Salony samochodowe Mitsubishi Motors Corporation w Japonii zapewniają wkrótce lokalnym społecznościom coś więcej niż tylko dostęp do nowych pojazdów.
MMC stworzy sieć obiektów, które zapewnią dostęp do ładowania pojazdów elektrycznych, pomoc w stabilizacji lokalnej sieci energetycznej, a nawet energię elektryczną w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej lub awarii zasilania.
Zobacz także:
Firma posiada już 28 salonów sprzedaży w całej Japonii, które są zasilane przez panele słoneczne i dają możliwość korzystania z energii akumulatora pojazdu elektrycznego jako awaryjnego źródła zasilania, za pośrednictwem modułu ładowania typu “pojazd- budynek” (V2B). Jednak nowa stacja dealerska „Hyper Energy Station” Omiya, otwarta w mieście Saitama, została również wyposażona w własne akumulatory litowo-jonowe, umożliwiające zwrot nadwyżki mocy do lokalnej sieci elektrycznej.
Budowę salonu częściowo dofinansowały władze miasta Saitama, natomiast rząd Japonii uznał obiekt za część Specjalnej Strefy Mobilności i Inteligentnej Energii nowej generacji. Salon wystawowy Omiya, jest prowadzony przez grupę Kanto Mitsubishi Motors. Jest to jej czwarty obiekt dealerski, ale pierwszy stosujący ten nowatorski system.
Budynek jest wyposażony w akumulatory litowo- jonowe o pojemności 12 kWh i może zasilać pojazdy elektryczne (EV), gdy inne źródła zostaną odcięte – np. w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej lub przerw w dostawie prądu.
Samochody elektryczne odegrały kluczową rolę w transporcie ludzi i towarów w kilku poprzednich sytuacjach kryzysowych w Japonii, kiedy dostawy konwencjonalnego paliwa zostały poważnie zakłócone. Firma MMC otworzyła już 28 salonów „DENDO Drive Station” – wszystkie są wyposażone w panele słoneczne i stacje ładowania V2B. Firma planuje zwiększyć ich liczbę do 200 w 2020 roku.
Oprócz ładowania pojazdów, stacja V2B pozwala dostarczać do budynku energię zmagazynowaną w akumulatorach pojazdu elektrycznego – szczególnie w nagłych sytuacjach, albo podczas szczytów energetycznych. Kiedy zapotrzebowanie na energię jest niskie, budynek przełączy się w tryb ładowania samochodu. Nastąpi to również w przypadku wyprodukowania nadwyżki energii odnawialnej. System ma wiele zalet odciążających sieć energetyczną i zapewnia właścicielowi tanie podtrzymanie poziomu baterii pojazdu elektrycznego.
Stacje dealerskie MMC to również miejsca, gdzie mieszkańcy mogą poznać sposoby reagowania w przypadku zagrożeń lub katastrof. Oprócz standardowych funkcji salonu samochodowego, DENDO Drive Station organizuje prezentacje i pokazy, w czasie których można także dowiedzieć się więcej na temat pojazdów EV i PHEV.
– Nasze samochody ewoluowały w kierunku pojazdów elektrycznych EV i PHEV, więc salony samochodowe w naturalny sposób stały się stacjami ładowania energii. Teraz możemy używać baterii do przechowywania energii pozyskanej przy zerowej emisji za pomocą paneli słonecznych i wykorzystywać system do zarządzania dystrybucją energii w salonie. Jeśli chodzi o przyszłość, chcielibyśmy, aby nasze salony stały się istotną częścią sieci energetycznej, zapewniając stabilność i bezpieczeństwo infrastruktury transportowej oraz energetycznej nawet w sytuacjach nadzwyczajnych – powiedział Takashi Hiromatsu, zastępca dyrektora generalnego oddziału MMC ds. strategii.