Gdy w Japonii trwały ostatnie przygotowania do uruchomienia produkcji europejskiej wersji Mitsubishi Outlander PHEV, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) poddała swój technologicznie flagowy model ostatniej i najbardziej zaskakujące próbie – wysłała go na rajd cross country.
Zdaniem kierownictwa MMC, udział w sportach motorowych ma wyjątkowo pozytywny wpływ na gamę modeli cywilnych. Sukcesy
Zobacz także:
SPORT
Mitsubishi na Rajdzie Dakar oraz w WRC i ostatnie osiągnięcia elektrycznego Mitsubishi i-MiEV Evo na Pikes Peak stanowią potwierdzenie słuszności takiego przekonania, szczególnie w odniesieniu do innowacyjnych technologii.
W przypadku większego SUV-a jakim jest Outlander, impreza cross country wydawała się najbardziej odpowiednim o oryginalnym miejscem prezentacji nowego modelu z unikalnym hybrydowym napędem elektrycznym typu plug-in. Dlatego przedprodukcyjną wersję Mitsubishi Outlander PHEV zgłoszono do tegorocznej edycji rajdu Asia Cross Country Rally 2013 (AXCR) w Tajlandii i Laosie. W Japonii trwają uroczystości związane z tą imprezą.
Jako oficjalny punkt w kalendarzu FIA, Rajd AXCR to azjatycki odpowiednik słynnego Dakaru. W tym roku start imprezy wyznaczono w tajlandzkim Pattaya, a metę w miejscowości Pakse, położonej w południowej części Laosu.
W ciągu 6 dni uczestnicy pokonali ponad 2000 km terenu o rozmaitej nawierzchni i w różnych warunkach pogodowych (m.in. drogi górskie, błotnista dżungla, rzeczne przeprawy, itd.). Udział w imprezie był ogromnym wyzwaniem sprawdzającym zarówno umiejętności, jak i wytrzymałość pojazdów i zawodników.
Solidna alternatywa
Z 20 pojazdów w kategorii czterokołowców (do mety dotarło 19) to właśnie Outlander PHEV wzbudził największe zainteresowanie, jako jedyny hybrydowy model w stawce, gdzie przeważały robocze pikapy z mocnymi silnikami wysokoprężnymi. Zgłoszony przez prywatny zespół („Two and Four Motor Sports”) wspierany przez Mitsubishi Motors, Outlander PHEV ukończył zawody na 17. miejscu nie odnotowując żadnej awarii, co traktować należy jako sukces, zważywszy, że była to praktycznie konstrukcja seryjna z elektrycznym, hybrydowym układem napędowym Twin Motor 4WD oraz system aktywnej kontroli napędu na cztery koła Super All-Wheel Control (S-AWC). W pojeździe wprowadzono jedynie podstawowe modyfikacje konieczne do pokonania trasy cross country – wzmocnione amortyzatory i sprężyny, klatkę bezpieczeństwa, panele ochronne podwozia, snorkel wydechu, itd.
Światowe rynki
Bezawaryjne ukończenie tak trudnego rajdu zaledwie kilka miesięcy przed światową premierą rynkową potwierdza wytrzymałość i osiągi nowego Mitsubishi Outlander PHEV.
Warto przypomnieć, że w Europie firma MMC wprowadzać będzie model Outlander PHEV stopniowo od października 2013 roku, poczynające od wybranych rynków (Holandia, kraje skandynawskie, itd.). Model będzie się sukcesywnie pojawiał na kolejnych rynkach w okresie od listopada 2013 roku do zakończenia pierwszego kwartału 2014 roku. W Polsce zadebiutuje wiosną przyszłego roku.