Koncerny Nissan Motor Corporation i Mitsubishi Motors Corporation oraz spółka joint venture NMKV porozumiały się w sprawie przedłużenia projektu dotyczącego budowy kolejnej generacji dostępnych obecnie modeli klasy minicar.
Wkrótce wszystkie trzy podmioty mają podpisać stosowny list intencyjny.
Zobacz także:
Główny cel, jakim jest stworzenie oferty jeszcze bardziej konkurencyjnych produktów, ma zostać osiągnięty m.in. dzięki optymalizacji metod alokacji zasobów oraz reorganizacji ról i odpowiedzialności spoczywającej na każdym z sygnatariuszy. W rezultacie, firma Nissan ma być w większym stopniu zaangażowana w działania rozwojowo- badawcze, obejmujące m.in. projektowanie i testowanie nowych produktów.
Natomiast spółka NMKV, której zakres obowiązków obejmuje obecnie planowanie produkcji oraz opracowanie koncepcji projektów, powoła do życia nowy dział do współpracy z komórkami inżynieryjnymi i produkcyjnymi, dzięki czemu usprawniony zostanie jej globalny system zarządzania. Zgodnie z postanowieniami nowego porozumienia produkcja pojazdów nadal realizowana będzie w fabryce Mitsubishi w okręgu przemysłowym Mizushima.
W czerwcu 2011 roku Nissan i Mitsubishi utworzyły spółkę NMKV, której głównym celem jest planowanie i produkcja modeli klasy minicar. Pierwsze owoce tej współpracy, czyli modele Nissan Dayz oraz Mitsubishi eK Wagon, zadebiutowały na rynku w czerwcu 2013 roku. Natomiast w lutym 2014 roku dołączyły do nich Nissan Dayz Roox i Mitsubishi eK Space.
Pod koniec września tego roku łączny wolumen sprzedaży pojazdów wyprodukowanych w ramach podjętej współpracy osiągnął wartość 500 tys. sztuk. Podpisanie nowej umowy oznaczać będzie zacieśnienie współpracy i rozpoczęcie jej kolejnego etapu. W ramach partnerstwa trwają prace nad projektem i budową modeli klasy minicar z napędem elektrycznym. Informacje na temat charakterystyki modeli elektrycznych i nowej generacji pojazdów z napędem konwencjonalnym zostaną podane w późniejszym terminie.
– Większe zaangażowanie firmy Nissan w prace rozwojowo-badawcze nad nową generacją pojazdów klasy minicar umożliwi sprawniejsze wdrażanie zaawansowanych technologii z zakresu bezpieczeństwa i ochrony środowiska w większych modelach. Zacieśnienie współpracy i połączenie wiedzy i doświadczenia obu koncernów stwarza nowe szanse, dzięki którym będziemy mogli zaoferować jeszcze bardziej konkurencyjne produkty wchodzące w skład bogatszej gamy modelowej – przekonuje Hiroto Saikawa, CCO, Nissan.
– Dla Mitsubishi segment minicarów jest kluczowym sektorem rynku, bowiem pojazdy tej klasy stanowią ponad połowę naszego całkowitego wolumenu sprzedaży w Japonii. Dzięki spółce NMKV możemy połączyć siły i nadal oferować atrakcyjne produkty. Budowa nowych modeli w fabryce Mizushima, po zakończeniu produkcji pojazdów obecne dostępnej generacji, będzie się wiązała z kolejnymi udoskonaleniami procesu produkcyjnego w zakresie redukcji kosztów oraz zwiększenia wydajności i jakości, opracowanymi wspólnie przez trzy zrzeszone podmioty gospodarcze. Dzięki temu nasza oferta stanie się jeszcze bardziej konkurencyjna – wyjaśnia Tetsuro Aikawa, prezes i COO, Mitsubishi.
– Nowa umowa dowodzi, że obrana przez nas droga postępu przynosi stałe, wymierne korzyści i dlatego podjęto decyzję o zacieśnieniu współpracy. Tym samym zwiększa się nasza wiodąca rola w projekcie, który łączy bogatą wiedzę i doświadczenie firmy Mitsubishi w zakresie projektowania i produkcji pojazdów klasy minicar z rozwiązaniami technologicznymi koncernu Nissan – przekonuje Junichi Endo, prezes i dyrektor generalny, NMKV.