W tegorocznej edycji wyścigowej parady upamiętniającej słynne zawody Mille Miglia Storica, team Alfa Romeo kategorii Historic Motoring (samochody historyczne) wystawia cztery „oficjalne” modele muzealne: dwa przedwojenne: „1500 SS” i „1750 GS” oraz dwa z lat 50. ubiegłego wieku: „1900 SS” i „2000 Sportiva”.
Zgodnie z obowiązującym regulaminem, samochody te uczestniczyły w rozgrywanych od 1927 do 1957 roku wyścigach Mille Miglia, których jedenastokrotnym tryumfatorem była Alfa Romeo, ustanawiając absolutny rekord w tej kategorii.
Mille Miglia Storica 2012 odbywa się w roku obfitującym w rocznice istotne dla marki Alfa Romeo. Oprócz pięćdziesiątych urodzin Giulii i czterdziestych Alfetty, jest to także osiemdziesiąta rocznica pierwszego zwycięstwa Alfy Romeo „8C” w wyścigu Mille Miglia (rok 1932), gdy na mecie w Brescii zameldował się w samochodzie „8C 2300″ team Baconin Borzacchini i Amedeo Bignami, wyprzedzając bliźniacze „8C 2300″ oraz pięć innych modeli Alfa Romeo, które tym samym zdobyły łącznie siedem czołowych miejsc!
Alfa Romeo „6C 1500 Super Sport” z roku 1928 jest pierwszym modelem typu „Turismo” ery legendarnego konstruktora Vittorio Jano. Samochód ten zadebiutował zwycięstwem w wyścigu na torze Monza w roku 1927 (team Enzo Ferrari-Giulio Ramponi), a rok później zainaugurował serię 11 zwycięstw Alfy w Mille Miglia (team Giuseppe Campari-Giulio Ramponi). Był to samochód niemal identyczny, jak egzemplarz prezentowany w słynnym Muzeum Alfy Romeo w mieście Arese k/Mediolanu.
Alfa Romeo „6C 1750 Gran Sport” z roku produkcji 1930 (zaprojektowana przez konstruktora Zagato), to samochód-legenda Mille Miglia, dzięki zwycięstwu w roku 1930 (team Tazio Nuvolari-Giovanni Battista Guidotti) oraz ustanowieniu rekordowej średniej prędkości 100 km/h przez słynnego kierowcę z Mantui. Kwintesencją wyścigu było jego współzawodnictwo z prowadzącym identyczny bolid „1750″ Achille Varzi, którego podobno „wyprzedzał ze zgaszonymi światłami”, nie bacząc na czyhające zagrożenia.
Samochód „1900 Super Sprint” z roku 1956, to eleganckie, prestiżowe coupé kategorii Gran Turismo, stylistycznie rodem z lat 50. i ówcześnie topowy samochód w gamie Alfy Romeo (zwany także „rodzinnym autem do wygrywania wyścigów”). „1900 SS” zapisał się w historii udziałem w wielu wyścigach Mille Miglia i cieszył się uznaniem kierowców-amatorów, ponieważ był nie tylko szybki, ale i technicznie niezawodny.
„2000 Sportiva” jest czwartym i ostatnim egzemplarzem muzealnego zestawu samochodów Alfa Romeo, wyróżniającym się elegancką i dynamiczną linią nadwozia typu Gran Turismo. Stylizacja „Sportivy” należy do Franco Scaglione, twórcy designu „Giulietty Sprint” oraz „33 Stradale”. Pod względem mechanicznym „2000 Sportiva” wywodzi się z Alfy „1900″, a jej oś tylna typu De Dion okazała się dostatecznie nowatorska, aby po nawet 20 latach znaleźć zastosowanie w samochodzie Alfetta.
Godnym towarzystwem dla historycznych pojazdów z Muzeum Alfy Romeo będzie flota samochodów Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM z automatyczną skrzynią biegów Alfa TCT, które pod względem oszczędnego zużycia paliwa i osiągów zajmują pozycję wiodącą w swej klasie.
Niekwestionowaną zaletą Giulietty 1.4 MultiAir TCT jest niezwykle niski poziom zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery (5,2 l/100km i 121 g/km w cyklu mieszanym) – w połączeniu z osiągami typowymi dla Alfy Romeo: prędkość maksymalna 218 km/h oraz przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu zaledwie 7,7 sekund. Innowacyjna, 2-sprzęgłowa skrzynia biegów Alfa TCT może działać w trybie automatycznym lub sekwencyjnym, ze sterowaniem przy pomocy dźwigni biegów lub łopatek na kole kierownicy. Przy pomocy selektora Alfa DNA kierowca Giulietty ma możliwość indywidualnego dopasowywania charakterystyki jezdnej swego samochodu pod kątem komfortu, osiągów, bezpieczeństwa i oszczędności zużycia paliwa.
Stare samochody mają w sobie duszę… Widać że Alfa od dawna wyznaczała trendy projektantom samochodów na świecie. Ładne te “bryczki” 🙂
Piękne auta. Alfa w każdym wieku jest piękna. Dobrze że Włosi nie zmieniają tradycji i nowe Alfy są równie piękne co te starsze.