Grupa Renault świętuje wyprodukowanie milionowego samochodu w zakładzie Renault- Nissan w Tangerze. Jest nim pięciomiejscowa Dacia Lodgy w kolorze Niebieski Azurite.
Auto wyposażone jest w silnik wysokoprężny i przeznaczona dla klienta w Turcji. Od dnia inauguracji zakładu w Tangerze w 2012 roku wyprodukowano tu łącznie 474 840 egzemplarzy Sandero, 320 078 egzemplarzy Dokkera i 193 181 egzemplarzy Lodgy.
Zobacz także:
Oprócz sprzedaży na rynku marokańskim, modele z tej fabryki są eksportowane aż do 73 innych krajów.
Inauguracja pierwszej linii produkcyjnej w zakładzie w lutym 2012 roku, w obecności Jego Królewskiej Mości Mohammeda VI, Króla Maroka i Carlosa Ghosna, prezesa Grupy Renault oraz uruchomienie drugiej linii produkcyjnej w 2013 roku stworzyły przełom w historii marokańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Powstała największa fabryka samochodów na południe od Morza Śródziemnego.
Obecnie jej zdolność produkcyjna wynosi 340 000 samochodów. Zakład pracuje w systemie trzyzmianowym (3×8) sześć dni w tygodniu. Zakład Renault- Nissan w Tangerze jest jedną z „lokomotyw” gospodarczych Maroka i wspiera rozwój marki Dacia dzięki eksportowi większości produkcji. Co druga Dacia na świecie jest wyprodukowana w Maroku w zakładzie w Tangerze lub w zakładach SOMACA w Casablance.
Grupa Renault, działająca na terenie Maroka od 1928 roku, jest dziś – ze swoimi dwiema markami Dacia i Renault – niekwestionowanym liderem na rynku. Cztery samochody na dziesięć sprzedawanych w Maroku to modele Grupy Renault. Zakład SOMACA produkuje modele Grupy Renault od 1966 roku, a modele z gamy Dacii – od 2005 roku.
Zakład w Tangerze to pierwszy zakład Grupy Renault zaprojektowany z założeniem zerowej emisji CO2 i zerowego zrzutu ścieków przemysłowych. Do dziś pozostaje modelowym zakładem w przemyśle motoryzacyjnym.
Koncepcja „zero emisji CO2” oparta na dwóch filarach:
• ponad 90 proc. potrzeb energetycznych pochodzi z odnawialnych źródeł energii, w szczególności dzięki innowacyjnej kotłowni na biomasę (zmniejszenie emisji CO2 o ponad 100 000 ton rocznie);
• zwiększona efektywność energetyczna, której efektem jest zmniejszenie zużycia energii na wydziale lakierni o 45 proc.
Zero zrzutu ścieków poprodukcyjnych uzyskane poprzez:
• odzysk 100 proc. wody ze ścieków poprodukcyjnych dzięki stacji oczyszczania wód poprodukcyjnych, pozwalającej zaoszczędzić około 900 m³ wody dziennie;
• pełną kontrolę zużycia wody technologicznej dzięki optymalizacji szeregu procesów, pozwalającej na zmniejszenie zużycia wody o około 70 proc. w porównaniu do konwencjonalnej fabryki o podobnej zdolności produkcyjnej.