Nowy MINI Cooper SE z zużyciem energii w cyklu mieszanym na poziomie 15,0 – 13,2 kWh/100 km łączy w sobie zrównoważoną mobilność z charakterystyczną dla marki frajdą z jazdy.
Wyrazista stylistyka i jakość to elementy wyróżniające elektryczny model brytyjskiego producenta.
Zobacz także:
Moc silnika elektrycznego 135 kW/184 KM, typowy dla marki napęd na przednie koła oraz kontrola stabilności jazdy z ograniczeniem poślizgu kół pozwalają odczuwać gokartową zwinność pojazdu. Specyficzny dla tego modelu akumulator litowo- jonowy zapewnia zasięg od 235 do 270 km. Wysokonapięciowy zasobnik energii umieszczony jest nisko w podłodze pojazdu, dzięki czemu nie ogranicza pojemności bagażnika.
60 lat temu konstrukcja klasycznego MINI stworzyła warunki dla uzyskania maksymalnego wnętrza na minimalnej powierzchni. Teraz nowe MINI jako pierwszy mały samochód premium z napędem stricte elektrycznym, toruje drogę dla zrównoważonej jazdy w mieście.
Koncepcja pojazdu bazuje na 3-drzwiowej karoserii MINI. Wymiary, stylistyka, przestrzeń i wystrój wnętrza SE są wyraźnie wzorowane na modelu z konwencjonalnym napędem, który został opracowany z myślą o rozszerzeniu oferty modeli o wersję elektryczną. Pojemność bagażnika wynosi 211 l i po złożeniu oparć tylnych siedzeń zwiększa się do 731 l.
Jedyna wymierna różnica: karoseria nowego auta jest o około 18 mm wyższa niż w modelach spalinowych, aby zapewnić dostateczny prześwit pod akumulatorem w podłodze pojazdu.
Pod maską nowego Coopera SE znajduje się silnik elektryczny. Kompaktowa jednostka napędowa ze zintegrowaną elektroniką mocy i przekładnią umieszczona jest w przedniej części samochodu za pomocą ramy nośnej w postaci solidnej konstrukcji rurowej. Specjalnie skonfigurowany dla tego modelu akumulator wysokonapięciowy składa się z ogniw litowo- jonowych. Tworzą one zasobnik energii w kształcie litery T umieszczony w podłodze pojazdu i mający pojemność energetyczną brutto 32,6 kWh.
Maksymalny moment obrotowy wynosi 270 Nm i jest dostępny już w momencie ruszania z miejsca. Moc silnika przenoszona jest na przednie koła za pośrednictwem jednostopniowej przekładni z wbudowanym mechanizmem różnicowym. Osiągi: sprint od 0 do 60 km/h zajmuje jedynie 3,9 sek., przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 7,3 sek. Jego prędkość maksymalna jest przy tym ograniczona do 150 km/h.
Aby umożliwić bezstratne wykorzystanie maksymalnego momentu obrotowego udostępnianego przez silnik już podczas ruszania, auto wyposażono w sterowanie układem dynamicznej kontroli stabilności DSC. Konstrukcja układu jezdnego ze spawdzonym zawieszeniem (osią przednia – jednoprzegubowe kolumny resorujące, oś tylna – wielowahaczowa) oraz elektromechanicznym układem kierowniczym zapewnia w połączeniu z napędem elektrycznym najwyższą stabilność jazdy i precyzję kierowania.
Zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia powoduje odczuwalne hamowanie pojazdu. Silnik elektryczny zaczyna pracować jako generator, który zamienia energię kinetyczną na prąd i kieruje go z powrotem do akumulatora wysokonapięciowego. To pierwszy zelektryfikowany model BMW Group, w którym kierowca może wpływać na sprawność odzysku energii hamowania.
Cooper SE jest seryjnie wyposażony w zestaw wskaźników, który składa się z 5,5-calowego kolorowego wyświetlacza w technologii Black Panel umieszczonego za kierownicą. W postaci cyfr i przy pomocy biegnącej dookoła skali pokazywana jest prędkość jazdy. Pasek prędkości jest równolegle wyświetlany również w pierścieniu świetlnym centralnego zestawu wskaźników – w zależności od trybu jazdy w kolorze czerwonym (tryb Sport), białym (Mid) lub zielonym (Green i Green+).
Poza tym wyświetlane są dane na temat dostępnego zasięgu, aktualnej mocy silnika, temperatury zewnętrznej, godziny i przebiegu, a także komunikaty systemu rozpoznawania znaków drogowych i wskazówki funkcji High Guiding systemu nawigacji. Dodatkowo możliwe jest wyświetlanie listy kontaktów telefonicznych i listy odtwarzania.
Inny charakterystyczny element we wnętrzu to specyficzna dla tego modelu dźwignia biegów na konsoli środkowej. Nowe MINI Cooper SE wyposażone jest również w elektryczny hamulec postojowy uruchamiany i zwalniany za pomocą przycisku na konsoli środkowej.
Ładowanie odbywa się za pośrednictwem standardowych domowych gniazdek, stacji Wallbox MiniI Electric lub publicznych stacji ładowania. Jego gniazdo ładowania jest przystosowane do ładowania prądem przemiennym i stałym przy użyciu wtyczek o standardach Typ 2 i CCS Combo 2. Auto posiada systemy bezpieczeństwa i asystujące.
Wyposażenie standardowe nowego MINI Cooper SE obejmuje cztery pakiety wyposażenia zewnętrznego i wewnętrznego, fotele z tkaniny Double Stripe Carbon Black, 2-strefową klimatyzację i system nawigacji. Wskazania eDrive dostarczają informacji na temat aktualnego przepływu energii oraz zasięgu.
Nowe MINI Cooper SE: najważniejsze cechy w skrócie
– silnik elektryczny o mocy 135kW/184 KM i momencie obrotowym 270 Nm;
– akumulator litowo- jonowy umożliwiający zasięg od 235 do 270 km;
– ładowanie z domowego gniazdka elektrycznego, stacji Wallbox i publicznych stacji ładowania, możliwość szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW;
– napęd na przednie koła i ograniczenie poślizgu koła w pobliżu aktuatora;
– przyspieszenie od 0 do 60 km/h w 3,9 sek. i od 0 do 100 km/h w 7,3 sek.;
– stylistyka 3-drzwiowego MINI z akcentami specyficznymi dla tego modelu;
– specjalne elementy wskazań i obsługi we wnętrzu;
– dwustopniowy konfigurowalny odzysk energii zapewniający indywidualne prowadzenie jednym pedałem.
– reflektory diodowe, 2-strefowa automatyczna klimatyzacja, ogrzewanie z pompą ciepła, ogrzewanie postojowe, elektryczny hamulec postojowy i nawigacja Connected.