MITSUBISHI: EUROPA TO RYNEK KTÓRY WYZNACZA STANDARDY

mits_lancer_h1

W październiku 2014 roku Mitsubishi Motors świętowało obchody czterdziestu lat obecności w Europie – od pierwszego oficjalnego pokazu na londyńskim Motor Show w październiku 1974 r. aż po wprowadzenie na rynki Starego Kontynentu pionierskiego modelu Outlander PHEV.

Stary Kontynent to najbardziej wymagający ze wszystkich rynków motoryzacyjnych na świecie, najbardziej świadomi konsumenci, najbardziej restrykcyjne przepisy (bezpieczeństwo, emisja spalin..), najostrzejsza i najbardziej utalentowana konkurencja, wymagają ponadprzeciętnych rozwiązań.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Jest to rynek, który od razu zweryfikuje każdego globalnego motoryzacyjnego gracza.

Choć niewielkie liczby pojazdów Mitsubishi były już obecne w kilku wybranych krajach europejskich, a mianowicie w Hiszpanii (1956) i Grecji (1963), to uruchomienie oficjalnego eksportu samochodów japońskiego koncernu do Europy datuje się na luty 1970 roku.

mits_lancer_h2

Wówczas podpisano porozumienie pomiędzy Mitsubishi Heavy Industries (MHI) i Chrysler Corporation, na mocy którego MHI zamknął własny dział samochodowy i połączył siły z Chryslerem w celu stworzenia firmy Mitsubishi Motors Corporation (MMC).

Kolejna umowa, podpisana w maju 1971 r. między Mitsubishi Motors Corporation a Chrysler International S.A., obejmowała dystrybucję samochodów Mitsubishi przez globalną sieć dealerów Chryslera, z wyjątkiem Japonii, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Od września 1971 firma MMC stała się spółką, w której udziały podzieliły koncerny MHI (85 proc.) i Chrysler Corporation (15 proc.).

London Motor Show w 1974 roku

Jednak warunki umowy ograniczały sprzedaż Mitsubishi Motors w Europie – w latach 1971-75 wynosiła ona łącznie 4 861 sztuk, podczas gdy sprzedaż innych japońskich marek sukcesywnie się zwiększyła – z 16 458 sztuk w 1965 r roku do 126 275 sztuk w roku 1970. Do 1975 roku na rynkach europejskich sprzedano 528 486 samochodów japońskich producentów. Ostatecznie, w 1974 r., MMC i Chrysler International osiągnęły porozumienie pozwalające MMC na rozwój własnej działalności handlowej i marketingowej w Europie.

mits_lancer_h3

Od tej chwili prawa dystrybucyjne przyznano niezależnym przedstawicielom, najpierw w Belgii i Luksemburgu (sierpień 1974 r.), a następnie w Holandii i Wielkiej Brytanii – w tym ostatnim kraju Mitsubishi Motors oficjalnie zadebiutowało w Europie w czasie londyńskiego Motor Show w październiku 1974 roku.

W czasie tego niezwykle ważnego dla Mitsubishi wydarzenia zaprezentowano modele Lancer i Galant, które potem pokazano również w czasie Motor Show w Brukseli i Amsterdamie (AutoRAI). W 1975 roku trafiły do salonów sprzedaży w czterech wymienionych wcześniej krajach.

Sprzedaż w pozostałych państwach Europy uzależniona była od zniesienia ograniczeń na import japońskich aut: Niemcy otworzyły rynek w 1977 roku, natomiast Francja zniosła ograniczenia ilościowe w 1978 roku. W sierpniu 1982 roku zakończyło się porozumienie z Chrysler International, ale jeszcze wcześniej, bo w 1977 r. MMC otworzyło pierwsze europejskie biuro w Rotterdamie, znane dzisiaj jako Mitsubishi Motors Europe B.V., nadal z siedzibą w Holandii.

mits_lancer_h4

Kamienie milowe w historii Mitsubishi Motors Europe

* 1956: Pierwsze samochody Mitsubishi są sprzedawane są w Europie – najpierw w Hiszpanii, a od 1963 w Grecji;
* 1970: W wyniku porozumienia pomiędzy Mitsubishi Heavy Industries Co. i Chrysler Corporation powstaje Mitsubishi Motors Corporation (MMC);
* 1974: MMC otrzymuje zgodę od Chryslera na sprzedaż samochodów w Europie pod własnym szyldem: sierpień – pierwsza umowa dystrybucyjna (Belgia i Luxemburg), a następnie Holandia i Zjednoczone Królestwo; październik – pierwsza europejska prezentacja w czasie Earls Court London Motor Show;
* 1975: Początek sprzedaży modeli Lancer i Galant w tych trzech krajach;
* 1977: Otwarcie pierwszego biura jako Główny Importer (Rotterdam, Holandia): pierwsze zwycięstwo w europejskim rajdzie (Lancer zwycięża w swojej klasie w 1000 Lakes Rally w Finlandii);
* 1982: Koniec umowy dystrybucyjnej z Chrysler International S.A.;
* 1985: Przeniesienie biura z Holandii do Frankfurtu (Niemcy);
* 1989: Otwarcie Europejskiego Centrum Badań i Rozwoju niedaleko Frankfurtu (Niemcy);
* 1991: Początek działalności w Rosji;
* 1993: Otwarcie europejskiego oddziału sprzedaży i marketingu (“MMSE”) w pobliżu Amsterdamu (Holandia);
* 1995: Wprowadzenie modelu Carisma, pierwszego produktu MMC dedykowanego na rynek europejski (wspólna platforma podwoziowa z Volvo, produkowana w fabryce NedCar);
* 2001: Mitsubishi Motors przejmuje 100% udziałów w NedCar;
* 2004: Wprowadzenie modelu Colt – oferowanego tylko w Europie (platforma współdzielona z DaimlerChrysler – wyprodukowana w firmie NedCar), Colt otrzymuje nagrodę Złota Kierownica;
* 2007: Rosja staje się autonomicznym regionem sprzedaży, oddzielonym od Mitsubishi Motors Europe;
* 2010: Początek produkcji w fabryce Kaługa w Rosji; wprowadzenie na rynek europejski i-MiEV, pierwszego w 100% elektrycznego samochodu;
* 2012: NedCar zostaje sprzedane VDL Groep B.V. za symboliczne 1 Euro; MMC przejmuje 9% udziałów od swojego rosyjskiego dystrybutora (później zmienionego na “MMC Rus” w maju 2013);
* 2013: Wprowadzenie na rynek europejski modelu Outlander PHEV, pierwszego hybrydowego crossovera typu plug-in, Mitsubishi Motors Europe przenosi się nowej siedziby niedaleko Maastricht;
* 2014: Outlander PHEV zostaje się najlepiej sprzedającym się pojazdem hybrydowym typu plug-in w Europie;
* 2015: Rok Wielkiego Powrotu (do rajdu cross country – Baja Portalegre oraz do poziomu sprzedaży sprzed kryzysu tj. 174 295 sztuk);
* 2016: Udział MMC w segmencie SUV w Europie osiągnął 77%, podczas gdy w przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych wyniósł 14%;
* 2017: Wprowadzenie Mitsubishi Eclipse Cross – pierwszego samochodu SUV nowej generacji opracowanego przez Mitsubishi Motors.