Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team rozpoczął nowy sezon WRC 2023 od podwójnej wygranej w Rajdzie Monte Carlo.
Sebastien Ogier odniósł w legendarnym rajdzie rekordowe, dziewiąte zwycięstwo, Kalle Rovanpera zajął drugie miejsce, a Elfyn Evans czwarte.
Zobacz także:
FORD: NOWA OPRAWA GRAFICZNA RAJDÓWEK ZESPOŁU M-SPORT FORD WRT
Przeważnie dobra pogoda bez deszczu sprawiła, że w tegorocznym rajdzie bardziej niż zazwyczaj liczyła się szybkość. Sebastien Ogier narzucił tempo od samego początku, wygrywając pięć etapów z rzędu. GR YARIS Rally1 HYBRID był najszybszy na pierwszych 11 odcinkach specjalnych, a jego dobra passa zakończyła się dopiero w sobotnie popołudnie – wtedy Ogier skupił się na utrzymywaniu przewagi nad rywalami. Ostatni dzień rajdu rozpoczął przewagą 16 sekund nad Rovanperą, a po wygraniu ósmego i dziewiątego odcinka specjalnego zakończył Rajd Monte Carlo z przewagą 18,8 s.
To już 56. zwycięstwo Sebastiena Ogiera w WRC, a jednocześnie pierwsza wygrana jego nowego pilota Vincenta Landaisa, z którym rozpoczął współpracę pod koniec ubiegłego sezonu. Jest to również piąte zwycięstwo Toyoty w Monte Carlo – GR YARIS Rally1 HYBRID wygrał w miniony weekend wszystkie z 18 odcinków specjalnych z wyjątkiem dwóch.
„To był idealny weekend. Ten rajd wiele dla mnie znaczy, a zwycięstwo w nim zawsze jest czymś wyjątkowym. Myślę, że mogę być dumny z siebie i ze swojego zespołu, który górował nad rywalami przez cały weekend. Dziękuję Toyocie, która po raz kolejny dostarczyła nam fantastycznych narzędzi. Niesamowity początek sezonu z finiszem na pierwszym i drugim miejscu to także sukces Kalle. Sobota była dla mnie nerwowym dniem – wiedziałem, że mógłbym jechać szybciej, ale nie chciałem ryzykować. W niedzielę chodziło już bardziej o samą radość z jazdy i mogłem cieszyć się końcówką rajdu. Cieszę się też z sukcesu Vincenta. To jego pierwsze zwycięstwo w WRC i bardzo na to zasługuje. Wykonał świetną jako mój pilot, a był to dopiero nasz drugi wspólny rajd” – skomentował Sebastien Ogier.
W tym roku Sebastien Ogier po raz kolejny weźmie udział tylko w wybranych rundach sezonu. Liderem zespołu TOYOTA GAZOO Racing WRT po raz kolejny jest Kalle Rovanpera, aktualny mistrz świata kierowców, który w sezonie 2022 poprowadził team do zdobycia tytułu mistrza producentów dla Toyoty. Drugie miejsce w Rajdzie Monte Carlo oraz zwycięstwo w kończącym rajd Power Stage’u to dla Rovanpery i jego pilota Jonne Halttunena idealny początek walki o obronę obu tytułów. Podczas rajdu Rovanpera nabrał pewności siebie i szybkości, wygrywając w sumie sześć odcinków specjalnych i po raz pierwszy stając na podium Rajdu Monte-Carlo.
Elfyn Evans przez cały weekend prezentował podobnie wysokie tempo jak jego koledzy z zespołu i był drugi za Ogierem, zanim stracił około 40 sekund z powodu uszkodzonej opony na OS5 w piątek rano. On i jego pilot Scott Martin walczyli konsekwentnie walczyli o odzyskanie dobrej pozycji i zakończyli rajd na czwartym miejscu ze stratą 27,8 s do podium. Evans był także trzeci na Power Stage’u, zdobywając trzy dodatkowe punkty.
Takamoto Katsuta z WRC Challenge Program rozpoczął sezon z dobrym, szóstym wynikiem. Był to jak dotąd jego najlepszy start w Rajdzie Monte Carlo. Razem z pilotem Aaronem Johnstonem wielokrotnie kończył odcinki specjalne w pierwszej czwórce.
Drugą rundą rajdowych mistrzostw świata będzie Rajd Szwecji, zaplanowany na 9-12 lutego. To jedyna w pełni zimowa impreza sezonu odbywająca się na śniegu i lodzie. Zawodnicy wystartują uzbrojeni w opony z metalowymi kolcami, które zapewniają przyczepność i pozwalają osiągać zawrotne prędkości.
Wyniki Rajdu Monte Carlo 2023:
1. Sebastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3h12h02m.0s
2. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +18.8s
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +44.6s
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m12.4s
5. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m34.9s
6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3m32.6s
7. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3m47.5s
8. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3m51.3s
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10m03.4s
10. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10m07.9s