Rok 1978. W Japonii powstaje pierwsza automatyczna sieć telefonii komórkowej, a do kin trafia film z Supermanem. Gra Space Invaders zyskuje światową popularność, przyczyniając się do powstania branży gier elektronicznych.
Debiutuje pick-up Mitsubishi o ładowności 1 tony – produkt, którym przez następne 40 lat będzie się poruszać prawie 5 milionów ludzi.
Zobacz także:
To samochód użytkowy, który będzie w stanie pokonać każdą drogą na całym świecie. Został opracowany, aby spełnić oczekiwania klientów potrzebujących pickupa. Pierwsze modele nazywały się “Forte”, chociaż pojazdy przeznaczone na eksport miały oznaczenie L200, znane do dzisiaj.
W 1980 roku Mitsubishi Motors zbudowało wersję 4×4, wykorzystując swoje doświadczenie w konstruowaniu samochodów z napędem na cztery koła. Pickup, wkrótce na wielu rynkach nazwany Triton, przyczynił się do biznesowego sukcesu marki. Pierwsza i druga generacja były produkowane w fabryce Ohe należącej do Mitsubishi Motors. Produkcję modelu trzeciej generacji rozpoczęto w 1995 roku w fabryce Laem Chabang w Tajlandii. Obecnie jest to największy zakład produkcyjny producenta, wytwarzający ponad 400 000 pojazdów rocznie.
1. generacja – Forte/ L200 1978
Mitsubishi wprowadza swój pierwszy pick-up o ładowności 1 tony pod nazwą “Forte” we wrześniu 1978 roku. Nazwa w języku włoskim oznacza “mocno”. W sumie około 657 000 pojazdów powstaje w fabryce Ohe. Stylistyka bierze swój początek od kompaktowego sedana Galant. Model wyposażono w silniki benzynowe o pojemności 2.0 i 2.6 litrowa w Ameryce Północnej oraz 1,6-litrowy silnik benzynowy w Japonii i innych krajach. Diesel o pojemności 2.3 litra jest dostępny tylko w wersjach na eksport.
Szerokość 1360 mm z przodu i długi rozstaw osi wynoszący 2 780 mm zapewniały doskonałą stabilność w czasie jazdy. Z przodu zastosowano hamulce tarczowe, podwójne wahacze ze sprężynami śrubowymi, a z tyłu sztywną oś i resory piórowe. Mitsubishi dodało nowo opracowany system z dołączanym napędem na cztery koła, wraz z ze specjalnie dostosowaną przekładnią. System ten zmniejszył hałas przekładni i utratę mocy.
2. generacja – Strada /L200 1986
W marcu 1986 roku na rynku pojawił się całkowicie nowy model. Metamorfoza nadwozia objęła przedni grill oraz kilka innych eleganckich szczegółów w linii nadwozia. Zaoferowano szerszy wybór, w tym trzy typy nadwozia: kabina pojedyncza Single Cab, Club Cab, podwójna Double Cab, krótkie i długie nadwozia dostępne dla wersji z pojedynczą kabiną, napędem na dwa koła i cztery koła, 2,0-litrowym i 2,6-litrowym silnikiem benzynowym oraz 2,5-litrowym silnikiem Diesla.
Nazwa zmieniła się, gdy w 1991 roku w Japonii pojawiła się wersja “Strada” z podwójną kabiną. Model ten był również nazywany Mighty Max w Ameryce Północnej, Triton w Australii i L200 w innych regionach świata. W Ameryce Północnej sprzedawany był również przez Dodge’a jako Ram 50. Prawie 1 146000 egzemplarzy zostało wyprodukowanych w fabrykach Ohe w Japonii oraz Laem Chabang w Tajlandii.
3. generacja – Strada/ L200 1996
Produkcja trzeciej generacji rozpoczęła się w 1995 roku w Tajlandii. Wnętrze i nadwozie zostały całkowicie zmienione, aby nadać modelowi charakterystyczny, nowoczesny wygląd. Przestronny pięcioosobowy pojazd był wygodny i wystarczająco pojemny zarówno do celów rekreacyjnych, jak i użytkowych. Osiągi w zakresie mocy i jazdy w terenie zostały poprawione, dzięki 2,5-litrowemu turbodoładowanemu silnikowi Diesla z intercoolerem i funkcjom takim, jak Easy Select 4WD.
Zwiększono poziom bezpieczeństwa i wyposażenia,. Model “był sprzedawany w Tajlandii, a także eksportowany do Europy, Oceanii, Ameryki Łacińskiej, krajów Bliskiego Wschodu i Afryki. Sprzedano w sumie około 1 046 000 pojazdów.
4. generacja – Triton/ L200 2005
W sierpniu 2005 r. nastąpiła całkowita zmiana modelu, uruchomiono eksport do około 150 krajów na świecie. Jego podstawowe cechy to: oszczędność, trwałość i niezawodność. W sumie wyprodukowano 1 423 000 egzemplarzy. Auto posiada obszerne wnętrze, a zawieszenie i wyposażenie zapewniają komfort, pozwalający na rywalizację z samochodami osobowymi.
Nowo opracowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem common rail generował dużą moc, jednocześnie zapewniając niskie zużycie paliwa, emisję spalin i poziom hałasu. Uczestnictwo w Rajdzie Dakar i innych rajdach pozwoliło mu na poprawę osiągów napędu 4WD w terenie. Oferowano trzy rodzaje nadwozia: Single Cab, Club Cab i Double Cab.
5. Generacja
W 2014 roku pojawiła się na rynku nowa, 5. generacja modelu. Poprawiono użyteczność i trwałość, jakość prowadzenia i poziom komfortu pasażerów. 2,5-litrowy turbodiesel i silniki benzynowe 2.4 litra zostały ulepszone i są oferowane wraz z nowo opracowanym, “czystym” turbodieslem MIVEC. Po raz pierwszy oferowana jest 6-biegowa manualna i 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów z trybem sportowym.
System Easy Select 4WD ma trzy pozycje pracy: 2H, 4H, 4L, aby zapewnić optymalną przyczepność w różnych warunkach drogowych oraz Super Select 4WD-II z elektronicznym sterownikiem. Opcja 2WD jest nadal oferowana, w tym wersja standardowa i model High Rider, który ma taki sam prześwit jak wersja 4WD, co poprawia jej właściwości terenowe.
A niebawem światło dzienne ujrzy kolejny pick-up przyszłości…