Trwa historyczny rajd Mille Miglia, który według słów Enzo Ferrariego jest „najpiękniejszym na świecie podróżującym muzeum”. To już 35. edycja imprezy.
Udział w niej biorą także cenne samochody zabytkowe marek Alfa Romeo i Lancia, należące do kolekcji FCA Heritage, struktury, która koordynuje wszystkie działania firmy związane ze światem zabytkowej motoryzacji.
Zobacz także:
Zgodnie z tradycją, ten nieco starodawny rajd, którego marka Alfa Romeo jest sponsorem motoryzacyjnym już trzeci rok z rzędu, rozpoczął się i zakończy w Brescii, przejeżdżając przez najbardziej oddziałujące na wyobraźnię miejsca Włoch, z punktem zwrotnym w Rzymie.
U boku motoryzacyjnych okazów pojawią się ostatnie nowości marki Alfa Romeo: podziwiać będzie można Stelvio, pierwszego SUV-a włoskiej marki czy sportową limuzynę Giulię. Na trasie rajdu podziwiać można również dwa egzemplarze Lancii Ypsilon Unyca, nowej specjalnej serii glamour, będącej wyrazem doskonałej równowagi między wyszukanym stylem casual a dynamiką osiągów.
ALFA ROMEO
Na legendarną trasę rajdu „Czerwonej strzały” powracają 6C 1750 Gran Sport z 1930 roku, 6C 2300 Mille Miglia z 1938 roku i 1900 Super Sprint z roku 1956. Są to trzy bezcenne egzemplarze pochodzące z Muzeum Historii Alfy Romeo, zwanego „Wehikułem czasu”, które przemierzą trasy regularnych wyścigów Mille Miglia organizowanych w latach 1927-57, podczas których samochody z logo węża triumfowały ponad jedenaście razy: to rekordowy sukces, który nie został nigdy pobity.
Oczy fanów skierowane są na 6C 1750 Gran Sport, legendarny model, którym Tazio Nuvolari i Giovanni Battista Guidotti zwyciężyli w rajdzie w 1930 roku. Oprócz anegdoty o „wyprzedzaniu z wyłączonymi światłami”, kierowca z Mantui ustanowił rekordową średnią prędkość 100 km/h. Nadwozie zostało zaprojektowane przez mediolańskie atelier Zagato.
6C 2300 Coupé Mille Miglia zwyciężyła w klasie w edycji 1937 i zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji ogólnej, dzięki doskonałym osiągom oddziedziczonym z pierwszej serii 6C 2300 Pescara. Nazwa „Mille Miglia” jest właśnie hołdem dla tych niezwykłych wyników.
Pod maską pracuje silnik z 6 cylindrami w rzędzie o pojemności 2309 cm3, który dostarcza moc 95 KM przy 4500 obr./min., dzięki której samochód może poruszać się z prędkością 170 km/h.
Za kierownicą samochodu biorącego udział tegorocznym w rajdzie znajduje się załoga Arturo Merzario i Jean- Pierre Jarier, którzy zdobyli Puchar Świata w wyścigach prototypów sportowych w 1977 roku, zwyciężając we wszystkich wyścigach przewidzianych w kalendarzu za kierownicą swojej Alfy Romeo 33 SC 12.
Zgodnie z ugruntowaną tradycją modelu 1900, Sprint została zastąpiona w 1955 roku przez Super Sprint: model podobny do poprzedniego, ale wyróżniający się nowym rozwiązaniem skrzyni biegów z pięcioma biegami. 1900 Super Sprint posiadała te same komponenty mechaniczne, co limuzyna T. I. Super, czyli silnik o pojemności 1975 cm3, dwugardzielowy gaźnik i podwójny tylny przegub Cardana.
W drugiej wersji, która w 1956 brała udział w Mille Miglia, samochód dostarcza moc 115 KM przy 5500 obr./min., które umożliwiają mu osiągnięcie znaczącej maksymalnej prędkości 190 km/h.
LANCIA
zaprezentowana w 1936 roku, stanowi testament duchowy Vincenzo Lancia, który zmarł niedługo po wprowadzeniu modelu na rynek. Auto było nowatorskie jak na owe czasy ze względu na nowoczesną karoserię, jak i nowe rozwiązania techniczne. Jego samonośne czterodrzwiowe nadwozie charakteryzowało się łagodnymi okrągłymi wykończeniami i opływową linią, która pozwoliła na rozpędzenie się do blisko 130 km/h przy niedużym zużyciu paliwa, co pozwoliło nazywać Aprilię samochodem sportowym.
W Aprilii po raz pierwszy w silniku Lancii zastosowano półkuliste komory spalania z zaworami umieszczonymi po przeciwnych stronach, a napędzanymi wałkiem rozrządu w głowicy poprzez dźwignię zaworów. Samochód wyposażony był w hamulce bębnowe na wszystkie cztery koła.
Lancia Aurelia B24 Spider, zaprojektowana przez Pininfarinę i według wielu uważana za najpiękniejszy Spider lat 50., została zaprezentowana podczas Salonu w Brukseli 15 stycznia 1955 r. Samochód wyróżniający się charakterystycznymi elementami estetycznymi, jak chromowane zderzaki, drzwi bez klamek i panoramiczna szyba przednia z cofniętymi słupkami na styl amerykański, został wyprodukowany w 240 egzemplarzach, a jego produkcja zakończyła się w 1955 roku.
Silnik, legendarny sześciocylindrowy typu V zaprojektowany przez inżyniera Francesco De Virgilio, miał pojemność 2451 cm3 i dostarczał moc 118 KM, pozwalającą rozwinąć prędkość 180 km/h. Następna wersja „Convertibile America“, która zadebiutowała podczas Salonu Samochodowego w Turynie w styczniu 1956 roku, była bardziej klasyczna i wygodna: silnik miał nieco niższą moc, drzwi zostały wyposażone w klamki i opuszczane szyby.
Była ona produkowana do końca 1958 roku. Za kierownicą Aurelii zasiada dziś Helio Ascari, potomek mitycznego Alberto, który triumfował w rajdzie Mille Miglia w 1954 roku za kierownicą Lancii D24.
Każda edycja Mille Miglia jest trochę rajdem, trochę przygodą wyrażającą zachwyt dla tego „najpiękniejszego na świecie podróżującego muzeum” i każda różni się od poprzednich. To właśnie stanowi sekret tego wydarzenia, które rok do roku zbiera coraz liczniejsze grono entuzjastów: to wyraźny znak, że zabytkowe samochody po dziś dzień wzbudzają zachwyt i zainteresowanie starszej i młodszej publiczności, która zbiera się na trasie wyścigu.
Wyniki rajdu poznamy 21 maja.