Prezentując model Outlander PHEV w czasie Salonu Samochodowego w Paryżu w 2012 roku, Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wprowadziła na rynek zupełnie nową koncepcję: hybrydowego napędu na cztery koła w wersji SUV, opartego na bazie pojazdów elektrycznych.
Model odsłaniający strategię MMC (SUV + EV), był także ostatnim dzieckiem bogatego i skomplikowanego dziedzictwa producenta w rozwijaniu napędu 4WD, który po raz pierwszy zastosowano w grudniu 1935 roku.
Zobacz także:
Właśnie wtedy zakończył się rozwój modelu PSF33. Opracowany wówczas jeszcze przez Mitsubishi Heavy Industries (MHI) model wyposażony został w benzynowy silnik typu S6. Rok później (1936 r.) pojawił Mitsubishi PX33 jako drugi prototyp, tym razem wyposażony w silnik benzynowy w układzie X z napędem na cztery koła. To doprowadziło do konstrukcji kolejnych bardziej dopracowanych jednostek.
Silniki testowane były do granic możliwości, a wszystkie próby przeszły „śpiewająco”. Jednak MHI wahało się, czy kontynuować prace nad masową produkcją modelu, uważając, że jest za wcześnie na wprowadzenie modelu do seryjnej produkcji. W rezultacie projekt PX33 został zakończony.
Ukłon w kierunku napędu 4WD Mitsubishi, wykonała firma Sonauto (francuski dystrybutor MMC w tamtym czasie), która opracowała rajdową replikę PX33 1936 z wykorzystaniem układu napędowego Pajero. Jako jeden z siedmiu fabrycznych zespołów, Sonauto zgłosiło swój prototyp do Rajdu Paryż- Tunis- Dakar w 1989 roku. Samochód prowadzony przez francuskiego kierowcę Jeana- Pierre’a Jaussauda ukończył legendarny rajd na 31. miejscu w klasyfikacji generalnej.
W dowód uznania replika PX33 jest obecnie eksponowana w muzeum MMC, niedawno odnowionej Galerii Mitsubishi Auto, zlokalizowanej w Okazaki (Japonia), niedaleko Centrum Badawczo- Rozwojowego firmy.
1953 Jeep: Na drodze do sławy
Druga część historii napędu na cztery koła Mitsubishi rozpoczęła się – w sposób pośredni – siedemnaście lat później w 1953 roku. Japońska firma podpisała umowę z Willys Overland Corporation, aby na licencji budować słynnego Jeepa (CJ3) w Kraju Kwitnącej Wiśni – począwszy od modelu Mitsubishi Jeep J3.
Nikt w 1953 nie spodziewałby się, że produkcja potrwa aż do 1998 roku, a całkowita sprzedaż wyniesie ponad 200 000 sztuk w różnych wariantach: z krótkim i długim nadwoziem, a także w wersji kombi.
1980 Forte: solowa jazda z napędem 4WD
Kiedy kolejne Jeepy opuszczały fabrykę Nagoya Plant- Oye, firma Mitsubishi Motors rozpoczęła prace nad opracowaniem własnego samochodu wykorzystującego technologię napędu na cztery koła. To doprowadziło do skonstruowania modelu Forte, czyli L200 pierwszej generacji przeznaczonego na eksport.
We wczesnych latach 70-tych XX wieku MMC zorientowało się, że stylistyka bardziej zorientowana na komfort pasażerów wzbudza coraz większe zainteresowanie klientów, także w segmencie małych ciężarówek typu pick-up. Równocześnie chodziło o to, aby zachować doceniane przez użytkowników zalety napędu na cztery koła.
Po wielu godzinach spędzonych nad badaniami i rozwojem, model Forte – znany na wielu rynkach jako L200 – został ostatecznie wprowadzony do produkcji w 1978 roku. Dokładnie osiem lat od powstania pierwszego rysunku na desce kreślarskiej – ale były to lata dobrze wykorzystane. Sprzedaż w pierwszym roku wyniosła 45 000 sztuk, a w kolejnym gwałtownie wzrosła do ponad 100 000 sztuk. Układ napędowy 4WD został wprowadzony w 1980 roku.
Seria modeli Forte / L200 zajmuje szczególne miejsce w historii firmy znanej od 1970 roku jako Mitsubishi Motors (po tym, jak ówczesny dział motoryzacyjny Mitsubishi Heavy Industries Co. został wyłączony ze struktur korporacji, aby stać się osobnym podmiotem gospodarczym), ponieważ dał początek technologii 4WD dopracowanej później dla modeli Pajero SUV (maj 1982) i Delica 4WD MPV (październik 1982 w wersji 4WD).
1982 Pajero: styl życia
Koncern Mitsubishi Motors doskonale przewidział zapotrzebowanie na bardziej cywilizowane i modne pojazdy terenowe, prezentując kilka pokazowych, “lifestylowych” modeli SUV zbudowanych na bazie Pajero I (1973 rok), zanim właściwe Pajero pojawiło się na drogach. Poprzedzone przez samochód koncepcyjny Pajero II z 1979 r. – trzy lata przed wejściem do produkcji – Pajero pierwszej generacji napisało nowy rozdział w historii cross country.
Równie sprawny w ruchu drogowym, jak i w terenie (tam gdzie jest to dozwolone), twardy i mocny jak koń pociągowy, Mitsubishi Pajero dodało wyjątkowego blasku sportom motorowym – zwłaszcza kiedy MMC i Sonauto postanowiły wziąć udział w wydarzeniu stanowiącym esencję światowego off- roadu: legendarnym Rajdzie Dakar.
Począwszy od pierwszego startu w 1983 roku Pajero ustanowiło imponujący rekord w historii, odnosząc w Rajdzie Dakar 12 zwycięstw w latach 1985- 2007 i w Pucharze Świata FIA Cross Country w 2003 roku. Nie dokonał tego żaden inny globalny koncern motoryzacyjny. Drogą tą japońska firma konsekwentnie podąża – wprowadzając do sprzedaży pionierską konstrukcję Outlander PHEV, czy też najnowszy, niezwykle gorąco przyjęty Eclipse Cross.
Od 1982 roku wyprodukowano ponad 3 miliony egzemplarzy SUV-a Pajero (dane obejmują produkcję z fabryki “Pajero Manufacturing Co., Ltd.” Mitsubishi Motors w prefekturze Gifu (Japonia) i zestawy Knocked Down dla zagranicznego lokalnego montażu).
1992 Lancer Evolution: mistrz świata
Wraz z pojawieniem technologii 4-Wheel Drive w terenowych modelach jak Pajero czy L200 (cywilnych i rajdowych), napęd ten stał się bronią w rajdach samochodowych, wraz z pojawieniem się nowej generacji samochodów sportowych, wśród których ikoną stał się Mitsubishi Lancer Evolution.
W ślad za poprzednimi rajdowymi wersjami Lancera z napędem 2WD (Lancer 1600 GSR – zwycięzca Rajdu Safari, a następnie Lancer EX 2000 Turbo), Mitsubishi Motors opracowało model Evolution bazując na wersji sedan. Był to model A-grupowy, spełniający wymogi homologacji FIA (minimum 2 500 wyprodukowanych egzemplarzy), przygotowany do udziału w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata (WRC). Świat rajdowy po raz pierwszy usłyszał nazwę “Lancer Evolution” w październiku 1992 roku.
Dalsza część tej historii jest związana z dziesięcioma generacjami Lancera Evolution, mnóstwem wygranych rajdów oraz kilkoma tytułami mistrzowskimi w WRC: czterema dla kierowcy (1996, 1997, 1998,1999) i jednym dla producenta (1998).
Dzięki niezwykle udanemu uczestnictwu zespołu Mitsubishi w rajdach WRC, A-grupowy Lancer Evolution otworzył możliwość dopracowania zaawansowanej technologii, którą Mitsubishi Motors zastosował w modelach produkcyjnych, a jednym z najlepszych przykładów jest wyrafinowany system Super-All Wheel Control (S-AWC), którego najnowszą wersję można znaleźć w dzisiejszym modelu Outlander PHEV.
Po raz pierwszy system ten pojawił się w 1987 r. w modelu Galant VR4. Następnie został dopracowany wraz z wprowadzeniem aktywnej kontroli znoszenia (AYC) w 1996 r. w Galancie VR4 i Lancerze Evolution, przy czym ten ostatni zyskał dodatkowo Active Central Differential (aktywny centralny dyferencjał – ACD) w 2001 r.
Ostatnia generacja Lancera Evolution z 2007 (w Europie z 2008 roku) zyskała jeszcze bardziej rozbudowany układ napędowy S-AWC, sterujący dynamiką pojazdu. Składał się on z czterech zintegrowanych systemów:
– ACD (Aktywny Centralny Dyferencjał);
– AYC (Aktywna Kontrola Znoszenia);
– Active Stability Control (Aktywna Kontrola Stabilizacji);
– Sportowy ABS.
S-AWC zapewnia zintegrowaną i ujednoliconą kontrolę nad tymi systemami i poprawia trakcję i stabilność pojazdu nie tylko przy przyspieszaniu, ale także przy pokonywaniu zakrętów, gwałtownym hamowaniu lub w innych sytuacjach związanych z codzienną jazdą.
2012: Outlander PHEV: wyrafinowany elektryczny 4WD
System PHEV firmy Mitsubishi Motors wykorzystuje nowatorski elektryczny system napędu typu Twin Motor 4WD, stanowiący rozbudowaną wersję napędu S-AWC (“Super All Wheel Control”). Jest to technologia opracowana i doskonalona w kolejnych ewolucjach Mitsubishi Lancera. Układ S-AWC w Outlanderze PHEV integruje układy ABS, ASC ABS i AYC (Active Yaw Control).
Ponadto, pracując równolegle z systemem PHEV, S-AWC rozdziela moc na koła przedniej i tylnej osi, a także pomiędzy kołami po lewej i prawej stronie, przez co przyczynia się do zwiększenia stabilności jazdy i precyzji prowadzenia samochodu. W efekcie, S-AWC redukuje siłę ograniczającą poślizg przednich kół, przy jednoczesnym optymalnym rozkładzie mocy przekazywanej na przednie koła podczas dynamicznego przyspieszania.
Dodatkowo funkcja “4WD LOCK” pozwala na odpowiedni rozdział mocy przekazywanej na przednie i tyle koła, co poprawia trakcję i stabilność podczas jazdy po śniegu, szutrze lub innych luźnych nawierzchniach.
Patrząc w przyszłość…
Wspierany przez solidne 80-letnie dziedzictwo, najnowszy system elektrycznego napędu 4WD sprawia, że Outlander PHEV jest flagowym produktem Mitsubishi Motors, a technologia napędu na cztery koła znalazła zastosowanie w pełnej gamie modeli Mitsubishi (w zależności lokalnego rynku) – od oferowanego tylko w Japonii mini- samochodu eK-Wagon, poprzez L200 piątej generacji, Pajero i Pajero Sport (Super Select AWD), aż po najnowszy model Eclipse Cross z wyrafinowanym systemem Super- All Wheel Control 4WD.
Patrząc na pojazdy MMC najnowszej generacji łatwo zauważyć, że łączą one w sobie architekturę SUV z napędem elektrycznym. Ale bez względu na to, czy będzie to technologia EV, czy system hybrydowy to fundamentem Mitsubishi zawsze pozostanie bezpieczny i niezawodny napęd 4WD.
A jutro tworzy się wczoraj – czego przykładem są koncepcyjne modele 2015 XR PHEV II Concept, 2015 eX Concept, 2016 GT PHEV Concept lub e_Evolution Concept…