MINI: NOWE CZYLI BARDZIEJ KOMFORTOWE I NOWOCZESNE

Mi 0_42587

Nowe wcielenie MINI z typowym dla siebie designem, jeszcze lepszą równowagą między radością z jazdy a ekonomiką zużycia paliwa wkracza w tym roku na drogi i ulice.

Innowacyjne techniki komunikacyjne i inteligentne formy funkcjonalności, wyraźna poprawa komfortu przestrzennego, bezpieczeństwa, wyposażenia, jakości materiałów i wykończenia, a także sportowy charakter połączony z komfortem jazdy – to efekty intensywnej pracy nad zestrojeniem samochodu.


Zobacz także:
PREMIERY


Nowa generacja modelu oferuje użytkownikom jeszcze większa niż dotychczas indywidualność.

Stylistyka nadwozia oparta jest na ewolucji dotychczasowego designu. Charakterystyczne cechy: sześciokątny wlot powietrza, lampy przednie i tylne w grubych chromowych ramkach, kierunkowskazy i elementy wykończenia dolnych krawędzi karoserii w czerni, którą zinterpretowano ponownie dla każdego elementu – pozostały w sumie niezmienne. Wyrafinowane detale podkreślają jednak niezwykły charakter nowego modelu: 5 lakierów do karoserii, dach w kolorze kontrastowym jako opcja, bez dopłaty. Zarówno MINI Cooper, MINI Cooper S jak i MINI Cooper D – na życzenie – oferowane są w tej samej cenie z dachem i lusterkami zewnętrznymi w kontrastującym kolorze.

 

Nowo opracowany został design reflektorów. Światła dzienne LED są oferowane opcjonalne: główne obejmujące pierścieniowe światło dzienne ze zintegrowanym kierunkowskazem, adaptacyjny rozkład strumienia światła, opcjonalnie dostępne diodowe kierunkowskazy i lampy przeciwmgłowe LED. Ttylne lampy zespolone również są dostępne w technologii LED, podobnie jak opcjonalny pakiet oświetleniowy z lampkami LED w kabinie i pomarańczowe światło ambientowe.

W porównaniu z poprzednikiem zmianie uległy rozmiary: długość auta zwiększona została o 98 mm, szerokość – o 44 mm, wysokość – o 7 mm, rozstaw osi większy – o 28 mm, rozstaw kół zwiększony z przodu – o 42 mm, a z tyłu – o 34 mm (dane porównawcze w zestawieniu z wersją MINI Cooper). Ma to wpływ na optymalizację komfortu przestrzennego na wszystkich czterech miejscach. Nowy design otrzymały fotele – z większym zakresem regulacji z przodu i dłuższym siedziskiem z tyłu (+23 mm). Pasażerowie maja obecnie więcej przestrzeni na ramiona i stopy, wyższy jest tez komfort jazdy z tyłu. Pojemność bagażnika wzrosła o 51 l (do 211 l). Tylne oparcie składane jest w proporcji 60:40. Opcjonalnie można zamówic pakiet transportowy obejmujący regulowaną na wysokość podłogę bagażnika.

 

Nowa generacja silników wykonana jest z technologią MINI TwinPower Turbo. MINI Cooper dostępny będzie w w momencie premiery z 3-cylindrowym silnikiem 100 kW/136 KM, MINI Cooper S – z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 141 kW/192 KM, a MINI Cooper D – z 3-cylindrową jednostką wysokoprężną (85 kW/116 KM). Planowane jest rozszerzenie palety silnikowej o bazowe warianty silnikowe MINI One D (3-cylindrowy diesel, 70 kW/95 KM) oraz MINI One (3-cylinrdrowy silnik benzynowy, 75 kW/102 KM). 6-stopniowa skrzynia biegów jest w standardzie, natomiast 6-stopniowa automatyczna lub sportowa skrzynia automatyczna, również nowo opracowana – w opcji. Technologia MINIMALISM obejmuje automatyczny system start-stop (także w połączeniu z automatycznymi skrzyniami biegów i opcjonalnym trybem GREEN). Poprawione zostały parametry dynamiczne przy obniżaniu zużycia paliwa. Największa poprawa ekonomiki nastąpiła w modelu MINI Cooper z automatyczną skrzynią biegów: przyspieszenie 0-100 km/h jest lepsze o 2,6 sek., średnie spalanie niższe o 27 proc. Najniższe zużycie paliwa i emisję CO2 uzyskano w MINI Cooper D: 3,5-3,6 l/100 km, 92-95 g/km (testowy cykl EU, w zależności od rodzaju i rozmiaru ogumienia zamontowanego na kołach auta).

Głębokie zmiany zaszły w technice zawieszenia, nastąpiło obniżenie masy i poprawa sztywności. Nowa oś oparta jest na jednowahaczowych kolumnach z aluminiowymi łożyskami kolumn. Wsporniki osi i wahacze wykonane są z wysokowytrzymałej stali. Nowa oś wielowahaczowa tylna ma lekką konstrukcję, o geometrii oszczędzającej przestrzeń. Zoptymalizowane zostało elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego – Servotronic montowany jest jako wyposażenie seryjne. Dynamiczna Kontrola Stabilności (DSC) występuje w standardzie wraz z Dynamiczną Kontrolą Trakcji (DTC) i Elektroniczną Blokadą Mechanizmu Różnicowego (EDLC) – w modelu MINI Cooper S także z seryjną funkcją Performance Control. Nowe jest zestrojenie sprężyn i amortyzatorów z łożyskami typu „uniball”. Dynamiczna Kontrola Amortyzatorów dostępna jest po raz pierwszy w MINI jako opcja. Usprawniono układ hamulcowy, który został dostosowany do poprawionych osiągów. Standardowo występują koła stalowe z kołpakami w rozmiarze 15 cali (MINI One, MINI One D) oraz z lekkich stopów w rozmiarze 15 (MINI Cooper, MINI Cooper D) lub 16 (MINI Cooper S) cali. Opcjonalnie dostępne są koła z lekkich stopów w rozmiarach do 18 cali.

 

Tryby pracy samochodu wybierane są przez kierującego za pomocą pokrętła Driving Modes u nasady dźwigni zmiany biegów. Poza standardowym trybem MID możliwy jest wybór trybów SPORT i GREEN. Wybór trybu ma wpływa na charakterystykę reakcji na gaz oraz wspomaganie kierownicy, a także szybkość zmiany biegów w skrzyni automatycznej i zachowanie Dynamicznej Kontroli Amortyzatorów, jeśli są zainstalowane. Tryb GREEN w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów umożliwia żeglowanie (wybieg swobodny) z odłączaniem napędu.

Zestaw zegarów na kolumnie kierowniczej obejmuje prędkościomierz, obrotomierz, kolorowy wyświetlacz dla detali statusu samochodu i poziomu paliwa. Centralny panel występuje z nowymi elementami wyświetlacza oraz konfiguracją barw oświetlenia. Czwórdzielny wyświetlacz TFT w standardzie lub opcjonalnie posiada kolorowy ekran o przekątnej 8,8 cala. Obsługa nawigacji, multimediów, telefonu i funkcji samochodu odbywa się za pośrednictwem Kontrolera MINI w konsoli środkowej z wyświetlaniem reakcji systemu na komputerze pokładowym. Przycisk start/stop pośrodku panelu na konsoli środkowej można aktywować bez wkładania kluczyka do stacyjki.

Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje przednie czołowe i boczne airbagi, airbagi kurtynowe, 3-punktowe automatyczne pasy na wszystkich miejscach z napinaczami i ogranicznikami pasów na miejscach przednich, mocowania dla fotelików dziecięcych ISOFIX na tylnych miejscach, wskaźnik przebicia opon i częściowo aktywna maska silnika dla zwiększenia ochrony pieszych. Masa nowego auta została obniżona w porównaniu z poprzednikiem, mimo zwiększenia zakresu wyposażenia. Podniesiony został komfort akustyczny i wibracyjny, wartość Cd zmniejszyła się do 0,28 (MINI Cooper, MINI Cooper D) lub 0,31 (MINI Cooper S).

 

MINI Head-Up Display, system wsparcia jazdy obejmuje oparty na kamerze aktywny regulator prędkości, ostrzeganie o kolizji i pieszych z inicjalną funkcją hamowania, asystent świateł drogowych i wykrywanie znaków drogowych, asystent parkowania, kamerę cofania.

W MINI Connected, z dodatkowymi funkcjami, dostępne są jako opcje telefon alarmowy i MINI Teleservices przy zainstalowanej na stałe karcie SIM, Mission Control, Dynamic Music, Driving Excitement i MINIMALISM Analyser. Connected XL Towarzysz Podróży (Journey Mate) dostarcza informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Połączenie internetowe pozwala też na korzystanie z sieci społecznościowych, jak Facebook, Twitter, forsquare i Glympse, odbiór powiadomień RSS i funkcji rozrywkowych jak AUPEO!, Stitcher, Deezer, Audible, Napster/Rhapsody i TuneIn.

Bogate wyposażenie seryjne oraz wyrafinowane opcje podnoszące komfort to m.in.: czujnik deszczu z czujnikiem zmierzchu, ogrzewana przednia szyba, czujniki parkowania, komfortowy dostęp bezkluczykowy, elektrycznie sterowany, szklany dach, relingi dachowe, elektrycznie podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne, wewnętrzne i zewnętrzne lusterka z funkcją automatycznego ściemniania, podgrzewanie foteli, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, tylny spoiler w designie John Cooper Works design. Dodatkowo jest duży wybór dekoracji dla dachu, lusterek, pasów na maskę, tapicerek, wykończeń wnętrza i linii kolorystycznych.