MITSUBISHI: PREMIERA MIRAGE 31 SIERPNIA

Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ogłosiła datę premiery nowego, kompaktowego, globalnego modelu Mirage, który w japońskich salonach pojawi się 31 sierpnia. To nieduży samochód, który z założenia jest paliwooszczędny, niedrogi i kompaktowy (łatwy w prowadzeniu).

Ma on spełniać ma wszelkie wymagania stawiane kompaktom zarówno na rynkach wschodzących (bazowe wersje modelu), jak i rozwiniętych (pojazd przyjazny środowisku). Po debiucie w Tajlandii, gdzie Mirage jest produkowany, oraz na rynkach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej i Japonii, nowy model pojawi się w salonach Europy, Australii oraz pozostałych regionów. Data polskiej premiery tego auta zostanie podana w przyszłym roku.

Mirage to obecnie najbardziej wydajny paliwowo pojazd ekologiczny na rynku tajlandzkim. Spełnia tam wszelkie wymagania klasyfikujące dany pojazd do ulgi podatkowej przy zakupie, co wyraźnie doceniają tajlandzcy nabywcy, bowiem do końca lipca na tamtejszym rynku złożono już 33 000 zamówień na model.

Nowe Mitsubishi może się pochwalić jednym z najmniejszych promieni zawracania w swojej klasie, wynoszącym 4,4 metra. Dzięki konstrukcji przedniej części nadwozia, która zapewnia świetną widoczność i pozwala kierowcy dokładnie ocenić położenie pojazdu, parkowanie i jazda nowym Mirage są niezwykle łatwe i przyjemne. Dzięki inteligentnemu projektowi wnętrza, kabina kompaktowego Mirage oferuje sporo przestrzeni dla pięciu osób oraz bardzo praktyczny w codziennym użytkowaniu bagażnik.

Najlepsza wydajność paliwowa

W Japonii nowy Mirage oferowany będzie w trzech wersjach wyposażeniowych, a wszystkie egzemplarze posiadać mają układ napędowy składający się z nowego, trzycylindrowego, litrowego silnika MIVEC i najnowszej generacji przekładni CVT INVECS-III. Wersje wyposażeniowe M i G obejmują system Eco Drive Assist, który ułatwia bardziej ekologiczną i paliwooszczędną jazdę, funkcję wyłączania silnika na postoju AS&G oraz inne technologie, dzięki którym odmiany M i G mogą pokonać 27,2 km na jednym litrze paliwa.

Z 20 proc. zapasem spełnia on wszelkie normy wydajności paliwowej dla nowych pojazdów, jakie zaczną obowiązywać na japońskim rynku w 2015 roku. Dzięki temu nowy model może być zakwalifikowany do grupy pojazdów ekologicznych, których nowi właściciele przy zakupie zostają zwolnieni z podatku od nabycia pojazdu oraz podatku od pojemności silnika.

Wersja wyposażeniowa E nie posiada funkcji AS&G, ale dzięki sporej redukcji masy własnej, rozwiązaniom poprawiającym właściwości aerodynamiczne oraz innym udoskonaleniom konstrukcyjnym może na jednym litrze paliwa pokonać dystans 23,2 kilometra (też spełniając standardy na 2015 rok). Tym samym odmiana ta kwalifikuje się do 75 proc. ulgi podatkowej w momencie zakupu. Od 26 czerwca do końca lipca firma MMC zebrała już w Japonii 5000 zamówień na nowy model Mirage, co potwierdza jego popularność.

Nadwozie

Charakterystyczne linie przednich reflektorów oraz wyraziste przetłoczenia pokrywy silnika budują bardzo przyjazną wizualnie stylizację przedniej części nadwozia. Zwarte i wyraziste są również linie boczne. Uwagę zwraca tu wyraźnie zarysowana i płynnie pnąca się ku górze linia przewężenia, która zapewnia świetną widoczność, oraz równoległa do niej linia nadprogowa. Obie tworzą dynamiczny design bocznych paneli nadwozia. Linia dachu łagodnym łukiem opada ku tyłowi, dzięki czemu osobom zasiadającym w drugim rzędzie foteli nie zabraknie miejsca nad głowami. Wnętrze dyskretnie zwęża się podkreślając masywne nadkola.

Dzięki analizie przepływu cieczy oraz badaniom w tunelach aerodynamicznych zespół konstruktorski opracował optymalne kształty nadwozia pozwalające zmniejszyć opory powietrza i uzyskać współczynnik oporu do wartości zaledwie 0,27 (testy wewnętrzne producenta, nie dotyczy wersji wyposażeniowej E).

Nabywca Mirage ma do wyboru osiem atrakcyjnych kolorystycznie odcieni lakieru nadwozia.

Wnętrze

Udało się zmniejszyć rozmiary komory silnika, co pozwoliło wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie. We wnętrzu wygodnie podróżować może pięć osób, a jego praktyczny bagażnik sprawdza się w codziennym użytkowaniu.

Kształt przedniej części nadwozia sprawia, iż kierowca widzi oba krańce pokrywy silnika. Cofnięte słupki A oraz obniżona linia przewężenia z przodu zapewnia znakomitą widoczność przed autem i na boki.

Płaska deska rozdzielcza z wyrazistą linią przetłoczenia na całej szerokości podkreśla przestronność kokpitu. Prosta stylistyka jej górnej części potęguje wrażenie otwartości i przewiewności kabiny, a także wpływa na poprawę widoczności. Dodatkową ozdobą deski rozdzielczej jest panel środkowy pokryty lakierem fortepianowym.

Słupkowy wskaźnik Eco Drive Assist w zespole zegarów nieustannie informuje kierowcę jak ekonomicznie prowadzony jest pojazd. Wielofunkcyjny wyświetlacz również promuje oszczędny styl jazdy, pokazując takie wartości jak czas wstrzymania pracy silnika przez system AS&G, średnie zużycie paliwa oraz dystans, jaki pojazd może jeszcze pokonać bez tankowania.

Dwie opcje kolorystyczne wnętrza pozwalają dopasować jego stylistykę do wybranego koloru lakieru nadwozia. W dwukolorowej wersji Black & Ivory kabina zostaje rozjaśniona, a w wersji Black nabiera bardziej stonowanego i subtelnego wyglądu.

Kabinę nowego Mirage wyposażono w liczne schowki. Oparcie tylnej kanapy można dzielić w stosunku 60/40 oraz składać, co umożliwia transport większych przedmiotów.

Silnik i przekładnia

Nową generację Mirage napędza lekki, kompaktowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra z elektronicznie sterowanym systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC. Zużycie paliwa udało się obniżyć dzięki redukcji masy oraz tarcia i obciążenia jednostki napędowej. Wersje wyposażenia M oraz G posiadają funkcję AS&G (układ hamulcowy z systemem odzyskiwania energii, wydajny alternator oraz moduł IBS, czyli czujnik z układem analizującym podstawowe parametry pracy akumulatora).

Silnik maksymalnie generuje moc o wartości 51 kW (69 KM) przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 86 Nm przy 5000 obr./min. Motor sprzężono z najnowszą generacją przekładni INVECS-III CVT, która posiada układ kinematycznych kół zębatych poprawiający przyśpieszenie i wydajność paliwową. Zwiększenie zakresu prędkości obrotowej silnika, przy której załącza się sprzęgło ryglowe oraz optymalizacja systemu sterowania przekładnią przyczyniły się do dalszej redukcji zapotrzebowania na paliwo.

Zawieszenie i układ kierowniczy

Auto pewnie i łatwo się prowadzi, oraz zapewnia komfort podróżowania. Konfiguracja układu zawieszenia umożliwiły redukcję jego masy, co przyczynia się do poprawy wydajności paliwowej. W modelu zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

Mirage posiada opony o obniżonych oporach toczenia w rozmiarze 165/65R14, które również przyczyniają się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo.

Bezpieczeństwo

Nowy model posiada układ ABS i EBD (rozdział siły hamowania). Pozostałe dostępne systemy poprawiające bezpieczeństwo to: system sygnalizacji nagłego hamowania (ESS), system wspomagania hamowania (BA) oraz system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu (HSA). W wersji E systemy BA i HSA dostępne są w opcji.

Dostępny w opcji układ ASC, który stabilizuje tor jazdy po wykryciu uślizgu kół, został połączony z układem kontroli trakcji, zapobiegającemu buksowaniu kół w warunkach ograniczonej przyczepności na śliskiej nawierzchni.

Szersze zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie przyczyniło się do znacznego obniżenia masy pojazdu. Jednocześnie nowy Mirage posiada wzmocnioną konstrukcję nadwozia (RISE), w której niezwykle sztywna struktura przedniej części kabiny pochłania i rozprasza energię zderzenia.

Jakość

Już podczas opracowywania produktu zastosowanie ma system zarządzania jakością MMDS (ang. Mitsubishi Motors Development System), który przy pomocy surowych kryteriów oceny weryfikuje jakość wszystkich etapów prac nad nowym modelem samochodu, od planowania, poprzez realizację projektu (design, prototypy, testy), produkcję, wyrywkową kontrolę jakości, aż po sprzedaż i usługi posprzedażowe.

Podczas samej produkcji wykorzystuje się system kontroli jakości procesu produkcyjnego MMPW (ang. Mitsubishi Motors Production Way). System stosuje się we wszystkich fabrykach firmy, a proces kontroli jakości polega tu na ocenie jakości wykonania danego podzespołu na linii produkcyjnej zanim zostanie on przesłany na kolejne stanowisko montażowe.

Wyposażenie dodatkowe

W wersji G pojazd wyposażony jest w system bezkluczykowy. Kierowca może odblokowywać lub ryglować zamki przy pomocy przycisku przy klamce drzwi oraz uruchamiać i wyłączać silnik przyciskiem bez konieczności wyjmowania kluczyka z kieszeni czy torebki.

Mirage wyposażono w system ETACS, który sprawuje kontrolę nad obsługą takich urządzeń jak reflektory, wycieraczki, elektrycznie sterowane okna oraz lusterka zewnętrzne.

W opcji dostępny jest pokładowy system rozrywkowy w rozmiarze 2DIN z 7-calowym ekranem i obsługą kart pamięci, akustycznie dopasowany do wnętrza nowej generacji modelu Mirage, oraz wkomponowany w deskę rozdzielczą zestaw audio z tunerem AM/FM i odtwarzaczem CD.

Szybę czołową oraz boczne przednie okna wykonano ze szkła, które zatrzymuje część promieniowania UV i IR (w wersji E jedynie szyba czołowa), a tylne szyby boczne i okno tylne z przyciemnianego szkła z filtrem UV.

Nowy model wyposażono w pełni automatyczny układ klimatyzacji (klimatyzacja manualna w wersji E). Wysoką jakość powietrza wewnątrz pomaga również utrzymać filtr kabinowy, który ma za zadanie zatrzymywać pyłki roślin oraz kurzu.

Zakładana wartość sprzedaży w 2012 roku to 30 000 sztuk.