MITSUBISHI: MINICAB-MIEV W SALONACH W JAPONII

Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) poinformowała, że 8 grudnia 2011 roku w japońskich salonach pojawi się nowy model Mitsubishi MINICAB-MiEV – elektryczny pojazd użytkowy klasy minicar. Będzie to drugi produkt elektryczny w najnowszej ofercie koncernu.

Stworzony na bazie niewielkiego pojazdu użytkowego MINICAB Van, model MINICAB-MiEV został opracowany z wykorzystaniem technologii, wiedzy i doświadczenia, które zdobyto podczas prac nad modelem i-MiEV.

Model MINICAB-MiEV dostępny będzie z dwoma rozmiarami zespołu akumulatorów, dzięki czemu użytkownik otrzyma możliwość wyboru parametrów zasięgu dostosowanych do swoich indywidualnych potrzeb. Pojazd wyposażony w wersję CD 10.5 kWh może bez ładowania pokonać dystans 100 km (w cyklu JC08), a w wersję CD 16.0 kWh do 150 km.

Zaproponowane przez firmę MMC ceny są przystępne – po uwzględnieniu dopłat przewidzianych przez Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu, cena końcowa za wersję CD 10.6 kWh oraz CD 16.0 kWh wyniesie odpowiednio 1 730 000 (około 76 000 złotych))oraz 2 020 000 jenów. Podobnie jak model i-MiEV, MINICAB-MiEV sprzedawany będzie w leasingu z pełną obsługą, na kredyt oraz za gotówkę.

Firma MMC sprzedała w Japonii już około pięć tysięcy sztuk modelu i-MiEV, a poza granicami kraju około 17 000 egzemplarzy (dane na dzień 31.10.2011), z uwzględnieniem pojazdów wysłanych koncernowi PSA Peugeot Citroën.

MINICAB-MiEV

Samochód napędza ten sam zestaw akumulatorów i elektryczny układ napędowy, który sprawdził się już znakomicie w modelu i-MiEV. Nowy model oferuje również przestrzeń ładunkową porównywalną z zdolnościami transportowymi modelu MINICAB CD, oraz zasięg w pełni wystarczający jak na pojazd użytkowy. Pojazd oferuje osiągi znacznie przewyższające możliwości tradycyjnie napędzanych pojazdów użytkowych klasy minicar.

Pojazdy użytkowe wykorzystywane są z reguły dłużej i pokonują większe dystanse od rodzinnych samochodów osobowych, zatem w porównaniu z konwencjonalnymi pojazdami benzynowymi MINICAB-MiEV potencjalnie oferuje również większą oszczędność m.in. w zakresie całkowitych kosztów użytkowania. Ma jednocześnie podobne możliwości ładunkowe co model i-MiEV, w którym zespół akumulatorów umieszczono pod podłogą, a silnik elektryczny, przetwornik oraz pozostałe komponenty elektrycznego układu napędowego pod przedziałem bagażowym. Dzięki temu pojazd zapewnia przestronny przedział transportowy oraz odpowiednie możliwości załadunkowe (350 kg przy dwójce podróżnych).

Dzięki niezwykle cichemu układowi napędowemu to idealny pojazd dostawczy do wykorzystania w dzielnicach mieszkaniowych w godzinach nocnych lub porannych. Brak jakichkolwiek wibracji pozwala również transportować niezwykle delikatne ładunki, a niestresujący, wyjątkowo cichy napęd dodatkowo zapewnia niezwykle wysoki komfort jazdy. Zaś wszystkie te elementy pozwalają zmniejszyć zmęczenie zawodowych kierowców, którzy „za kółkiem” spędzają długie godziny.

MINICAB-MiEV wykorzystuje ten sam zespół akumulatorów, silnik elektryczny oraz podstawowe komponenty układu napędowego, sprawdzone już w modelu i-MiEV, z którym nowy model dzieli również zintegrowany system operacyjny MiEV OS. System ten nieustannie monitoruje poziom naładowania akumulatorów, steruje układem hamulcowym z funkcją odzysku energii i zapewnia bezproblemową pracę wszystkich systemów pojazdu.

Samochód wyposażono w ten sam kompaktowy i wydajny silnik Y4F1. Jednostka ta generuje stały, wysoki moment obrotowy i zapewnia dobre osiągi nawet, gdy pojazd pracuje przy pełnym obciążeniu. Podczas wytracania prędkości układ hamulcowy z funkcją odzysku energii może wykorzystywać motor elektryczny jako generator, a następnie magazynować odzyskaną energię kinetyczną w postaci energii elektrycznej w zespole akumulatorów.

Podobnie jak w modelu i-MiEV, kierowca może wybrać trzy tryby jazdy: D, Eco oraz B. Pozwala to wybrać między normalnym trybem jazdy, trybem oszczędnościowym oraz trybem, w którym funkcja regeneracji energii hamowania działa z większym wyprzedzeniem.

MINICAB-MiEV wykorzystuje zespół zegarów z modelu i-MiEV, gdzie odnaleźć można cyfrowy prędkościomierz, wskaźnik mocy, wskaźnik poziomu naładowania akumulatorów oraz wskaźnik zasięgu.

Wszystkie wersje posiadają w standardzie układ ABS z TCL (kontrola trakcji). W razie kolizji, przebicia elektrycznego lub innego rodzaju awarii, system operacyjny MiEV OS odcina obieg wysokonapięciowy, by chronić zdrowie i życie pasażerów pojazdu oraz wezwanych służb ratowniczych. Wszystkie modele są standardowo wyposażone w system ostrzegający o zbliżającym się pojeździe, który przy prędkościach do 25 km/h wysyła sygnał dźwiękowy uprzedzający pieszych o zbliżającym się samochodzie.

Standardowo MINICAB-MiEV posiada kabel 200V AC (15 A), który jest kompatybilny z zewnętrznymi gniazdami wykorzystywanymi do ładowania pojazdów elektrycznych. Kabel 100V AC (10 A) oraz kabel do szybkiego ładowania dostępne są w opcji.

Auto można zamówić w trzech kolorach nadwozia: białym (White Solid), srebrnym (Cool Silver Metallic) oraz szarym (Titanium Grey Metallic). W opcji dostępne są wzory dekoracyjne (boki i pokrywa bagażnika), które podkreślają nowoczesny charakter pojazdów elektrycznych. Samochód jest dostępny z pakietem stylizacyjnym wnętrza i nadwozia (Exceed Package), który obejmuje chromowany przedni grill, obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze nadwozia oraz przednie i tylne fotele obszyte tapicerką z materiału.

DANE TECHNICZNE MINICAB-MiEV
(dwumiejscowa wersja z podwyższonym dachem – CD 10.5 kWh / CD 16.0 kW)

– układ napędowy: 2WD (napęd na tylną oś);
– masa pojazdu: 1090 kg / 1110 kg;
– wymiary wewnętrzne: 1825 mm x 1370 mm x 1230 mm;
– maksymalne dopuszczalne obciążenie: 350 (200 – wersja 4-miejscowa) kg;
– zużycie energii przez klimatyzację: 125 Wh/km;
– maksymalny zasięg: 100 km / 150 km.

Silnik
– typ: synchroniczny z magnesami stałymi;
– model: Y4F1;
– moc maksymalna: 30 kW (41 KM) przy 2500-6000 obr./min.;
– maksymalny moment obrotowy: 196 Nm przy 0-3000 obr./min.;
– pojemność: 10,5 kWh / 16 kWh.

Akumulator
– typ: litowo-jonowy;
– napięcie całkowite: 270 V / 330 V;
– pojemność: 10,5 kWh / 16 kWh;
– czas ładowania (od zera): 200V AC (15Amp) – ok. 4,5 godz. / ok. 7 godz.(pełne naładowanie); 100V AC (15Amp) – ok. 14 godz. / ok. 21 godz.(pełne naładowanie);
– szybkie ładowanie: 200V 3-fazowe (50 kW): ok. 15 min./ ok. 35 min (80 proc. naładowania).

SPRZEDAŻ

– zakładana wysokość sprzedaży: 4 000 sztuk (od 12.2011 do 03.2012);
– dostępność: Wszystkie autoryzowane salony firmy Mitsubishi Motors na terenie Japonii;
– ceny podane w tekście nie obejmują opłaty recyklingowej, kosztów ubezpieczenia, opodatkowania innego niż podatek konsumencki lub koszty rejestracji.