Światowy rynek samochodów pick- up (poza Ameryką Północną) przeżywa obecnie prawdziwy renesans, a do rywalizacji o podbicie rynków w tym segmencie przyłączają się nowi gracze.
Kiedyś samochody typu pick up oferowała jedynie garstka producentów. Niezależnie od globalnych trendów, użytkownicy Mitsubishi L200 mogą korzystać z 70 lat doświadczeń japońskiej marki.
Zobacz także:
Koncern Mitsubishi Motors rozpoczął produkcję użytkowej ciężarówki od małego modelu Mizushima w 1946 roku. Bestselerem okazał się flagowy Forte, który pojawił się na rynku we wrześniu 1978 roku.
Patrząc wstecz, sukces skromnych pojazdów, takich jak Mizushima z 1946 r. – małego, trzykołowego samochodu ciężarowego o ładowności 0,4 tony, opracowanego przez Mizushima Motor Vehicle Works – lub też model Leo z 1959 roku, stanowił ponad 70 lat temu krok do wejścia koncernu Mitsubishi na rynek pickupów.
Dalecy kuzyni, podobnie jak mocny, model Jupiter Junior o ładowności 2 ton, pomogli w budowaniu reputacji Mitsubishi w segmencie pickupów aż do 1967 roku. Wówczas na rynku pojawił się Colt Pickup o ładowności 0,5 tony, zbudowany na ramie użytkowego Colta 1000F. Popularność tego modelu ponownie pokazała siłę Mitsubishi w kreowaniu trendów konsumenckich i przewidywaniu potrzeb klientów.
Na początku lat 70-tych marka Mitsubishi zorientowała się, że model bardziej zorientowany na pasażerów miałby większe powodzenie wśród klientów. Ponieważ nowy pickup miał zostać opracowany na eksport (głównie do USA), w proces projektowania włączył się Chrysler Corporation. W tamtym czasie amerykański koncern sprzedawał samochody Mitsubishi na rodzimym rynku pod szyldem swojej marki.
Po dokładnym zbadaniu rynku, produkcja modelu Forte – wprowadzonego jako L200 na wielu zagranicznych rynkach – została ostatecznie uruchomiona w 1978 roku. Stało się to osiem długich lat od pierwszego rysunku na desce kreślarskiej – ale było to owocne osiem lat.
Sprzedaż w pierwszym roku wyniosła 45 000 sztuk, a w kolejnym skoczyła aż do ponad 100 000 sztuk. Zapotrzebowanie na samym rynku w Stanach Zjednoczonych wyniosło 60 000 sztuk rocznie. Sprzedawany jako Dodge D-50, a także Plymouth Arrow Truck firmy Chrysler, zyskał ogromną popularność i w 1979 roku został wybrany „Pickupem Roku” przez magazyn „Pickup, Van i 4WD”. Od 1983 roku MMC zaczął sprzedawać samochody w USA pod własnym szyldem, a Forte zyskał nazwę “Mighty Max“.
Zmodyfikowana w 1986 roku – w tym samym, w którym Forte opuścił rynek japoński – pierwsza generacja L200 ciągle przyciągała uwagę klientów osiągając w latach 1985-87 sprzedaż w wysokości około 130 000 sztuk rocznie, zyskując popularność na całym świecie.
Strada I generacji…
Punktem zwrotnym był jednak rok 1991 r. Wówczas nowa linia Strada zastąpiła dotychczasową nawę Forte w Japonii i na rynkach zagranicznych. A nowe trendy i potrzeby klientów wymusiły krok w kierunku produkcji wszędobylskiego pick-upa, ale z cechami samochodu typu SUV.
Pożegnano nie tylko nazwę Forte, ale zarazem koncept lekkiego samochodu użytkowo- ciężarowego tak długo utrzymującego się na japońskim rynku. Mitsubishi Motors, dostosowując się do nowych trendów konsumenckich, uznało konieczność rozszerzenia oferty w powstającym segmencie „sport- utility- vehicle”, starając się sprostać rosnącej społecznej fascynacji “lifestylowym” trybem życia.
Strada pierwszej generacji, łączyła w sobie cechy wszędobylskiego, dynamicznego pick-upa z komfortem podróżowania, którego oczekiwali użytkownicy. Duży przedni grill, masywne błotniki, najszersze opony w swojej klasie, podwójne orurowanie zapewniały doskonały, muskularny wygląd. Wnętrze i wyposażenie podwójnej kabiny Strada było typowe dla średniej klasy samochodu osobowego.
Wszechstronność zapewniła największa przestrzeń ładunkowa w swojej klasie, 75-litrowy zbiornik paliwa oraz turbodoładowany silnik diesla o pojemności 2,5 litra (jednostka 4l56 Cyclone).
… Strada II generacji i w końcu Triton…
Mitsubishi Strada II generacji na światowych rynkach debiutował w 1996 roku. Został zaprojektowany w Japonii, ale wyprodukowany fabryce MMC Sittipol w Tajlandii, po decyzji MMC, aby przenieść do tego kraju swoją światową produkcję modeli pick- up.
Nadal znany na światowych rynkach jako L200, nowy, stylowy pick- up okazał się hitem sprzedaży MMC, MMTh i MME – łączny eksport wyniósł ponad 700 000 sztuk. Sukces L200 zmienił przyczynił się również do sukcesu Mitsubishi Motors Thailand Co., Ltd. Produkcję kolejnej generacji L200 uruchomiono w Tajlandii 25 sierpnia 2005 pod nazwą “Triton“.
Całkowicie nowy samochód, zapoczątkował zupełnie nową koncepcję produktu – “Sport Utility Truck” o wyrafinowanym designie z wyraźnymi inspiracjami rajdowym Pajero Evo, wnętrzem jak w samochodach osobowych i unikatowym układzie napędowym, z systemem Super Select ze stałym napędem 4WD (możliwość załączania w czasie jazdy) oraz najmniejszym w klasie promieniem skrętu.
Czwarta generacja L200 spotkała się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie. Do końca czerwca 2017 roku wyprodukowano 1 424 062 egzemplarzy Mitsubishi L200 czwartej generacji. Główna fabryka w Tajlandii produkowała te auta od roku fiskalnego 2005 do 2015, ale pojazd nadal jest produkowany w Brazylii.
… 5. generacja
Siedemdziesiąt jeden lat po tym, jak model Mizushima pojawił się po raz pierwszy w 1946 r., Mitsubishi Motors nadal cieszy się sukcesem rodziny pojazdów, których pięć kolejnych serii wyprodukowano w liczbie ponad 4 500 000 sztuk w okresie między 1978 r. a czerwcem 2017 roku. 343 000 sztuk z tej liczby to obecny model – Mitsubishi L200 piątej generacji.
Mitsubishi L200 nadal jest trzecim najlepiej sprzedającym się pojazdem MMC, tuż za modelami ASX i Outlander. Został również wizytówką Mitsubishi Motors w Tajlandii, gdzie japoński koncern jest największym eksporterem wśród firm motoryzacyjnych, osiągając wolumen eksportowy w liczbie 309 915 pojazdów w okresie ostatnich 12 miesięcy (w roku fiskalnym zakończonym 31 marca 2017 r.)
4 najlepiej sprzedające się modele Mitsubishi w roku fiskalnym 2016:
– Outlander (185 000);
– ASX (155 000);
– L200 (141 000);
– Space Star/ Mirage (84 000).