MICHELIN: TESTY OPON W CENTRUM ZA KOŁEM PODBIEGUNOWYM

Michelin_centr1

Firma Michelin kupiła centrum testów zimowych w Ivalo w Finlandii z myślą o testowaniu swoich opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych.

Położenie obiektu w pobliżu koła podbiegunowego sprawia, że panują tam idealne warunki, szczególnie gdy w Europie brakuje śniegu.


Zobacz także:

OPONY

ROZMAITOŚCI


 

Dotychczas przez ponad 20 lat Michelin korzystał z centrum, regularnie prowadząc tam testy opon zimowych. Zakup terenu przez Europejskie Centrum Technologiczne Michelin umożliwi firmie pełny dostęp do różnego rodzaju terenów – od przełęczy w alpejskim stylu do fińskich równin, a także zadaszonej infrastruktury. Surowy klimat Ivalo, a także struktura śniegu różniąca się od tego leżącego w Alpach, gwarantują idealne warunki do testów. Już teraz opony z europejskim oznaczeniem 3 PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake – symbol płatka śniegu na tle góry) są certyfikowane właśnie tutaj.

Michelin_centr2

Centrum testów w Ivalo położone jest 300 km na północ od koła podbiegunowego. Zakres panujących tam temperatur wynosi od 0° do -30° w okresie od listopada do końca marca.

Teren obiektu z torami zajmującymi 20 ha liczy łącznie 60 ha i obejmuje:
– tor testów na śniegu o długości 1,7 km;
– 5 platform o długości 500-800 m do testów odległości podczas hamowania i przyspieszania;
– 2 tory do testów na lodzie;
– 4 tory okrężne do testów przyczepności na zakrętach;
– podjazd o nachyleniu 8 proc. przeznaczony do testów podczas ruszania i przyspieszania.

Michelin_centr3

Wybrane typy testów przeprowadzane w centrum Ivalo:
– ruszanie i przyspieszanie na śniegu;
– hamowanie na śniegu;
– trakcja na śniegu;
– przyczepność na zakrętach na śniegu;
– trakcja na lodzie;
– hamowanie na lodzie;
– przyczepność na zakrętach na lodzie;
– ruszanie na lodzie.

Kluczowe dane dotyczące testów opon Michelin w warunkach zimowych:
• 2 000 opon zimowych przetestowanych przez Michelin w 2014 r. na trasach Ivalo, w tym 400 opon ciężarowych i 1 600 opon do samochodów osobowych i dostawczych;
• 1/3 z tych przetestowanych opon należy do gamy produktowej X-Ice opracowanej z myślą o wyjątkowo zimnych obszarach, takich jak kraje nordyckie i Rosja;
• 2/3 z przetestowanych opon należy do linii Alpin przeznaczonej dla pozostałej części Europy;
• oprócz Finlandii Michelin testuje swoje opony zimowe także w 4 innych krajach: Francji, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Szwecji.