MICHELIN: ROZPORZĄDZENIE UE R117-04 Z KORZYŚCIĄ DLA BEZPIECZEŃSTWA

Michelin popiera zapisy nowego rozporządzenia UE R117-04 w zakresie osiągów nowych opon samochodowych w momencie ich zużycia.

Nowe prawo obowiązuje od 1 lipca 2024 roku, jego zapisy przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, a także ochrony zarówno środowiska, jak i siły nabywczej europejskich kierowców.


Zobacz relacje:

GOODYEAR: OPONA VECTOR 4SEADONS GEN-3 NAJLEPSZA W TEŚCIE ADAC
 

OPONY


 

Dla Grupy Michelin ważne jest, aby informować konsumentów o tym, jakie znaczenie dla bezpieczeństwa mają osiągi opon w momencie, kiedy opona jest zużyta poniżej połowy bieżnika. Przejrzystość jest tym bardziej istotna, że niektóre osiągi pogarszają się z czasem, zwłaszcza w odniesieniu do bezpieczeństwa.

Nowe prawo obejmuje rygorystyczny test, który przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, jednocześnie zachęcając kierowców do korzystania z godnych zaufania opon, aż do dopuszczalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm.

Rygorystyczny test z myślą o poprawie bezpieczeństwa

Przyjęty przez organy europejskie test hamowania na mokrej nawierzchni mierzy odległość wymaganą do zmniejszenia prędkości pojazdu z 80 do 20 km/h (z 50 do 12 mph) na drodze o standardowej nawierzchni z warstwą wody o grubości 1 mm. Ponadto, test ten uwzględnia inne szczegółowe parametry, takie jak współczynnik przyczepności do nawierzchni czy temperaturę otoczenia. Testy na mokrej nawierzchni są już stosowane do określania progu bezpieczeństwa nowych opon zgodnie z przepisami i są powszechnie uznawane przez branżę oponiarską. Odpowiadają one również bardziej ekstremalnym sytuacjom, które kierowca może napotkać na drodze.

Projektowanie opon, które sprawdzają się od pierwszego do ostatniego kilometra, jest wpisane w DNA Michelin i wynika z wyboru dokonanego podczas prac projektowych przez Grupę Michelin z myślą o bezpieczeństwie użytkownika. Przykładowo, podczas hamowania na mokrej nawierzchni, opona Michelin, która jest zużyta poniżej połowy bieżnika, jest zaprojektowana tak, aby nadal utrzymać swoje osiągi i potrafi hamować średnio o 3,4 m krócej niż nowa opona konkurencji. Odległość ta odpowiada w przybliżeniu jednej długości samochodu, czyli kilku metrom, które mają kluczowe znaczenie w sytuacjach awaryjnych.

Michelin jest znany na całym świecie ze swoich inwestycji w badania i rozwój. Każdego roku Grupa Michelin inwestuje prawie 1,2 miliarda euro w innowacje oraz badania i rozwój. Te znaczące wysiłki pozwalają 6000 pracownikom naukowym Michelin tworzyć m.in. nowe konstrukcje opon, innowacyjne wzory bieżników, a nawet odkrywać materiały kompozytowe o dotychczas niespotykanych właściwościach. Wybory dokonane przez Michelin podczas prac projektowych są gwarancją optymalnego bezpieczeństwa, szczególnie podczas hamowania na mokrej nawierzchni, niezależnie od tego, czy opona jest nowa, czy zużyta poniżej połowy bieżnika.

Rozporządzenie, które chroni środowisko i siłę nabywczą kierowców

Według badania Michelin, 50% opon jest wycofywanych z eksploatacji przed osiągnięciem 3mm głębokości bieżnika.

Rozporządzenie wpłynie na popyt na nowe opony w Europie, który może zostać zmniejszony o 128 milionów sztuk rocznie, co doprowadzi do ograniczenia emisji CO2 o około 6,6 miliona ton metrycznych. W skali globalnej, każdego roku przedwcześnie wycofuje się z eksploatacji 400 milionów opon, co pozwoliłoby uniknąć emisji 35 milionów ton metrycznych CO2, odpowiadających emisji Nowego Jorku w okresie sześciu miesięcy.

Dłuższa eksploatacja opon pozwoli także chronić siłę nabywczą konsumentów. Oznacza to prawie 7 miliardów euro, które każdego roku mogliby zaoszczędzić europejscy kierowcy.