Na początku 2001 roku w Swindon rozpoczęła się produkcja części karoseryjnych. Nieco później, 26 kwietnia 2001 roku, z linii produkcyjnej w Oksfordzie zjechało pierwsze nowe MINI.
Od tamtego czasu MINI wyprodukowało w Wielkiej Brytanii ponad pięć milionów samochodów klasy premium. W samych tylko zakładach w Oksfordzie produkowane jest obecnie 3-drzwiowe MINI, 5-drzwiowe MINI, MINI Clubman oraz w pełni elektryczne MINI Cooper SE – wszystkie na tej samej linii produkcyjnej.
Zobacz także:
— Serdecznie gratuluję wszystkim pracownikom zakładów MINI w Oksfordzie i Swindon osiągnięcia tak ważnego etapu. Dzisiaj z sentymentem wspominam czas spędzony w Oksfordzie – mówi Oliver Zipse Prezes BMW Group w latach 2007-2008 odpowiedzialny za produkcję w fabryce MINI w Oksfordzie – To była prawdziwa przyjemność pracować w ojczyźnie i sercu marki MINI z tak oddanymi i pełnymi pasji ludźmi, z których prawie jedna czwarta poświęciła na budowę naszych samochodów te 20 lat – niektórzy nawet więcej.
Obecnie w zakładach MINI w Oksfordzie i Swindon zatrudnionych jest łącznie ponad 4500 wysoko wykwalifikowanych pracowników, w tym 130 praktykantów. Mocny zespół wspólnymi siłami produkuje codziennie około 1000 MINI – co 67 sekund jedno.
Peter Weber, od 2019 roku szef zakładów w Oksfordzie i Swindon, dodaje: — Jestem niezwykle dumny z naszej załogi w Oksfordzie i Swindon oraz niesamowitej pracy, jaką wykonuje. Jej nieustanne poświęcenie i pasja w ciągu ostatnich 20 lat pomogły ugruntować legendarną reputację MINI na całym świecie.
Zakłady w Oksfordzie i Swindon mają jako miejsce produkcji bardzo długie tradycje: samochody są tam produkowane od 65 lat (Swindon) i nawet od 108 lat (Oksford).
Przez długi czas odbywało się to bez rozgłosu, ale w ostatnich latach zakłady w Oksfordzie stały się magnesem dla turystów. W międzyczasie z wielokrotnie nagradzanego oprowadzania po zakładach MINI skorzystało około 26 tysięcy fanów MINI.
W 2020 roku zakłady w Oksfordzie wykonały energiczny krok w przyszłość, kiedy to z linii produkcyjnej zjechało MINI Cooper SE, pierwszy w pełni elektryczny model tej marki.
A to dopiero początek: już na początku lat 30. XXI wieku MINI będzie pierwszą marką BMW Group, której cała gama modeli będzie napędzana wyłącznie energią elektryczną. Zakłady w Oksfordzie i Swindon odegrały w ciągu ostatnich 20 lat kluczową rolę w uczynieniu produkcji MINI bardziej zrównoważoną i są nieodzowne w strategii BMW Group mającej na celu dalszą redukcję emisji spalin.
Marka MINI i produkcja w Wielkiej Brytanii:
26 kwietnia 2001 – Rozpoczęcie produkcji MINI w zakładach w Oksfordzie.
2002 – Zaledwie 13 miesięcy po rozpoczęciu produkcji z taśmy montażowej w Oksfordzie zjeżdża 100-tysięczne MINI.
2004 – BMW Group zapowiada inwestycję o wartości 40 milionów funtów w fabryce w Swindon.
– Zaprezentowane zostaje MINI Cabrio.
2006 – Zakłady w Hams Hall produkują nową generację silników i zaopatrują Oksford na potrzeby produkcji MINI, tworząc brytyjski trójkąt produkcyjny MINI trzech zakładów.
– Zaprezentowane zostaje MINI Cooper S z zestawem John Cooper Works GP.
2007 – Zakłady MINI w Oksfordzie stają się pionierem w zakresie innowacyjnej technologii lakierowania. Są pierwszymi zakładami produkcyjnymi BMW Group, w których zastosowano IPP (Integrated Paint Process). Ten wysoce innowacyjny system zapewnia oszczędność energii i redukcję emisji przy lakierowaniu karoserii o ponad dziesięć procent.
2008 – Na rynku pojawia się nowe MINI Clubman.
2009 – Początek testów MINI E przy wsparciu rządu brytyjskiego. Światowe badania terenowe przeprowadzone przez BMW Group w celu oceny technicznych i społecznych aspektów życia z całkowicie elektrycznym pojazdem na co dzień.
2010 – Pojawia się pierwszy model marki z napędem na wszystkie koła – MINI Countryman.
2011 – Rozszerzenie oferty modelowej o MINI Coupé.
2012 – Na rynek wchodzi MINI Roadster.
2013 – Premiera MINI Paceman.
2014 – Na rynku pojawia się pierwsze 5-drzwiowe MINI.
– W zakładach MINI w Oksfordzie instalowana jest jedna z największych w Wielkiej Brytanii dachowych instalacji solarnych. Na dachu fabryki karoserii znajduje się ponad 11 500 modułów solarnych o powierzchni 20 tysięcy metrów kwadratowych (równowartość pięciu boisk piłkarskich). Łącznie generują one energię elektryczną wystarczającą do zasilenia 850 gospodarstw domowych (ponad trzy megawaty). Dzięki temu zakłady w Oksfordzie mogły zmniejszyć emisję CO2 o około 1500 ton rocznie.
2015 – Prezentacja nowego MINI John Cooper Works GP.
2016 – Zapowiedź najnowszej generacji MINI Cabrio.
2017 – Prezentacja drugiej generacji MINI Countryman.
2019 – W zakładach MINI w Oksfordzie z taśmy zjeżdża 10-milionowe MINI.
Zapowiadane są dwie nowości w gamie modelowej: trzecie MINI John Cooper Works GP oraz pierwszy całkowicie elektryczny produkcyjny samochód tej marki, MINI Cooper SE.
Styczeń 2020 – Rozpoczęcie produkcji MINI Cooper SE w zakładach w Oksfordzie. W pełni elektryczne MINI jest całkowicie zintegrowane z procesem produkcyjnym. Tym samym są to pierwsze zakłady BMW Group, w których pojazdy elektryczne montowane są na tej samej linii produkcyjnej co modele z silnikami spalinowymi, co umożliwia elastyczną produkcję zgodną z globalnym popytem.
– Do końca czerwca 2020 do klientów na całym świecie trafia łącznie 17 580 pojazdów.
Październik 2020 – MINI ogłasza przyszłe plany produktowe i nową strategię skupiającą się na elektrycznej mobilności, wprowadzeniu nowego modelu crossovera i produkcji modeli w Chinach od 2023 roku.
Marzec 2021 – MINI potwierdza, że ostatni model marki z silnikiem spalinowym zostanie zaprezentowany w 2025 roku. Od początku lat 30. obecnego wieku marka będzie oferować wyłącznie samochody elektryczne.