Wczesne lata XX wieku były bardzo owocnym okresem dla rodzącego się nowego środka lokomocji – samochodu. Tym bardziej w kraju takim, jak Japonia.
Trwały tam fundamentalne przemiany polityczne, gospodarcze oraz społeczne. W tym kontekście, wielu lokalnych konstruktorów podejmowało próby stworzenia japońskiego auta.
Zobacz także:
Jednak to grupa Mitsubishi – potęga finansowa i przemysłowa, mogła takie plany wprowadzić w życie, uruchamiając seryjną produkcję Modelu A – już w sierpniu 1917 roku.
Choć początki grupy spółek Mitsubishi sięgają roku 1870, historia Mitsubishi jako producenta samochodów, rozpoczęła na długo zanim oddział Mitsubishi Vehicle Industries Ltd. został przekształcony w Mitsubishi Motors Corporation w 1970 roku.
Pierwszą próbą uruchomienia seryjnej produkcji samochodów osobowych w Japonii był Model A konstrukcji Mitsubishi. Został on opracowany dokładnie 100 lat temu przez Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., prekursora dzisiejszego Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.
W wyniku tych starań zostały wyprodukowane dwa prototypy Modelu-A, które zaprezentowano na drodze w pobliżu budynku Yaesu w dzielnicy Marunouchi w Tokio. Pojawiły się również na stoisku firmy Mitsubishi Internal Combustion Engine Co. Ltd na Wystawie Pokoju w Tokio w marcu 1922 roku. Jako pierwszy japoński samochód osobowy Mitsubishi Model A cieszył się ogromnym zainteresowaniem.
Pierwsze eksperymenty
Pan Nakagawa, który był w tamtych czasach odpowiedzialny za budowę silników, wspominał:
– Podczas projektowania silników, skrzyni biegów i układu chłodzenia przeprowadzano wiele eksperymentów i testów. Używaliśmy osełek do szlifowania i regulacji kół zębatych w przekładni. Potem przez cały dzień jeździliśmy po terenach lokalnej szkoły, aby dopasować te elementy. Trudno w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie rzeczy, jakie musieliśmy robić przy konstruowaniu Modelu-A.
Pan Ushida, który zajmował się projektowaniem silników, dodał:
– Samochód miał dużą drewnianą kabinę pasażerską i silnik o mocy 35 KM. Nie zakładaliśmy tolerancji błędu, zatem wszystko zależało od umiejętności i instynktu mechaników. Zużyliśmy kilka silników, zanim udało się wprowadzić odpowiednie zmiany. Koła zębate w skrzyni biegów nie były centralnie spasowane, mocno tarły o siebie, co w czasie jazdy powodowało wiele hałasu. Kabina pasażerska została przerobiona z konnego powozu – była zdecydowanie za duża i za ciężka. Prędkość maksymalna wynosiła 30 km/h. Musieliśmy trąbić za każdym razem, gdy pojawialiśmy się na drodze.
Pierwsze próby
Produkcja rozpoczęła się w sierpniu 1917 r. w fabryce silników spalinowych Mitsubishi Shipbuilding Co. w stoczni Mitsubishi w Kobe. Następnie została przeniesiona do miasta Nagoja, gdzie w maju 1920 roku powstała fabryka silników spalinowych Mitsubishi Internal Combustion Manufacturing. Model-A był sprzedawany przez spółkę Ohte- Shokai K.K., założoną wspólnie przez Mitsubishi Shipbuilding i Mitsubishi Corporation w 1918 roku, która importowała samochody i opony ze Stanów Zjednoczonych.
W ciągu czterech lat z fabryki wyjechało 20 egzemplarzy Modelu-A (plus 2 prototypy), a produkcja została zakończona w 1921 roku, kiedy to w Mitsubishi nad samochodami pierwszeństwo zyskała produkcja samolotów – począwszy od 1MF jednomiejscowego dwupłatowca – ale także ciężarówek i innych maszyn.
Tak tworzyła się historia marki:
– 1920: model „T1”, pierwsza ciężarówka Mitsubishi, której trwałość została przetestowana w na dystansie 1000 km – bardzo dużym jak na tamte czasy;
– 1931: ”Mitsubishi 450AD” – pierwszy silnik Diesla wyprodukowany w Japonii ( z wtryskiem bezpośrednim) do zastosowania w pojazdach silnikowych;
– 1932: ”B46” – pierwszy autobus Mitsubishi, największy i najmocniejszy w tamtych czasach;
– 1936: ”PX33” – pierwszy napęd na cztery koła Mitsubishi i przodek dzisiejszego Pajero, Outlander, Eclipse Cross, ASX, Pajero Sport, L200 itd.
Dziedzictwo na przyszłość
Bez względu na niewielką liczbę wyprodukowanych egzemplarzy Modelu-A, od tamtej pory koncern Mitsubishi stał się pionierem przemysłu motoryzacyjnego w Japonii. Moment ten jest początkiem innowacyjnych, kreatywnych i nieszablonowych rozwiązań technologicznych, z których znany jest koncern Mitsubishi Motors Corporation, jak również niezawodności pojazdów Mitsubishi na drogach, w terenie, trasach rajdowych i torach wyścigowych.
Oddając hołd temu wyjątkowemu pojazdowi, w 1972 zbudowano jego replikę z użyciem oryginalnych materiałów i części. Obecnie znajduje się ona w odnowionym muzeum „Mitsubishi Auto Gallery”, które zostało otwarte w 1989 roku i jest zlokalizowane w Centrum Badań i Rozwoju MMC w Okazaki w Japonii.
DANE TECHNICZNE
* Wymiary
– długość – 3 830 mm;
– szerokość: 1 620 mm;
– wysokość: 2 070 mm;
– rozstaw osi: 2 727 mm;
– rozstaw kół: 1 400 mm.
* Waga: 1 300 kg.
* Silnik:
– 4-cylindrowy, benzynowy, chłodzony cieczą;
– pojemność: 2 765 ccm;
– moc: 35 KM.