Na starcie rajdu Mille Miglia z Brescii do Rzymu i z powrotem (15-18 maja br.) pojawiła się liczna reprezentacja zabytkowych aut Mercedes-Benz Classic, w tym – po raz pierwszy – samochody wyprodukowane po roku 1957.
Współczesna edycja legendarnego wyścigu rozgrywanego w latach 1927-1957 to fascynująca podróż w przeszłość i wspomnienie dwóch wielkich sukcesów w Mercedes-Benz w tym wyścigi – zwycięstw Rudolfa Caraccioli i Wilhelma Sebastiana w Mercedesie SSK (1931) oraz Stirlinga Mossa i Denisa Jenkinsona w 300 SLR (1955).
Zobacz także:
SPORT
HISTORIA – OLDTIMERS
Mercedes-Benz Classic pielęgnuje swoje historyczne dziedzictwo i aktywnie uczestniczy w rajdach samochodów zabytkowych. Po raz pierwszy w rajdzie “Mercedes-Benz Tribute to Mille Miglia” mogą brać udział samochody zabytkowe, które nie należą do oficjalnej listy startowej. Ponadto, Mercedes-Benz we współpracy z muzeum Museo Mille Miglia w Brescii prezentuje wystawę “Experience Hans Liska” z plakatami i rysunkami słynnego artysty. Działania te łączą markę ze Stuttgartu z Mille Miglia – w 2013 roku Mercedes-Benz nawiązał długofalową współpracę zExperience Hans Liskaorganizatorami rajdu, jako jego jedyny główny sponsor.
1000 mil, 1000 opowieści: Mille Miglia to prawdziwa legenda motorsportu. Dla miłośników historycznych automobili z całego świata rajd należy do głównych wydarzeń w motoryzacyjnym kalendarzu. W zmaganiach biorą udział zarówno ambasadorowie niemieckiej marki – Roland Asch i Bernd Schneider, jak i prywatni kolekcjonerzy, którzy pojadą w Mille Miglia swoimi własnymi Mercedesami.
Poza rajdem dla pojazdów z lat 1927-1957 podczas tegorocznego Mille Miglia po raz pierwszy odbywa się rajd Mercedes-Benz Tribute – rozgrywany na tych samych zasadach i na tej samej trasie, co obecny Mille Miglia. Biorą w nim jednak udział młodsze auta, takie jak 300 SL Roadster (W 198 II; 1957-1963), klasyczne modele z lat 1958-1981 oraz wybrane samochody sportowe zbudowane po roku 1981.
Sensacyjne zwycięstwa Mercedes-Benz w latach 1931 i 1955
Historia Mercedes-Benz i Mille Miglia jest nierozłączna. Szczególne znaczenie mają zwycięstwa z 1931 i 1955 roku – decydujące w sportowej historii producenta ze Stuttgartu, a także sukcesy Rudolfa Caraccioli i Christiana Wernera w maju 1930 (triumf modelem SSK w klasie powyżej 5 litrów) oraz Karla Klinga w 1952 (drugie miejsce za kierownicą 300 SL z typoszeregu W 194).
W 1931 roku Caracciola stał się pierwszym kierowcą o innej niż włoska narodowości, który zwyciężył w Mille Miglia. W modelu SSK towarzyszył mu pilot Wilhelm Sebastian. Załoga pokonała dystans 1635 km z Brescii do Rzymu i z powrotem ze średnią prędkością 101,1 km/h, po raz pierwszy przekraczając magiczną granicę 100 km/h. W swojej pierwszej biografii z połowy lat 30. pt. “Rennen – Sieg – Rekorde” (“Wyścigi – zwycięstwa – rekordy”) tak Caracciola wspomina ten wyczyn: “1600 km pustymi, wiejskimi drogami, mijając rowy i wąwozy… wokół groźnych, zakręconych łuków i wijących się niczym wąż dróg; przez miasta, miasteczka i wsie i znów długimi prostymi z prędkością 150, 160, 170 km… jedna noc, a później jeszcze jeden dzień”. W uznaniu za zwycięstwo kierowca otrzymał odznaczenie od Króla Włoch i puchar od niemieckiego automobilklubu.
Mille Miglia wraca do kalendarza wyścigów
Mercedes-Benz powrócił do motorsportu po zakończeniu II wojny światowej, w 1952 roku, wraz z nowo opracowanym samochodem wyścigowym 300 SL (W 194). Jego pierwszym starciem był właśnie wyścig Mille Miglia. 3 maja 1952 roku na starcie w Brescii stanęły trzy egzemplarze 300 SL, wyróżniające się charakterystycznymi, podnoszonymi do góry drzwiami. 4 maja Karl Kling i Hans Klenk zajęli drugie miejsce, a Rudolf Caracciola i Paul Kurrle dojechali jako czwarci. W tamtej edycji Mercedes-Benz jako jedyny producent zajął aż dwie pozycje w pierwszej piątce. Dla Alfreda Neubauera, menedżera zespołu, było to niczym spełnione marzenie. “Tamtego dnia znów poczułem się młody”, wspominał później.
Sukces ten przypieczętowało w 1955 roku drugie zwycięstwo Mercedes-Benz w Mille Miglia. Stirling Moss i jego pilot Denis Jenkinson pokonali 1000 mil wyścigowym modelem 300 SLR (W 196 S) ze średnią prędkością 157,65 km/h, uzyskując rekordowy czas 10 godzin, 7 minut i 48 sekund. I do dzisiaj nie mają sobie równych. Drugie miejsce przypadło wówczas Juanowi Manuelowi Fangio, który jechał sam. Doskonałe wyniki uzyskały też również produkcyjne egzemplarze 300 SL (W 198) – ekipa w składzie John Fitch i Kurt Gesell triumfowała w klasie Gran Turismo powyżej 1600 ccm i wyprzedzili kolegów z zespołu, Oliviera Gendebien i Jacquesa Wasera oraz Salvatore’a Casellę (miejsca: 5., 7. i 10.).
Odrodzenie legendy
Chociaż oryginalny wyścig Mille Miglia odbył się po raz 24. i ostatni w roku 1957, jego legenda trwa nadal. Dzisiaj Mille Miglia rozgrywany jest jako rajd na trasie z Brescii do Rzymu.
Impreza adresowana jest wyłącznie do modeli, które brały udział w oryginalnym wyścigu. Poza samochodami wyścigowymi i sportowymi autami seryjnymi dopuszczone są inne pojazdy, na przykład Mercedes-Benz 180 D Ponton (W 120), którego do zwycięstwa w klasie Diesel poprowadził w 1955 roku Helmut Retter wraz z Wolfgangiem Larcherem. Rok później Erwin Bauer i Erwin Grupp wygrali modelem 220 a (W 180) klasę samochodów turystycznych (Special Series Touring Cars) – jej regulamin pozwalał na szerokie modyfikacje silnika oraz podwozia.
Mille Miglia 2014 rozpoczyna się 13 maja od inspekcji i dokumentacji, która potrwa do południa 15 maja (od wtorku do czwartku). 15 maja o godz. 18 startuje pierwszy etap rajdu – uczestnicy wyruszą z Brescii do Abano Terme (228 km). 16 maja odbędzie się drugi etap (710 km, meta w Rzymie), a 17 maja – trzeci, liczący 552 km (meta w Bolonii). Czwarty i ostatni etap prowadzący do Brescii rozegra się 18 maja (218 km). Łącznie, trasa Mille Miglia 2014 liczy 1708 km.
MERCEDES-BENZ CLASSIC PODCZAS MILLE MIGLIA 2014
Mercedes-Benz SS 27/170/225 KM (W 06), 1930 – wersja drogowa
Mercedes-Benz SS (Super Sport) dysponował 6-cylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 7,1 litra, który w wersji wolnossącej generował moc do 125 kW (170 KM), a ze sprężarką osiągał nawet 165 kW (225 KM). Pomimo mocarnego silnika SS uważany jest za model gran turismo, na co wskazuje szeroka gama dostępnych jednostek. Wariant wyścigowy – o mocy do 184 kW (250 KM) – debiutował w wyścigu Bühler Höhe Hill Climb i od razu zdobył pierwsze miejsce. Był to jedynie początek jego bogatej w triumfy historii. W sumie Mercedes-Benz zbudował 111 egzemplarzy modelu SS.
Dane techniczne: Mercedes-Benz SS 27/170/225 KM, wersja drogowa
Lata produkcji: 1928-1933
Liczba cylindrów: 6, w rzędzie
Pojemność skokowa: 7065 ccm
Moc: 125 kW (170 KM), ze sprężarką – 165 kW (225 KM)
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Mercedes-Benz SSK 27/170/225 KM (W 06), 1928 – wersja drogowa
SSK (W 06) był najbardziej ekskluzywnym spośród sportowych modeli Mercedes-Benz serii S, zasilanych 6-cylindrowymi silnikami z mechanicznym doładowaniem. Za jego oznaczeniem kryją się słowa “Super-Sport-Kurz”, czyli “Super Sport Krótki”, nawiązujące zarówno do sportowego charakteru, jak i do skróconego rozstawu osi. Latem 1928 roku Rudolf Caracciola za pierwszym podejściem wygrał za kierownicą nowiutkiego SSK wyścigi Gabelbach, Schauinsland oraz Mont Ventoux. W latach 1930 i 1931 kierowca triumfował w mistrzostwach European Hill Climb. Także lżejsza, jeszcze mocniejsza odmiana z roku 1931 – znana jako SSKL (“Super Sport Short Light”, czyli “Super Sport Krótki Lekki”) – ma na koncie kilka spektakularnych zwycięstw. Jednym z nich był wspominany już sukces w Mille Miglia 1931.
Dane techniczne: Mercedes-Benz SSK 27/170/225 KM, wersja drogowa
Lata produkcji: 1928-1930
Liczba cylindrów: 6, w rzędzie
Pojemność skokowa: 7065 ccm
Moc: 125 kW (170 KM), ze sprężarką – 165 kW (225 KM)
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Mercedes-Benz 300 SL (W 194), wersja wyścigowa
Mercedes-Benz powrócił na scenę międzynarodowego motorsportu po II wojnie światowej w roku 1952 wraz z wyścigowym modelem 300 SL (W 194). Samochód zbudowany w oparciu o ekstremalnie lekką ramę przestrzenną legitymował się doskonałą sztywnością skrętną. Opływową karoserię wykonano z aluminium i magnezu. Z uwagi na wymogi konstrukcyjne W 194 nie mógł być jednak wyposażony w konwencjonalne drzwi – stąd charakterystyczne, sięgające dachu drzwi podnoszone do góry. Za sprawą tego elementu, w 1954 roku zaadaptowanego również w seryjnym 300 SL (W 198), model zyskał przydomek “Gullwing”, czyli “skrzydło mewy”. Do jego napędu służyła rzędowa, 6-cylindrowa jednostka M 194 o pojemności 2996 ccm i mocy 125 kW (170 KM). 300 SL zadebiutował w marcu 1952 roku, a jego pierwszym wyścigiem był rozgrywany w maju Mille Miglia. Na koncie ma liczne sukcesy, w tym całe podium w Bern Grand Prix, pierwsze drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, trzecie w Carrera Panamericana w Meksyku i pierwsze w Jubilee Grand Prix na torze Nürburgring.
Dane techniczne: Mercedes-Benz 300 SL (W 194), wersja wyścigowa
Lata produkcji: 1952
Liczba cylindrów: 6, w rzędzie
Pojemność skokowa: 2996 ccm
Moc: 125 kW (170 KM)
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Mercedes-Benz 300 SL “Gullwing” (W 198), 1954-1957
300 SL “Gullwing” świętował swoją premierę podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku, w lutym 1954 roku. Sportowy wóz bazował na wyścigowym 300 SL (W 194) z sezonu 1952 i jego lekkiej ramie przestrzennej. Tak jak w wersji wyścigowej, klasyczne drzwi musiały ustąpić podnoszonym. Nie tylko to wpłynęło na rozpoznawalność W 198 – model jako pierwszy samochód produkowany seryjnie otrzymał jednostkę z wtryskiem benzyny. W rezultacie jej moc względem wersji z gaźnikowym układem zasilania wzrosła o około 20 proc., do 158 kW (215 KM). Zależnie od zastosowanego przełożenia, 300 SL mógł osiągać prędkość maksymalną nawet 260 km/h – był tym samym najszybszym seryjnym autem na świecie, sportowym samochodem marzeń z lat 50. Podczas Mille Miglia John Fitch i Kurt Gessel wygrali nim klasę Gran Turismo powyżej 1600 ccm. Również w sezonie 1956 egzemplarze 300 SL wystartowały w Mille Miglia. Fürst Metternich i Graf Einsiedel zajęli wówczas w obleganej klasie GT szóstą lokatę.
Dane techniczne: Mercedes-Benz 300 SL “Gullwing” (W 198)
Lata produkcji: 1954-1957
Liczba cylindrów: 6, w rzędzie
Pojemność skokowa: 2996 ccm
Moc: 158 kW (215 KM)
Prędkość maksymalna: do 260 km/h
Mercedes-Benz 220 a (W 180), 1954-1956
Wiosną 1954 zadebiutował model 220, oznaczony jako 220 a (W 180) – pierwszy Mercedes-Benz z 6-cylindrowym silnikiem i nadwoziem samonośnym. Nowoczesne, przestronne nadwozie typu Ponton, wprowadzone pół roku wcześniej w należącym do klasy średniej modelu 180, zapewniało niespotykany poziom komfortu. Jako pierwszy wśród aut seryjnych, model 220 wyróżniał się bezpieczniejszym prowadzeniem za sprawą jednoprzegubowej osi wahliwej. Dział sportowy pod przewodnictwem Karla Klinga przygotował trzy specjalne egzemplarze “220” do startu w Mille Miglia 1956. Zaopatrzone w podwójny gaźnik (który później trafił do następcy modelu – 220 S), ich silniki generowały moc około 85 kW (115 KM). Aby zapewnić bardziej dynamiczną charakterystykę, zastosowano też krótsze, twardsze sprężyny oraz zmodyfikowane amortyzatory. Kierowcy zmieniali przełożenia za pomocą dźwigni w podłodze, stosowanej w 190 SL (W 121), a nie montowanej przy kierownicy, jak to miało miejsce w “cywilnych” autach.
Dane techniczne: Mercedes-Benz 220 a (W 180), wersja seryjna
Lata produkcji: 1954-1956
Liczba cylindrów: 6, w rzędzie
Pojemność skokowa: 2195 ccm
Moc maks.: 63 kW (85 KM)
Prędkość maksymalna: 150 km/h
Mercedes-Benz świętuje w tym roku 120-lecie zaangażowania w sport motorowy. Następna w kalendarzu impreza to Historic Trophy Nürburgring (od 30 maja do 1 czerwca br.).