Thierry Neuville i pilot Martijn Wydaeghe ugruntowali pozycję w pierwszej trójce, którą zajmowali od piątku, prezentując prędkość i niezawodność przez cały weekend. Ekipa przetasowała stawkę w sobotę, odnosząc dwa zwycięstwa etapowe i sięgając po należne im podium. Trzecie miejsce dla belgijskiego duetu zapewnia solidny start zespołu podczas dziesiątego sezonu Hyundai Motorsport w mistrzostwach WRC.
Zobacz także:
MONTE CARLO 2023: DWIE TOYOTY NA NAJWYŻSZYCH STOPNIACH PODIUM
Niedzielny plan jazd obejmował powtórzenie przejazdu Luceram / Lantosque (OS 15/OS 17, 18,82 km) oraz kultowego La Bollène-Vésubie / Col de Turini (OS 16/OS 18, 15,12 km). Suche asfaltowe drogi, nietypowe dla tego rajdu, były posypane solą, co spowodowało, że miejscami było ślisko, więc nie był to prosty dzień zmagań. Wszystkim trzem załogom Hyundaia zależało na czystym finiszu, w przeciwieństwie do rywalizacji w Monte Carlo w zeszłym sezonie, a mimo to niedzielne odcinki nie obyły wolne od kilku nerwowych momentów.
Dani Sordo i Esapekka Lappi starali się wycisnąć maksymalne osiągi ze swoich egzemplarzy Hyundaia i20 N Rally1 Hybrid na ostatnich czterech odcinkach specjalnych. Sordo znalazł tempo i wraz z pilotem Cándido Carrerą przesunęli się do pierwszej piątki etapu pomimo walki z problemem układu hybrydowego, który ograniczył moc podczas słynnego odcinka Col de Turini. Hiszpanie ostatecznie zajęli siódme miejsce w klasyfikacji generalnej, wyprzedzając o jedno miejsce swoich kolegów z zespołu, Lappiego i pilota Janne Ferma. Finowie, w swoim pierwszym rajdzie WRC z zespołem Hyundaia, zyskali cenne doświadczenie podczas weekendu, aklimatyzując się w swoim nowym samochodzie.
Pomimo braku zimowych warunków podczas tegorocznego Rajdu Monte Carlo, impreza okazała się złożonym i strategicznym wydarzeniem, w którym kluczową rolę odegrał dobór opon i zarządzanie nimi. Zespół szybko przystosował się do nieoczekiwanie suchego asfaltu, dokonując korekt ustawień, aby umożliwić załogom osiąganie najlepszych wyników. Chociaż niewątpliwie jest jeszcze wiele do zrobienia przed kolejnymi rajdami, to jednak jest sporo pozytywów, które można wyciągnąć po pierwszej rundzie.
Dałem z siebie wszystko w ten weekend i chociaż wolelibyśmy walczyć o zwycięstwo, to i tak jest to dobry początek nowego sezonu, zwłaszcza w porównaniu z zeszłym rokiem. Prędkość nie była świetna, ale nie była najgorsza, więc nie ma powodu do niepokoju. Mieliśmy większe zużycie opon niż inni, a nawet podejmując ryzyko, nie byliśmy w stanie zaliczać zwycięskich czasów. Musieliśmy być sprytni – i tacy byliśmy – utrzymując samochód na drodze. Ostatecznie wspaniale jest wrócić na podium w Monte Carlo. Szwecja będzie zupełnie innym typem imprezy, a my powinniśmy być w grze – powiedział Thierry Neuville
Szczerze mówiąc, ten weekend nie był zgodny z naszymi standardami ani oczekiwaniami. Mieliśmy wczoraj dużo problemów z napędem hybrydowym i ponownie na końcowych odcinkach. Wiem, że zespół zrobił wszystko, co w jego mocy, aby zapewnić mi samochód o najlepszych osiągach. To rozczarowujące, że mamy problemy, ale poradziliśmy sobie dobrze jako zespół i możemy opatrzeć w przód pełni nadziei. Dzisiaj bawiłem się nieco lepiej, a czasy też były lepsze, a to pozytyw biorąc pod uwagę nasze problemy – powiedział Dani Sordo
W ten weekend zebraliśmy ważne kilometry za kierownicą i zrobiliśmy kilka kroków naprzód. Na asfalcie musisz być sprytny, jeśli chcesz poprawiać czasy. Musisz otrzymać od samochodu sygnał, że możesz nim jechać szybciej. Myślę, że właśnie to zrobiliśmy w ten weekend. Widzieliśmy, że nie nadążamy, więc powoli się rozwijaliśmy i robiliśmy postępy. Jesteśmy teraz znacznie lepiej przygotowani na Chorwację, kolejną asfaltową imprezę. Są tylko małe szczegóły, nad którymi musimy popracować, aby być tak szybkimi, jak chcemy. To najtrudniejsza rzecz, ponieważ poziom jest tak wysoki, że potrzebujesz perfekcji, aby dorównać najlepszym czasom – powiedział Esapekka Lappi
Trzecie miejsce to niezły początek, ale nie powinniśmy tracić z oczu faktu, że mamy wizję walki o zwycięstwa i tytuły mistrzowskie, więc nie możemy popadać w samozadowolenie. Było wiele do przetrawienia dla mnie i dla zespołu; mieliśmy silnych kierowców, a za nami zachęcające chwile, długie dni i dużo pracy. Podium jest miłe, ale wciąż brakuje nam 45 sekund do zwycięstwa. Ogier był punktem odniesienia przez cały weekend i to powinno być inspiracją dla nas wszystkich, aby stać się silniejszymi. Musimy zrozumieć, czego nam brakuje i wrócić z odpowiedzią. Ostatecznie potrzebujemy więcej tempa. Staraliśmy się być bardziej agresywni w ustawieniach samochodu i z perspektywy czasu powinniśmy to zrobić wcześniej w trakcie weekendu, co mogło dać lepszą dynamikę i większą pewność siebie załogom. Thierry miał mocny weekend, będąc zdecydowanym i mądrym wraz z zespołem, swoimi ustawieniami i oponami. Dla Daniego i Esapekki był to cenny weekend nauki w trudnych warunkach. Z przyjemnością obserwowałem postępy z dnia na dzień, w obu przypadkach. Niestety, mieliśmy nawrót problemów z hybrydą w samochodzie Daniego, więc musimy zrozumieć z perspektywy zespołu, co się stało, aby uniknąć ponownego ich wystąpienia. – podsumował Cyril Abiteboul Szef zespołu Hyundai Motorsport
Klasyfikacja końcowa – Rajd Monte Carlo
1. S. Ogier V. Landais Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid 3:12:02.0
2. K. Rovanperä J. Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +18.8
3. T. Neuville M. Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +44.6
4. E. Evans S. Martin Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +1:12.4
5. O. Tänak M. Järveoja Ford Puma Rally1 Hybrid +2:34.9
6. T. Katsuta A. Johnston Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +3:32.6
7. D. Sordo C. Carrera Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +3:47.5
8. E. Lappi J. Ferm Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +3:51.3
9. N. Gryazin K. Aleksandrov Škoda Fabia RS +10:03.4
10. Y. Rossel A. Dunand Citroën C3 Rally2 +10:07.9
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA 2023 – klasyfikacja producentów
Po rundzie 1
1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 51
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 27
3. M-Sport Ford World Rally Team 16
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA 2023 – klasyfikacja kierowców
Po rundzie 1
1. S. Ogier 26
2. K. Rovanperä 23
2. T. Neuville 17
4. E. Evans 15
5. O. Tänak 14
6. T. Katsuta 8
7. D. Sordo 6
8. E. Lappi 4