Na terenie Toru Wyścigów Konnych na Służewcu w Warszawie odbyła się przedpremierowa prezentacja nowego SUV-a Mitsubishi – Eclipse Cross.
Samochód pojawi się oficjalnie na salonie samochodowym IAA we Frankfurcie, sprzedaż ruszy na początku października, a w polskich salonach pojawi się w grudniu.
Zobacz także:
Nowe Mitsubishi Eclipse Cross, którego nazwa pochodzi od nazwy słynnego, wyścigowego konia, posiada sportową sylwetkę SUV-a coupe. Jego atutami są dobre osiągi i precyzja prowadzenia, dzięki sztywnemu, aczkolwiek komfortowemu zawieszeniu. Pochodzi ono z układu kontroli napędu na 4 koła (Super-All Wheel Control) usportowionego Lancera Evolution. Nową konstrukcję wyróżnia także jakość wykończenia, wygodne wnętrze oraz układy sterowania i łączności. Za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów odpowiadają systemy oraz konstrukcja RISE rozpraszająca energię podczas zderzenia.
Najnowszy model Mitsubishi Motors jest zarazem zupełnie nowym otwarciem – nazwa jest związana z prawdziwą historią nadania nazwy sportowemu modelowi Mitsubishi Eclipse – produkowanemu w latach 90. przez markę w USA. Miano Eclipse pochodzi od najszybszego w historii konia wyścigowego, który narodził się w XVIII wieku podczas zaćmienia słońca i wygrywał wszystkie gonitwy z kilkunastometrową przewagą.
Szacuje się, że geny tego niezwyciężonego czempiona można obecnie znaleźć u 85 procent koni wyścigowych na świecie. Eclipse w połączeniu ze słowem „cross” – „przekraczać” – mówi otwarcie, że mamy do czynienia ze sportowym SUV-em, który nie boi się żadnego wyzwania i jest gotów, by tworzyć nową legendę.
SUV coupe
Eclipse Cross jest dopełnieniem dwóch pozostałych SUV-ów marki, ASX oraz Outlandera. Wyraziste, zarazem ostre i miękkie linie posiadają wtopione w nadwozie akcenty sportowe w postaci wydłużonej linii maski i opadającego w tył dachu z „podwójną bańką” służącą poprawie aerodynamiki i zwiększeniu przestronności kabiny.
We wnętrzu kokpit jest przejrzysty przez zastosowanie podziału funkcjonalnego na górną, informacyjną część oraz dolną, wykonawczą. Dzięki temu wszystko jest intuicyjne: jasne i zrozumiałe, każdy element funkcjonalny jest dokładnie tam, gdzie się go odruchowo szuka. We wnętrzu zastosowano miękkie, trójwymiarowe materiały, które połączono kontrastowo z mocnymi akcentami w postaci listew ozdobnych. Od nowa zaprojektowano fotele tak, by z jednej strony dawały jak najlepsze zespolenie z autem oraz jak najlepszą widoczność, z drugiej zaś zapewniały wysoki komfort.
Po raz pierwszy w modelu Mitsubishi zastosowany został wyświetlacz przezierny HUD, który w polu widzenia kierowcy prezentuje najważniejsze informacje.
Wyposażenie kabiny oferuje kierowcy i pasażerom pełną łączność elektroniczną ze światem zewnętrznym, integrację dla najpopularniejszych systemów operacyjnych smartfonów oraz innych urządzeń przenośnych i przyjazne metody użytkowania tych rozwiązań – jak choćby najwyższej jakości wyświetlacz dotykowy czy sterownik gładzikowy (touchpad), działający dokładnie jak jego odpowiednik w laptopie.
Zupełnie nowy silnik benzynowy i zmodernizowany Diesel
Do napędzania nowego auta zastosowano dwa silniki: nowoczesny benzynowy i dalece zmodernizowany wysokoprężny. Oba są turbodoładowane i oba mają bezpośredni wtrysk paliwa do komór spalania. Oba spełniają z nadwyżką wszystkie obecne i większość dopiero zapowiadanych wymagań związanych z czystością spalin i ilością zużycia paliwa.
Silnik benzynowy to zupełnie nowa jednostka o pojemności 1,5 l. Bezpośredni wtrysk paliwa i inteligentne sterowanie trybami pracy turbodoładowania to tylko dwa spośród nowoczesnych rozwiązań, które znalazły tu zastosowanie. Wśród innych warto wspomnieć o zintegrowaniu kolektora wylotowego z głowicą silnika, oraz o zmiennych fazach rozrządu zarówno dla strony dolotowej, jak i wylotowej silnika, czy ultralekkich rozwiązaniach materiałowych.
Ten silnik, który imponuje szybkością reakcji na ruchy pedału gazu oraz elastycznością, dostępny jest w połączeniu z nowym wcieleniem manualnej, 6-stopniowej skrzyni biegów lub z przekładnią CVT o predefiniowanych 8 przełożeniach wirtualnych dla trybu jazdy sport.
Turbodiesel – silnik o pojemności 2,2 l – to zmodernizowana jednostka znanq już z innych modeli Mitsubishi. Przed zamontowaniem w Eclipse Cross poddano ją jednak tak wielu i tak głębokim modernizacjom, że właściwie można już mówić o nowym napędzie. Jest po pierwsze o wiele lżejsza. Po drugie, dzięki nowym materiałom i technologiom zredukowano jej wewnętrzne tarcie.
Po trzecie, nowy system wtrysku paliwa połączony z zupełnie nowym oprogramowaniem zapewnia nie tylko znaczący wzrost parametrów, ale i ogromną poprawę reakcji na ruchy pedału gazu i lepsze oczyszczanie spalin. Kolejnym elementem podnoszącym sprawność i kulturę pracy tego silnika jest jego seryjne łączenie z nowoczesną, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów wyposażoną w szereg rozwiązań poprawiających smarowanie, szybkość reakcji i możliwości powiązane z technikami ekonomizacji, jak system start-stop.
Super-All Wheel Control (S-AWC)
Każdy z silników w Eclipse Cross może być połączony z napędem tylko na oś przednią lub na obie osie. W tym drugim przypadku Mitsubishi czerpało z doświadczeń gromadzonych przez 80 lat produkcji aut 4×4, ale też z 30-letniej tradycji inteligentnego sterowania dostarczaniem napędu do każdego z czterech kół, w czym najbardziej znanym dowodem na mistrzostwo konstruktorów było 5 tytułów mistrzowskich w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.
W autach szosowych takich, jak Lancer Evolution i Outlander PHEV marka od dawna stosuje system nazywany dziś Super-All Wheel Control (S-AWC).
Jest to mechaniczno- elektroniczny układ zapewniający w optymalną dystrybucję siły napędowej pomiędzy koła samochodu w oparciu o dane z Układu Aktywnej Kontroli Uślizgu i czujników umieszczonych w całym aucie, w tym czujnika kąta obrotu kierownicy, czujnika przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia bocznego, czujnika znoszenia (zestawia rzeczywistą trajektorię ruchu auta z teoretyczną, której życzy sobie kierowca), prędkości, obciążenia itp.
S-AWC zapewnia lepszą dokładność śledzenia toru jazdy na zakrętach, podwyższenie stabilności jazdy na wprost, stabilności przy zmianie pasa ruchu czy przy jeździe po nawierzchni o niskim współczynniku przyczepności, standardowo dzieląc moment napędowy na przednie i tylne koła w proporcji 80/20 proc., która może zostać błyskawicznie i stale zmieniana maksymalnie do 55/45 proc. w trybie AUTO. Napęd może być przenoszony w trzech trybach wybieranych przez kierowcę – są to Auto, Gravel oraz Snow.
Precyzyjne prowadzenie
Konstruktorom MMC udało się zbudować samochód z nadwoziem SUV Coupé zapewniający dynamikę. Eclipse Cross otrzymał zatem bardzo sztywne nadwozie, które jednocześnie cechuje mała masa własna (dzięki użyciu blach stalowych o wysokiej wytrzymałości, stanowiących ponad 55 proc. struktury nadwozia).
Wśród licznych elementów usztywniających strukturę znalazły się trzypunktowe rozpórki kolumn zawieszenia montowane standardowo we wszystkich wersjach samochodu. Specjalnie wzmocnione zostało też przednie podszybie, punkty mocowania sprężyn zawieszenia czy tylne narożniki szkieletu dachu. W rezultacie uzyskano bardziej precyzyjne, bezpośrednie wyczucie układu kierowniczego i lepszą stabilność jazdy na wprost przy dużych prędkościach.
Zwiększona sztywność skrętna nadwozia zapewnia bardziej bezpośrednie wyczucie układu kierowniczego i zwiększa komfort jazdy poprzez redukcję drgań. Zawieszenie kół w Eclipse Cross (kolumny MacPherson z przodu, układ wielodrążkowy z tyłu) zostało opracowane pod kątem precyzji prowadzenia, zachowania samochodu na zakrętach, uzyskania optymalnego połączenia komfortu jazdy i wyczucia drogi, a także ograniczenia przechyłów nadwozia i przenoszonych przez nie drgań.
Kalibracja pracy zawieszenia objęła między innymi amortyzatory przedniego i tylnego zawieszenia, które wyposażono w zawory zwrotne szybkiego działania, uzyskując poprawę precyzji tłumienia, a konstrukcja sprężyn zawieszenia zapewnia stabilność ich działania w pozycji rozciągniętej. Zastosowanie cieńszych poduszek przednich kolumn zawieszenia i kątowego ustawienia podkładek pozwoliło uzyskać bardziej liniowe charakterystyki obciążeń podczas uginania się zawieszenia.
Wynikiem tego jest poprawia stabilności jazdy na wprost i kolejne podwyższenie precyzji wyczucia układu kierowniczego. W tylnym zawieszeniu z nowo opracowaną belką poprzeczną tylnej osi użyto tulei stalowo-gumowych w górnych i obu dolnych wahaczach. Ich duża elastyczność pozwala absorbować więcej wstrząsów przenoszonych z nawierzchni podczas obciążenia zawieszenia i znacznie ogranicza nieprzyjemne drgania w czasie jazdy na wprost.
Tylne zawieszenie wielodrążkowe ma bardzo wysoką sztywność przy obciążeniach bocznych, przyczyniając się do dokładniejszego i bardziej bezpośredniego wyczucia zachowania układu kierowniczego, służąc także lepszej stabilności jazdy. Kluczowym elementem koniecznym do zapewnienia precyzyjnej dynamiki jazdy był układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Zastosowano w nim nowe elementy silnika elektrycznego (cichsza praca, lepsze wyczucie drogi) i większe przełożenie (dalsza poprawa wyczucia drogi).
Układ hamulcowy (z wentylowanymi tarczami z przodu i pełnymi tarczami z tyłu) również opracowywano z myślą o wysokich osiągach samochodu, stąd zastosowanie z przodu tarcz o średnicy 17 cali.
Duży parasol bezpieczeństwa
Mitsubishi Eclipse Cross to samochód wyposażony w najnowocześniejsze technologie i rozwiązania zapewniające maksimum zabezpieczenia aktywnego i pasywnego. Na pokładzie auta znajdziemy m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych (oparty na obserwacji przedpola przez kamery oraz sensory radarowe), który ostrzega o ryzyku kolizji, ogranicza jej skutki, a nawet potrafi jej zapobiec dzięki funkcji automatycznego hamowania awaryjnego; system informujący o niezamierzonej zmianie pasa, o obecności innego użytkownika drogi w martwym polu lusterek, o ruchu poprzecznym za samochodem, mamy tu adaptacyjny tempomat z automatycznym utrzymywaniem bezpiecznego odstępu od poprzednika, a także automatyczne sterowanie przełączaniem między światłami mijania i drogowymi, elektryczny hamulec postojowy czy system kamer dookólnych, z których komputer komponuje na ekranie centralnym obraz pokazujący samochód „z lotu ptaka”.
DANE TECHNICZNE
* Wymiary
– długość: 4,405 mm;
– szerokość: 1,805 mm;
– wysokość: 1,685 mm;
– rozstaw osi: 2,670 mm;
– rozstaw kół (przód / tył): 1,545 mm / 1,545 mm;
– prześwit: 183 mm;
– masa własna: od 1 425 do 1 690 kg;
– pojemność bagażnika: od 341 to 448 l;
– promień zawracania: 5,30 m.
* Silniki
(1.5 2WD M/T – 1.5 4WD CVT – 2.2 DiD 4WD A/T)
– pojemność (cm3): 1499 – 1499 – 2268;
– moc (KM): 163 – 163 – 150;
– maks. moment obrotowy (Nm): 250 – 250 – 400;
– zużycie paliwa (cykl mieszany w l / 100 km): 6,6 – 7.0 – bd.;
– emisja CO2 (cykl mieszany g): 151 – 159 – bd.;
– prędkość maksymalna (km/h): 205 – 200 – bd.;
– przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.): 9,5 – 9,3 – bd.;