Hyundai Motor Company zaprezentowała zupełnie nowy samochód elektryczny z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) – NEXO, czyli zaawansowany technicznie SUV średniej wielkości.
Jego premiera miała miejsce podczas globalnego wydarzenia inauguracyjnego na targach Mobility Show w Korei i stanowi kamień milowy w zakresie mobilności wodorowej.
Zobacz relacje:
POZNAŃ 2025: POLSKA PREMIERA NOWEJ MAZDY6E
Całkowicie nowe NEXO zapewnia elastyczność, wydajność i bezpieczeństwo. Dzięki zaawansowanej technologii ogniw paliwowych NEXO nie emituje żadnych spalin, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla użytkowników, który już dziś stawiają na technologię FCEV.
Hyundai przewiduje, że NEXO zapewni zasięg ponad 700 km po pięciominutowym tankowaniu wodoru. Wyraźnym celem rozwoju nowego modelu było bezpieczeństwo, a Hyundai zamierza uzyskać najwyższe oceny w niezależnych testach zderzeniowych, dzięki kompleksowym funkcjom bezpieczeństwa w jakie wyposażono NEXO.
NEXO drugiej generacji podkreśla zaangażowanie firmy w zróżnicowaną strategię elektryfikacji pojazdów, oferując szerszy wybór konsumentom, obejmujący nie tylko pojazdy elektryczne (BEV) i hybrydy, ale także FCEV, czyli pojazdy elektryczne z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Język stylistyczny „Art of Steel” oraz zwiększony komfort we wnętrzu
NEXO, nawiązujące do prototypu INITIUM zaprezentowanego w październiku 2024 roku, wyróżnia się nowym językiem projektowania Hyundai Motor – „Art of Steel”, który odzwierciedla wrodzoną wytrzymałość i naturalną podatność materiału na formowanie. Odporność i wszechstronność stali zapewniają wytrzymałość, a uzyskane kształty są formą sztuki.
NEXO cechuje solidny i wyrafinowany design, z odważnymi liniami i solidną konstrukcją, które tworzą surową prezencję, natomiast profil pojazdu podkreśla jego wytrzymałość. Poziome wyżłobienia na drzwiach podkreślają trwałość NEXO, a całość stylizacji auta idealnie pasuje zarówno do miejskiego, jak i podróżniczego stylu życia.
Design karoserii podkreśla charakterystyczne oświetlenie, będące znakiem rozpoznawczym pojazdów FCEV, który łączy śmiałość z wyrafinowaniem. Zgrabnie podkreślają one HTWO, wodorową markę Grupy Hyundai Motor i jej przesłanie „Wodór dla ludzkości”. Reflektory z czterema punktami świetlnymi gwarantują również, że zupełnie nowe NEXO będzie rozpoznawalne w nocy, od razu dając się poznać jako model marki Hyundai.
NEXO nowej generacji będzie dostępne w sześciu kolorach: Creamy White Pearl, Phantom Black Pearl, Amazon Gray Metallic, Ocean Indigo Matte, Ecotronic Gray Pearl i Goyo Copper Pearl. Ostatni kolor został zainspirowany naturą i kulturą Korei, ucieleśniając esencję „koreańskości”.
Kolor lakieru nazwany na cześć koreańskiego słowa „Goyo”, które oznacza „spokojny” lub „cichy”, ma wyjątkowy urok, który łączy tradycyjne piękno Korei z nowoczesną estetyką, poprzez swój głęboki i bogaty ton. W NEXO zastosowano proces trójwarstwowego lakierowania, tworząc wielowymiarowy efekt, w którym kolor nadwozia zmienia się w zależności od otoczenia i kąta padania światła, podkreślając wyjątkowy charakter samochodu.
Zupełnie nowy NEXO jest dłuższy, szerszy i wyższy od swojego poprzednika, co przekłada się na wyższy komfort pasażerów i pojemność bagażnika zwiększoną nawet do 993 litrów, co pozwala na swobodne przewożenie czterech toreb golfowych. Nowa platforma w przestrzeni bagażowej została zaprojektowana tak, aby użytkownicy mogli swobodnie wybierać akcesoria i korzystać z nich, w zależności od aktualnych potrzeb.
Z przodu NEXO może być wyposażone również w fotele kapitańskie Premium Relaxation Seats z podnóżkami. Mają one również smukłe oparcia zapewniające więcej miejsca na nogi i kolana dla pasażerów siedzących z tyłu; ich komfort dodatkowo zwiększają wentylowane fotele, które zapewniają większy kąt odchylenia oparcia w porównaniu z poprzednim NEXO. Nowy model gwarantuje również więcej przestrzeni nad głową i w okolicy ramion dla pasażerów z tyłu. Tylne drzwi otwierają się szerzej niż w aucie poprzedniej generacji, co dodatkowo ułatwia wsiadanie i wysiadanie, dzięki czemu NEXO jest idealnym wyborem dla rodzin.
Liczne rozwiązania zwiększające przestrzeń schowków rozmieszczono w całej kabinie, zwłaszcza w konsoli środkowej, w obszarze deski rozdzielczej i drzwi, co jeszcze bardziej podnosi praktyczność NEXO i zapewnia pasażerom większą wygodę. Oświetlenie nastrojowe połączone z funkcją ostrzegania o ograniczeniu prędkości potęguje wrażenia z jazdy, natomiast szklany dach wzmacnia poczucie przestrzeni we wnętrzu
W całym pojeździe zastosowano materiały ekologiczne, w tym skórę wytworzoną w bioprocesie, tkaninę z recyklingowanych butelek PET, materiał ze skóry syntetycznej, tkaninę lnianą, bioplastik, oraz liczne „bio” składniki wykorzystane do lakierowania oraz wypełnienia, w tym te uzyskane z recyklingu odpadów z samochodowych tworzyw sztucznych.
Jeszcze lepsze osiągi, dzięki nowemu systemowi ogniw paliwowych
Całkowicie nowe NEXO może pochwalić się dużymi udoskonaleniami układu napędowego. Modyfikacje koncentrują się wokół systemu ogniw paliwowych (FC) oraz elektroniki mocy (PE), które zostały udoskonalone w celu zwiększenia mocy oraz wydajności.
Udoskonalenia te obejmują też nowy system napędu o zwiększonej mocy i pojemności akumulatora. W rezultacie, całkowita moc wzrosła ze 135 kW do 190 kW, a moc wytwarzana przez akumulator podwoiła się z 40 kW do 80 kW. Zmiany te pozwoliły na skrócenia czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h, który wynosi obecnie 7,8 sekundy w porównaniu z 9,2 sekundy w przypadku poprzedniego NEXO, co zapewnia doskonałe przyspieszenie.
Wodorowe ogniwo paliwowe zapewnia teraz maksymalną moc 110 kW, co stanowi wzrost o 16 procent, a nowy silnik elektryczny wytwarza do 150 kW. Ogniwo paliwowe charakteryzuje się skuteczniejszą pracą w niskich temperaturach i większą trwałością, za sprawą nowej membrany i jednorodnej struktury wydajności ogniw. Funkcja „Wake Up”, przeciwdziałająca zamrożeniu ogniwa, i inne optymalizacje systemu zwiększają komfort jazdy w niskich temperaturach i łatwość uruchamiania pojazdu przez cały rok.
Ponadto, zupełnie nowe NEXO zapewnia zwiększoną pojemność zbiorników wodoru bez uszczerbku dla przestrzeni w kabinie. Konkurencyjność systemu w zakresie elektrycznego zasięgu (AER) została zapewniona dzięki ulepszonej wydajności, a także zwiększonej pojemności zbiornika wodoru – obecnie wynosi ona 6,69 kg, w porównaniu z 6,33 kg w poprzedniej generacji NEXO – i zwiększonej gęstości magazynowania wodoru.
Ulepszenia aerodynamiczne, w tym optymalizacja podwozia oraz rozwiązań poprawiających przepływ, zmniejszają opór i zwiększają wydajność. Hałas, wibracje i wstrząsy (NVH) pojazdu są ograniczone przez zaawansowane technologie, takie jak aktywna redukcja hałasu ANC-R (Active Noise Control-Road) i opony pochłaniające dźwięk, podkreślając wyrafinowany charakter pojazdu, zwłaszcza podczas przyspieszania i na nierównych drogach. Aby jeszcze bardziej zwiększyć użyteczność, europejskie egzemplarze NEXO oferują możliwość holowania do 1000 kg.
Pionierski system e-Handling dodatkowo poprawia osiągi dzięki sterowaniu momentem obrotowym silnika. Poprzez regulację mocy, system zapewnia optymalną przyczepność, przyspieszając reakcję układu kierowniczego i zwiększając stabilność.
NEXO wykorzystuje inteligentny system rekuperacji (SRS) w celu zwiększenia wygody jazdy poprzez automatyczne regulowanie hamowania regeneracyjnego na podstawie danych nawigacyjnych i odległości od poprzedzających pojazdów. Działający w autach na całym świecie, system wykorzystuje rozszerzone informacje nawigacyjne, aby dostosować się do warunków drogowych, takich jak fotoradary, zakręty i progi zwalniające. Zmniejsza potrzebę częstych interwencji kierowcy poprzez automatyczne zwalnianie w trakcie tocznia się, a także możliwość regulowania odległości od innych pojazdów.
Innowacyjne funkcje i zaawansowane technologie wodorowe
Nowe NEXO oferuje szereg funkcji zorientowanych na konsumenta, zaprojektowanych tak, aby jazda pojazdem wodorowym była intuicyjna. Nowy NEXO ma dźwignię zmiany biegów umieszczoną przy kolumnie kierownicy, co zwiększa wygodę i użyteczność kokpitu. Usunięcie tradycyjnej dźwigni oznacza więcej przestrzeni we wnętrzu i swobodę projektowania, zapewniając więcej miejsca do przechowywania w konsoli środkowej.
Planer trasy pomaga kierowcom dotrzeć do celu, uwzględniając niezbędne wizyty na stacjach tankowania wodoru, gdy poziom paliwa jest niski. Funkcja ta wskazuje polecane stacje, określa stan paliwa w danych punktach trasy i przedstawia informacje o stacjach wodoru w czasie rzeczywistym. System dostosowuje wskazania prognozowanego zasięgu na podstawie użycia klimatyzacji i wyświetla wykres przepływu energii, stan zapełnienia zbiornika wodoru i bieżący tryb jazdy.
System ccNC (Connected Car Navigation Cockpit) w modelu NEXO wyróżnia się eleganckim, zakrzywionym wyświetlaczem, który łączy 12,3-calowy zestaw wskażników dla kierowcy i 12,3-calowy ekran multimediów. System obsługuje aktualizacje oprogramowania z chmury (OTA) i oferuje funkcję generatywnego rozpoznawania głosu AI. System informacyjno-rozrywkowy modelu NEXO ma bezprzewodowe interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, a także wysokiej jakości system audio marki Bang & Olufsen z nawet 14 głośnikami.
Funkcja generatywnego rozpoznawania głosu AI integruje zaawansowane możliwości sztucznej inteligencji z asystentem głosowym. Ta innowacja ma na celu zwiększenie konkurencyjności systemu, poprzez dostarczanie dynamicznych, generowanych przez AI odpowiedzi i automatyczne przechodzenie w tryb konwersacji w celu płynnej interakcji z kierowcą. System został zaprojektowany tak, aby zapewnić wyjątkowe i angażujące wrażenia dla użytkownika.
Wyświetlacz przezierny typu head-up pokazuje najważniejsze informacje o pojeździe na przedniej szybie, zmniejszając rozproszenie uwagi kierowcy i zwiększając bezpieczeństwo. Ma 12-calowy wyświetlacz, który przekazuje dane na temat autonomicznej jazdy, alerty bezpieczeństwa, prędkościomierz i inne istotne informacje.
Umieszczony na konsoli środkowej podwójny system ładowania bezprzewodowego umożliwia szybkie ładowanie smartfonów. Ta technologia obsługuje komunikację NFC w celu zapewnienia bezkluczykowego dostępu i możliwości uruchamiania pojazdu, dzięki funkcji Digital Key 2. Ładowarka zawiera silikonową podkładkę uniemożliwiającą przesuwaniu się smartfona w trakcie jazdy i została wyposażona w system chłodzenia, aby zapobiec przegrzaniu urządzenia. Z kolei porty USB dostarczają prąd o mocy do 15 W, obsługując funkcję szybkiego ładowania urządzeń mobilnych.
Podobnie jak pojazdy elektryczne Hyundai Motor, NEXO również ma funkcję V2L, która zapewnia duże możliwości zasilania wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. We wnętrzu, gniazdko w konsoli środkowej umożliwia użytkownikom podłączanie domowych urządzeń elektronicznych i sprzętów AGD, które dzięki temu zasilane są energią z samochodowego akumulatora wysokiego napięcia. Podobnie działa zewnętrzna funkcja V2L, która pozwala korzystać z urządzeń elektronicznych bez potrzeby montowania oddzielnego złącza V2L lub adaptera, oferując możliwość bezpośredniego podłączenia urządzeń do gniazdka umieszczonego pod klapką za tylnymi drzwiami.
NEXO ma również cyfrowe lusterko wsteczne (DCM), które poprawia widoczność wykorzystując kamerę umieszczoną z tyłu samochodu. Oferuje ono szersze pole widzenia i lepszą widoczność w nocy w porównaniu z tradycyjnymi lusterkami, a dodatkowo widoku do tyłu nie zasłaniają bagaże ani pasażerowie. Aby zawsze zapewniać przejrzysty widok, funkcja ta wyposażona została w system czyszczący, który rozpyla płyn do spryskiwaczy bezpośrednio na obiektyw kamery.
Na niektórych rynkach zamiast tradycyjnych lusterek bocznych dostępne są również cyfrowe (DSM), oferujące szerszy i bardziej wyraźny widok do tyłu. W porównaniu z konwencjonalnymi lusterkami, zwiększają one kontrolę martwego pola widzenia, widoczność do przodu, a także w deszczu i w nocy. Dodatkowe funkcje obejmują nie tylko rozszerzony widok podczas cofania, ale także wyświetlane na ekranach linie pomocnicze w trakcie zmiany pasa ruchu oraz integrację z funkcją monitorowania martwego pola (BVM).
Dostępna jest również funkcja wideorejestratora, Cam 2 Plus, która zapewnia wysokiej jakości nagrywanie wideo, wykorzystując zarówno przednie jak i tylne kamery samochodu oraz możliwość nagrywania głosu. Została ona ulepszona za sprawą opinii klientów i obejmuje teraz funkcję wykrywania ruchu wokół auta podczas postoju, która może monitorować otoczenia do czterech dni po zaparkowaniu. System charakteryzuje się doskonałą jakością obrazu dzięki kamerze o wysokiej rozdzielczości i umożliwia użytkownikom wygodne przeglądanie zarejestrowanych filmów.
System uwierzytelniania za pomocą odcisku palca zapewnia większą wygodę i bezpieczeństwo dzięki jego integracji z zaawansowanym systemem informacyjno-rozrywkowym modelu NEXO. Umożliwia to szybką identyfikację w przypadku płatności elektronicznych, intuicyjne uruchamianie ustawień osobistych kierowcy, a także umożliwia bezkluczykowe uruchomienie silnika przy użyciu wyłącznie odcisku palca. Wykorzystanie takiego uwierzytelniania biometrycznego, zamiast tradycyjnego kodu PIN, zauważalnie upraszcza cały proces.
Funkcja Digital Key 2 umożliwia otwieranie drzwi i uruchomienie pojazdu za pośrednictwem bezprzewodowej komunikacji ze smartfonem. Oferuje ona również możliwość sterowania, gdy stoimy przy samochodzie, a także RSPA 2, czyli asystenta zdalnego parkowania. Użytkownicy mogą zarejestrować oraz udostępniać wirtualny kluczyk maksymalnie dla 15 urządzeń, w tym Apple Watch. Funkcja ta oferuje też odblokowywanie drzwi podczas zbliżenia się od samochodu z uwierzytelnionym kluczem oraz automatyczne ich blokowanie, gdy kierowca się oddala.
System Rear Occupant Alert został zaprojektowany w celu wykrywania dzieci pozostawionych w pojeździe. System wykorzystuje czujniki radarowe do wykrywania ruchu na tylnych siedzeniach i zapewnia ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne, aby powiadomić kierowcę o pozostawionych w pojeździe pasażerach.
Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa zapewniają ochronę i spokój ducha
Całkowicie nowe NEXO zostało skrupulatnie zaprojektowane, aby uzyskać najwyższe noty w najważniejszych globalnych rankingach bezpieczeństwa, odzwierciedlając zaangażowanie firmy Hyundai w zapewnianie wyjątkowej skuteczności systemów oraz ochrony kierowcy i pasażerów.
Pojazd ma wieloszkieletową konstrukcję i nawet dziewięć poduszek powietrznych, w celu ochrony pasażerów oraz zbiornika wodoru. Jest również wyposażony w zaawansowane systemy wspomagające jazdę (ADAS), które zapobiegają kolizjom.
NEXO został zbudowany z wykorzystaniem materiałów o wysokiej wytrzymałości, tłoczonych na gorąco, aby zwiększyć sztywność nadwozia i zapewnić wysoki poziom pasywnego bezpieczeństwa dzięki skutecznej ochronie przestrzeni pasażerskiej. Samochód zapewnia najwyższą ochronę podczas zderzenia, we wszystkich obszarach nadwozia; konstrukcję opracowano tak, aby pochłaniała i rozpraszała energię podczas wypadku, minimalizując ryzyko odkształcenia się kabiny.
Poprzez zastosowanie trzeciej generacji stali o ultrawysokiej wytrzymałości, znacznie zmniejszono podatność na odkształcanie, w porównaniu z materiałem pierwszej generacji. Kluczowe udoskonalenia konstrukcyjne obejmują wzmocnione elementy z przodu samochodu, wieloczęściowy, tłoczony na gorąco dolny obszar boczny, ulepszoną ścieżkę rozpraszania energii zderzenia czołowego oraz wielościeżkową strukturę w przypadku uderzeń bocznych.
Najważniejsze funkcje wspomagające kierowcę (ADAS) obejmują m.in. Asystenta unikania kolizji czołowych (FCA 2) z funkcją Junction Turning/Crossing, Asystenta utrzymywania pasa ruchu (LKA), Asystenta monitorowania martwego pola (BCA), Inteligentnego asystenta ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLA), Monitorowanie poziomu uwagi kierowcy (DAW), System wyświetlający widok z martwego pola (BVM), Asystenta świateł drogowych (HBA), Inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go (SCC), Podążanie na pasie ruchu (LFA), Asystenta jazdy autostradowej (HDA/HDA 2), Kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi (RVM), System kamer 360° (SVM), Asystenta ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCA), Przednie i tylne czujniki parkowania (PDW), Asystenta unikania kolizji parkingowych z tyłu, czołowych i bocznych (PCA) oraz Asystenta zdalnego parkowania (RSPA 2).