MITSUBISHI: JUBILEUSZ – 40 LAT NA RYNKU W EUROPIE

Mi 1_Outlander_1

W październiku zaczynają się obchody niezwykłej rocznicy w historii Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Firma świętować będzie 40 lat nieprzerwanej obecności na kluczowym strategicznie rynku europejskim.

Od oficjalnej prezentacji na Londyńskim Salonie Samochodowym w 1974 po debiut pionierskiego modelu Outlander PHEV pod koniec 2013 roku…


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


Mimo, iż nieliczne pojazdy marki Mitsubishi można było spotkać na drogach kliku europejskich państw (Hiszpania – od 1956, oraz Grecja – od 1963), decyzja o oficjalnym eksporcie produktów firmy na rynek europejski została podjęta w wyniku porozumienia zawartego w lutym 1970 roku między Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) oraz Chrysler Corporation, na mocy którego MHI wydzieliło istniejący już dział samochodowy i połączyło siły z firmą Chrysler, tworząc Mitsubishi Motors Corporation.

W maju 1971 roku podpisano kolejną umowę między Mitsubishi Motors Corporation oraz Chrysler International S.A., która umożliwiała dystrybucję pojazdów marki Mitsubishi poprzez globalną sieć sprzedaży Chrysler International. Porozumienie nie obejmowało terytorium Japonii, USA oraz Kanady. Z własnej inicjatywy we wrześniu 1971 roku firma MMC otrzymała status spółki joint venture, w której MHI i Chrysler Corporation posiadały odpowiednio 85 i 15 proc. udziałów.

Salon Samochodowy w Londynie (1974)

Jednak postanowienia umowy znacznie ograniczały liczbę pojazdów Mitsubishi Motors sprzedawanych w Europie (łącznie 4861 sztuk w latach 1971-1975). W tym samym okresie wyniki sprzedaży japońskich samochodów na rynkach europejskich poszybowały w górę, od 16 458 sztuk w roku 1965 do 126 275 egzemplarzy w 1970 i 528 486 sztuk w 1975. Wreszcie, w 1974 roku MMC i Chrysler International doszły do porozumienia w sprawie rozwoju działań marketingowo- sprzedażowych MMC na terenie Europy.

Od tej chwili prawa dystrybucyjne przyznawane były niezależnym spółkom, najpierw w Belgii i Luksemburgu (sierpień 1974), a kilka tygodni później w Holandii oraz Wielkiej Brytanii, czyli w kraju, gdzie Mitsubishi Motors oficjalnie zadebiutowało na europejskim rynku podczas londyńskiego salonu w październiku 1974 roku.

Mi 2_Lancer_01

Podczas imprezy zaprezentowano modele Lancer i Galant, które – po późniejszym udanym debiucie na salonie brukselskim i amsterdamskim – zostały w 1975 roku wprowadzone do sprzedaży na czterech wymienionych powyżej rynkach. Reszta Europy miała wkrótce stanąć otworem przed japońską marką za sprawą otwarcia rynku (np. Niemcy w 1977 roku) lub na mocy postanowień o ograniczonej sprzedaży (np. Francja w 1978 roku). A gdy w sierpniu 1982 roku umowa z firmą Chrysler International dobiegła końca, MMC posiadało już pierwsze biuro w Rotterdamie, założone w 1977 roku, które później przekształcono w firmę Mitsubishi Motors Europe B.V., która po dziś dzień ma siedzibę w Holandii.

Zakres działań w Europie

Przez 40 lat Mitsubishi Motors zanotowało w Europie znaczny wzrost sprzedaży: od skromnej liczby detalicznej w 1975 roku na terenie 4 państw do wyniku uzyskanego w ubiegłym roku finansowym (92 411 egzemplarzy na 34 rynkach, z wyłączeniem Rosji, Ukrainy i Kazachstanu). Trzy największe rynki zbytu firmy MME to: Niemcy (22 138 szt.), Wielka Brytania (12 349) i Norwegia (5697).

Jednak najwyższy wynik 80 000 sztuk uzyskano na rynku rosyjskim, gdzie firma MMC oraz jej lokalny partner byli obecni jako jeden z nielicznych koncernów zachodnich już od sierpnia 1991 roku. Naturalną konsekwencją ogromnego sukcesu rynkowego stało się wydzielenie firmy z Mitsubishi Motors Europe i utworzenie niezależnego regionu sprzedaży w kwietniu 2007 roku. Od 2009 roku rynek rosyjski obsługuje spółka joint- venture utworzona przez Mitsubishi Corporation oraz Rolf Group, do których w 2012 roku dołączyła firma Mitsubishi Motors Corporation, tworząc nowy podmiot MMC Rus.

Przez 40 lat MMC prowadził również w Europie produkcję. Najpierw na zachodzie kontynentu (fabryka NedCar, w latach 1995-2012), a następnie w Rosji (jako PCMA Rus, spółka joint-venture z koncernem PSA Peugeot Citroën, uruchomienie produkcji w kwietniu 2010 roku). Prace projektowe (1989-2009) oraz rozwojowo-badawcze (od 1989) to kolejny przykład działań MMC w Europie.

Poza głównym nurtem

Firma Mitsubishi Motors zyskała reputację oryginalnej japońskiej marki oferującej bezpieczne i wydajne pojazdy, ze szczególnie mocną ofertą w segmencie crossoverów (Outlander, ASX), SUV-ów (Pajero) oraz półciężarówek (L200)…

Mi 3_Lancer_07

Reputację firmy w Europie zbudowano również na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych takich, jak układ bezpośredniego wtrysku paliwa (od 1995), współczesna rodzina silników Clean Diesel, funkcjonalny napęd elektryczny (model i-MiEV, od 2010), rozwiązania ograniczające masę (architektura Global Small, od 2012), napęd na cztery koła (Dynamic 4, od 1987 oraz S-AWC od 2008), itd.

Rozwiązania te były pierwotnie testowane w sportach motorowych, dzięki czemu firma odnosiła spektakularne sukcesy (dwunastokrotny triumf modelu Pajero w Rajdzie Dakar oraz pięć mistrzowskich tytułów WRC dla modelu Mitsubishi Lancer Evolution – 4 dla kierowcy i 1 dla producenta).

Dziś, przy bardziej optymistycznych prognozach na rok podatkowy 2013 oraz sprzedaży wynoszącej ponad 100 tys. sztuk na 34 europejskich rynkach (z wyłączeniem Rosji), firma Mitsubishi Motors Europe oczekuje na kolejny etap rozwoju, jako koordynator działań MMC w Europie. Wyraźnym tego przykładem mogą być rewolucyjne pojazdy takie, jak debiutujący wkrótce hybrydowy crossover elektryczny typu plug-in, czyli Outlander PHEV, oraz jego kolejni, równie innowacyjni bracia.

Najistotniejsze daty w europejskiej historii Mitsubishi
– 1956: sprzedaż pierwszych pojazdów marki Mitsubishi w Europie (Hiszpania, Grecja, 1963);
– 1970: na mocy umowy między Mitsubishi Heavy Industries Co. oraz Chrysler Corporation powstaje Mitsubishi Motors Corporation (MMC);
– 1974: MMC otrzymuje zgodę firmy Chrysler na europejską sprzedaż pojazdów pod nazwą własną;
– 1975: uruchomienie sprzedaży (modele Lancer i Galant);
– 1977: pierwsze biuro (Rotterdam); Lancer – zwycięstwo w sklasie podczas Rajdu Tysiąca Jezior;
– 1982: koniec umowy dystrybucyjnej z firmą Chrysler International;
– 1985: przeniesienie biura do Frankfurtu;
– 1989: otwarcie europejskiego centrum rozwojowo- badawczego pod Frankfurtem;
– 1991: wejście na rynek rosyjski;
– 1993: otwarcie Europejskiej Centrali Sprzedaży i Marketingu (MMSE) pod Amsterdamem;
– 1995: debiut modelu Carisma, pierwszego pojazdu MMC zaprojektowanego z myślą o rynku europejskim;
– 2004: debiut Mitsubishi Colt – otrzymuje Złotą Kierownicę;
– 2005: nawiązanie współpracy z koncernem PSA Peugeot Citroën;
– 2009: restrukturyzacja firmy Mitsubishi Motors Europe;
– 2013: hybrydowy, elektryczny crossover Outlander PHEV debiutuje na pierwszym europejskim rynku; firma MME przenosi się do nowej siedziby pod Maastricht.