MITSUBISHI: TAK OUTLANDER PHEV TWORZYŁ HISTORIĘ

Od kilku lat zmienia się spojrzenie społeczeństwa na elektromobilność w motoryzacji. Zmiany klimatyczne okazały się nie wyłącznie twierdzeniem ekologów, ale zaczęliśmy odczuwać je na “własnej skórze”.

Globalny przemysł samochodowy zaczął opracowywać samochody koncepcyjne i tworzyć sojusze, by przyspieszyć prace, jakich wymaga osiągnięcie postępu, zarówno w zakresie akumulatorów, komponentów układu napędowego, jak i elektroniki.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Dla Mitsubishi Motors Corporation elektromobilność od dawna była składową podstawowej działalności firmy, głęboko zakorzenioną w jej filozofii badawczo- rozwojowej, czego dowodem jest rozpoczęcie prac nad pojazdami elektrycznymi (EV) już w październiku 1966 roku. W tym sensie dzisiejszy Outlander PHEV jest najnowszym produktem z długiej listy elektrycznych pojazdów marki.

Ale także początkiem całej gamy pojazdów łączących architekturę SUV ze zelektryfikowanym układem napędowym, czy to w pełni elektrycznym, czy też opartym na takim układzie rozwiązaniem hybrydowym z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów opracowanym przez MMC.

Model jest rozwiązaniem korzystającym z zalet architektury opartej na napędzie elektrycznym EV, poczynając od znacznej redukcji masy (a tym samym sprawności energetycznej), do bezproblemowego działania, sprawnego pakowania, standardowo dostępnych różnych metod ładowania (w ruchu, regeneracyjnego, użycia trybu ładowania, ładowania z domowego gniazdka, szybkiego ładowania), zerowej bądź nieznacznej emisji spalin i ograniczonej emisji w czasie długodystansowych podróży.

Nie wspominając o pełnej kompatybilności z dopiero wprowadzanymi inteligentnymi ekologicznymi systemami elektrycznymi, w tym inteligentnymi sieciami V2G (samochód – sieć) / V2H (samochód – dom). Te zdobycze technologiczne opracowywane są sukcesywnie przez Mitsubishi od 1966 roku…

Elektryczne początki (1966- 1971)

W latach 60. XX wieku nastąpił gwałtowny wzrost liczby prywatnych samochodów. W latach siedemdziesiątych towarzyszyło temu coraz większe natężenie ruchu samochodowego w obszarach miejskich, co doprowadziło do wzrostu liczby wypadków i korków Ponadto szkody powodowane przez emisję spalin i hałas stały się problemem społecznym. Samochody elektryczne EV o zerowej emisji zaczęły być postrzegane jako sposób na redukcję emisji i zapobieganie zanieczyszczaniu środowiska.

W 1966 r. Firma Mitsubishi Heavy Industries (MHI) podpisała umowę z Tokyo Electric Power Company, której celem była wspólna „Budowa i testowanie prototypowego pojazdu elektrycznego z wykorzystaniem ulepszeń w aktualnie dostępnej technologii akumulatorowej”.

W tym samym czasie MHI prowadziło współpracę z Mitsubishi Electric i Japan Storage Battery Co., Ltd. (dzisiaj GS Yuasa Corporation) w dziedzinie rozwoju miejskiego samochodu przyszłości i specjalnych pojazdów usługowych, które pomogłyby zapobiegać zanieczyszczeniu miast. (dzisiaj GS Yuasa Corporation).

Po ukończeniu prototypu, w maju 1971 roku, nowo wydzielona firma MMC dostarczyła dziesięć pojazdów elektrycznych typu E12 (Minica Van) dla Tokyo Electric. Były to pojazdy zbudowane w oparciu o standardowe małe samochody dostawcze, zasilane z akumulatorów kwasowo- ołowiowych, osiągające prędkość maksymalną 80 km/h.

Następnie firma MMC dostarczyła pojazdy elektryczne oparte na Minica Van, Minicab Van, Minicab Truck i Delica Van japońskim firmom energetycznym. Program badawczy nad pojazdami elektrycznymi z 1971 roku wyznaczył kierunek, który był kontynuowany w wielu kolejnych programach, prowadzonych w ciągu następnych trzydziestu lat – tak powstały samochody i-MiEV i Outlander PHEV. Były one odpowiedzią na wyzwania, jakie stoją przed całym światem.

Sportowe połączenie z 4WD (1987- 2007)

Wśród najbardziej charakterystycznych dla Mitsubishi aawansowanych rozwiązań technicznych, szczególne miejsce zajmuje system Super- All Wheel Control (S-AWC), który dzięki ewolucji przepisów dotyczących sportów motorowych, mógł zaistnieć w rajdach, wykorzystując ponad 80 lat doświadczeń Mitsubishi w rozwijaniu napędu pojazdów na wszystkie koła – od modelu PX33 z 1936 roku, poprzez lifestylowego Pajero z 1982 roku i jego 12 zwycięstw w Rajdzie Dakar, aż po wyznaczającego nowe granice możliwości technicznych takich napędów Galanta VR4 z 1987 roku.

Dzięki swoim sukcesom zespół uczestniczący w rajdowych mistrzostwach świata WRC z modelami Galant VR4, a później Lancer Evolution, zapewnił możliwość rozwoju zaawansowanych rozwiązań technicznych, które firma MMC ponownie wprowadziła do modeli seryjnych, czyniąc z terminu “all- wheel control” jeden z najważniejszych wyróżników marki. Tak wyglądała droga prowadząca do dzisiejszego Outlandera PHEV.

Super- All Wheel Control (S-AWC) można rozumieć jako bogaty pakiet rozwiązań technicznych obejmujący różne interpretacje tej samej zasady: niezależnie od samochodu, zawsze ma on zarządzać siłami napędowymi i siłami hamowania każdego z czterech kół, poprzez regulację rozdziału momentu obrotowego między przednią i tylną oś, jak również między koła lewej i prawej strony pojazdu.

Strategiczny (elektryczny) zwrot (1994- 2009)

Kontynuując badania i rozwój akumulatorów, silników elektrycznych i innych głównych podzespołów samochodów elektrycznych, szczególne zainteresowanie MMC już na wczesnym etapie rozwoju wzbudziły ogniwa litowo- jonowe, charakteryzujące się wyższą gęstością energii i mocą wyjściową w porównaniu do konwencjonalnych rodzajów ogniw chemicznych.

Zachęcona przepisami dotyczącymi pojazdów o zerowej emisji spalin (ZEV) wprowadzonymi w amerykańskim stanie Kalifornia w 1990 roku, firma MMC w 1994 roku zdecydowała się opracować hybrydowy samochód elektryczny HEV z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora litowo- jonowego wyprodukowanego przez Mitsubishi Chemical Corporation.

Przeskakując dwanaście lat, gdy firma była pewna, że będzie w stanie skomercjalizować akumulatory litowo- jonowe, silnik i inne krytycznie ważne rozwiązania niezbędne w samochodach elektrycznych, korporacja ogłosiła w październiku 2006 roku rozpoczęcie projektu i MiEV (pisanego jeszcze bez myślnika), który ostatecznie doprowadził do powstania modelu i-MiEV (już z myślnikiem), pierwszego seryjnego pojazdu elektrycznego.

W lipcu 2009 roku MMC rozpoczęła sprzedaż modelu klientom flotowym, a następnie w 2010 roku, zgodnie z harmonogramem, wprowadziła ten samochód do oferty, najpierw w Japonii, a następnie na wybranych rynkach globalnych.

Od EV do PHEV (2009- 2012)

Niemal równolegle do projektu elektrycznego i MiEV, w ośrodku badawczo-rozwojowym w Okazaki w pobliżu Nagoi prowadzono bez rozgłosu jeszcze bardziej ambitne przedsięwzięcie, którego wynikiem było skonstruowanie dużego, ładowanego z gniazdka hybrydowego elektrycznego SUV-a z napędem 4WD.

Prace przyspieszyło skorzystanie z kilku rozwiązań, opracowanych na potrzeby programu i-MiEV (m.in. zaawansowanego systemu operacyjnego MiEV OS – elektronicznego mózgu auta), dzięki czemu kolejny pojazd po raz pierwszy pojawił się na Tokyo Motor Show 2009 jako Concept PX -MiEV, a dwa lata później w tym samym miejscu pokazano jego następcę Concept PX-MiEV II. Oba pojazdy koncepcyjne były zapowiedzią nadchodzącej produkcji seryjnej Outlandera PHEV.

Podczas gdy Concept PX-MiEV II odbywał tourné po światowych salonach samochodowych, przedprototypy samochodów PHEV były poddawane intensywnym wytrzymałościowym testom i pracom rozwojowym w Japonii. Ostateczny wynik tych prac przedstawiono na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2012 roku, jako Outlandera PHEV. Była to światowa premiera pierwszego hybrydowego elektrycznego samochodu SUV z dwoma silnikami elektrycznymi.

Model wyróżniał się spośród hybrydowych rozwiązań typu plug-in wykorzystaniem podstawowej architektury samochodu elektrycznego (drive- by- wire, brak skrzyni biegów) zamiast niewielkiego silnika elektrycznego „dołożonego” za silnikiem spalinowym.

Pasmo sukcesów (2012- 2018)

Outlander PHEV wszedł na rynek już kilka miesięcy później (styczeń 2013 w Japonii, październik 2013 w Europie), osiągając łączny wynik 50 000 samochodów sprzedanych w Europie już w roku 2015. W tym samym roku samochód wziął udział w terenowym rajdzie Baja Portalegre rozgrywanym w Portugalii. W międzyczasie samochód otrzymał nagrodę RJC Technology of the Year 2014.

W ciągu ostatnich siedmiu lat PHEV wypracował sobie trwałą pozycję rynkową, chwaląc się sprzedażą blisko 128 000 egzemplarzy w Europie i 237 000 sztuk na świecie. Obecnie czekamy na auto nowej generacji…