MINI: NOWY MODEL – PIĘCIODRZWIOWY

Mini5_0

W zaledwie kilka miesięcy po wprowadzeniu na rynek nowego MINI, brytyjska marka premium poszerzyła swą ofertę modelową przez dodanie zupełnie nowego wariantu nadwoziowego – 5-drzwiowego.

To pierwsza taka wersja w historii marki. Łączy on w sobie typową radość z jazdy, wyrazisty charakter i wyrafinowanie trzeciej generacji ze zwiększoną praktycznością większej przestrzeni. Stylistyka nadwozia oryginału została przetransferowana na specyficzne proporcje nowej karoserii, bogatszej o parę drzwi.


Zobacz także:
PREMIERY


Zapewniając o 72 mm większy rozstaw osi i mierząc o 161 mm więcej na długość niż wersja 3D, wariant 5-drzwiowy to oczywiście większa swoboda używkowa w kabinie. W jej tylnej części są trzy oddzielne siedzenia, a jadący na nich podróżni korzystają ze znacząco większej przestronności: wnętrze jest wyższe o 15 mm i szersze na wysokości łokci aż o 61 mm. Także bagażnik jest większy niż w 3-drzwiowym MINI, jego pojemność to 278 l (o 67 więcej niż w 3D). Funkcjonalność auta zwiększa także dzielone oparcie kanapy (60:40), po złożeniu którego pojemność transportowa wzrasta do 941 l.

 

W chwili wejścia na rynek nowe MINI 5D będzie zapewniało średnie spalanie w zakresie od 5,9-3,6 l/100 km i emisję CO2 136-95 g/km. Do wyboru będą 4 silniki wyposażone w technologię MINI TwinPower Turbo: dwie jednostki 3-cylindrowe i dwie 4-cylindrowe. 3-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 100 kW/136 KM napędza model MINI Cooper 5D, zaś 4-cylindrowy o mocy 141 kW/192 KM – MINI Cooper S 5D. 3-cylindrowy turbodiesel o mocy 85 kW/116 KM to napęd MINI Coopera D 5D, zaś MINI Cooper SD 5D wyposażony będzie jako pierwszy w palecie w nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 l i mocy 125 kW/170 KM. Wszystkie warianty silnikowe spełniają normę czystości spalin Euro 6.

Jak w przypadku każdego innego MINI, najnowsza generacja silników zapewnia połączenie wielkiej radości z jazdy i niskiego zużycia paliwa. Pomocą są tu zupełnie nowe 6-biegowe skrzynie przekładniowe, zarówno manualne, jak i automatyczne Steptronic, oraz szerokie zastosowanie technologii Minimalism ograniczającej zużycie paliwa. Własności jezdne „jak w gokarcie” zapewnia opracowane specjalnie dla tego modelu zawieszenie. Opcjonalnie można je uzupełnić o adaptacyjne amortyzatory w ramach systemu Dynamic Damper Control (DDC), kierowca może też dowolnie wybierać typy zachowań auta w zakresie dynamiki jazdy i komfortu.

Nowe MINI 5D korzysta także na wiele innych sposobów z podniesionych standardów wprowadzonych ostatnio, w tym w zakresie jakości materiałów i wykończenia, bezpieczeństwa, komfortu akustycznego i wibracyjnego oraz innowacyjnego wyposażenia.

 

Nowy kokpit oraz koncepcja obsługowa mogą być uzupełnione przez komputer pokładowy z nawigacją i ekranem nawet o przekątnej 8,8 cala w konsoli środkowej oraz przez sterownik MINI Controller z gładzikiem dotykowym na pokrętle. Opcjonalny pierścień świetlny LED wokół centralnego instrumentu dostarcza informacji o warunkach jazdy i wielu funkcjach aktywowanych przez kierowcę. Wśród innych elementów wyposażenia znajdziemy lampy główne diodowe LED, diodowe światła przeciwmgielne, oświetlenie ambientowe i dostęp bezkluczykowy Comfort Access.

Paleta systemów wsparcia kierowcy obejmuje wyświetlacz przezierny Head-Up Display, zamontowany nad kolumną kierowniczą. MINI 5D dostępny jest też z systemem Driving Assistant, opartym na kamerze adaptacyjnym regulatorze prędkości, systemie ostrzegania o ryzyku kolizji lub najechania pieszego z funkcją awaryjnego hamowania wstępnego, asystentem świateł drogowych, rozpoznawaniem znaków drogowych, asystentem parkowania i kamerą cofania.

Oczywiście w wyposażeniu nie brakuje programu MINI Connected. Model może być wyposażony w permanentną kartę SIM, co oznacza funkcję telefonu alarmowego z automatycznym oznaczeniem pozycji i położenia pojazdu oraz zakresu i powagi kolizji, możliwe są także usługi MINI Teleservices. Opcja MINI Connected XL Journey Mate pomaga kierowcy planować podróże oraz dostarcza odpowiednich informacji na temat atrakcji po drodze. Z samochodem można zintegrować mnóstwo dodatkowych funkcji za pomocą sieci społecznościowych i aplikacji z zakresu multimediów i infotainment, dostępnych obecnie dla smartfonów zarówno typu Apple iOS, jak i Android.