NIE TAKI SZYBKI JAK GO MALUJĄ?

Peug_7

Nie od dziś wiadomo, że auto służbowe to najlepsze narzędzie pracy handlowca. Przez kilka lat utarła się opinia, że takim samochodem jeździ się szybko, niedbale i nie przestrzegając większości przepisów ruchu drogowego.

Firma Data System Group wzięła pod lupę handlowców, kontrolując prędkości oraz rodzaje dróg po jakich się poruszają.


Zobacz relacje:
GPS / AUDIO


Z badań przeprowadzonych na podstawie 4 milionów odczytów, okazało się, że większość handlowców, swój czas pracy spędza w terenie zabudowanym.

– To wynika zapewne z ich specyfiki zawodu. Przedstawicieli handlowych najczęściej spotyka się w miejscowościach, gdzie np. poszukują klientów, stąd rezultat ponad 80 proc. czasu jazdy uzyskany w terenie zabudowanym, dużo mniej bo tylko 13 proc. czasu spędzają poza terenem zabudowanym. Po autostradach porusza się jedynie 2 proc. badanych aut służbowych.Ogromne natężenie pojazdów firmowych na drogach w małych i większych miejscowościach przyczyniło się do ogólnie złej opinii na temat stylu jazdy handlowców. Poprzednie testy przeprowadzane przez naszą firmę potwierdzały brawurową jazdę przedstawicieli handlowych. Jednak ostatnie wyniki bardzo nas zaskoczyły – przedstawia Justyna Czarnecka, specjalista ds. PR w firmie Data System Group.

Firma dokonała pomiarów prędkość, biorąc pod uwagę trzy typy dróg: teren zabudowany, poza terenem zabudowanym oraz autostrady. Jak wynika z pomiarów, ponad 80 proc. Handlowców w mieście jeździ z dozwoloną prędkością, nie przekraczając 50 km/h. Pozostała liczba badanych kierowców porusza się z prędkościami większymi niż 51 km/h (11 proc. do 70 km/h, 4 proc. do 90 km/h, 3 proc. do 250 km/h).

Poza terenem zabudowanym, przepisowo porusza się 70 proc. badanych kierowców, nie przekraczając 90 km/h., kolejne 17 proc. jedzie z prędkościami nie większymi niż 110 km/h, a pozostałe 13 proc. znacznie przekracza dozwoloną prędkość, momentami nawet o 100 km/h.

Kolejnym typem dróg, badanym przez Data System Group, były autostrady, gdzie 65 proc. kierowców jeździ z prawidłową prędkością. Kolejne 25 proc. lekko ją przekracza, jeżdżąc maksymalnie 160 km/h. W przypadku pozostałych 10 proc. odnotowano prędkość pomiędzy 161 a 250 km/h.

Przedstawione wyniki obalają mit jakoby handlowcy poruszali się autami służbowymi z nadmiernymi prędkościami, nie licząc się z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Poprawę tej sytuacji, w porównaniu z poprzednimi badaniami można wytłumaczyć kilkoma istotnymi powodami.

Po pierwsze, handlowcy najwyraźniej zrozumieli zagrożenie związane z otrzymaniem punktów karnych, których większa liczba powoduje utratę prawa jazdy, a to automatycznie pozbawia stanowiska pracy i możliwości zdobycia innego zatrudnienia. Coraz częściej w firmach praktykuje się również umowy zawierane z pracownikami użytkującymi pojazd, które nakładają obowiązek przestrzegania określonej prędkości. Jako konsekwencję naruszenia umowy stosuje się m.in. karę w wysokości określonego procentu kwoty z wynagrodzenia miesięcznego.

Kolejnym elementem wpływającym na ostrożniejszą jazdę autem firmowym może być umożliwienie pracownikowi korzystania z pojazdu w celach prywatnych.

– Firma Data System Group oferuje swoim klientom rozwiązanie oparte o przełącznik jazda służbowa/prywatna, dzięki któremu handlowiec może wykazać w jakich celach użytkuje aktualnie pojazd. Przełącznik jazda służbowa/prywatna stosują również nasi pracownicy. Możliwość korzystania z samochodu po godzinach pracy oraz możliwość automatycznego rozliczenia kierowcy z tego typu przejazdów, sprawia, że użytkownik pojazdu zaczyna bardziej o niego dbać. Handlowiec traktuje auto służbowe jako swój prywatny samochód, który przecież nie może prezentować się gorzej niż auto sąsiada – tłumaczy Justyna Czarnecka.

Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na rozważną jazdę handlowców może okazać się stosowanie monitoringu GPS.

– Coraz więcej firm zaczyna stosować tego typu rozwiązania i to nie tylko, aby kontrolować prędkości pracowników. Dzięki systemom, takim jak DSlocate oferowanym przez naszą firmę, właściciel czy osoba odpowiedzialna za flotę pojazdów może weryfikować czy pracownicy w określonym czasie faktycznie wykonują swoje obowiązki, np. odbywają spotkania z klientami, w jakim stylu prowadzą pojazd czy nawet kontrolować zużyte paliwo, weryfikując bieżące informacje o ilości tankowań lub ewentualnych upuszczeń w danym okresie. Monitoring pojazdów to idealne rozwiązanie skutecznej kontroli pracowników, pojazdów i towarów – wyjaśnia Tomasz Waligóra, Prezes Data System Group.