Nowa letnia opona Michelin Primacy 3 zapewnia świetną przyczepność we wszystkich warunkach bez poświęcania innych parametrów, czyli zużycia paliwa i trwałości. Projektowanie opony zajęło zespołowi złożonemu z 60 inżynierów ponad 3 lata.
Konstruktorzy Michelin współpracowali z naukowcami z Katedry Akcydentologii (nauka o wypadkach) z Uniwersytetu w Dreźnie, którzy, po zbadaniu przyczyn 20 tysięcy wypadków odnotowanych na europejskich drogach w ostatnich 10 latach, uznali hamowanie za jeden z podstawowych czynników bezpieczeństwa. Badania niemieckich naukowców pozwoliły na nakreślenie „mapy” typów wypadków i dostarczyły danych, które pomogły w skonstruowaniu opony spełniającej najwyższe wymogi bezpieczeństwa.
Aby udowodnić poziom bezpieczeństwa jaki zapewnia Michelin Primacy 3, firma zleciła dwóm niezależnym centrom testowym TÜV SÜD Automotive i IDIADA porównanie nowej opony z oponami czterech wiodących konkurentów. Wypadły one pozytywnie!
Ogumienie może zapewniać maksymalne bezpieczeństwo tylko wtedy, jeżeli utrzymuje stały kontakt z suchą lub mokrą nawierzchnią. Najważniejszą cechą Michelin Primacy 3 jest przyczepność uzyskana dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii.
Mieszanka gumy o unikatowym połączeniu składników
Nowa, opatentowana mieszanka gumy Primacy 3 stanowi unikatowe połączenie różnych elastomerów, środka wzmacniającego na bazie krzemionki i żywicowych substancji zmiękczających. To, co czyni mieszankę innowacyjną, to nie tylko same jej składniki, ale optymalne proporcje każdego ze składników i sposób połączenia, który bardzo mocno wiąże składniki ze sobą, zapewniając tym samym wysoką trwałość opony.
Wzór bieżnika z innowacyjnymi lamelami
Ze względu na wymagania, jakie opony muszą spełnić podczas gwałtownego hamowania lub pokonywania zakrętów na mokrej i suchej nawierzchni, ważne jest, aby w kontakcie z podłożem pozostawała jak największa powierzchnia gumy.
Dzięki nowej, opatentowanej przez Michelin rzeźbie bieżnika z samoblokującymi się lamelami, podczas intensywnego hamowania cała powierzchnia klocków bieżnika Primacy 3 przylega do podłoża. W konstrukcji lameli wykorzystano podpory przylegające do klocków bieżnika, które podczas hamowania zapobiegają odkształceniu się klocków bieżnika, w efekcie uzyskuje się większą siłę hamowania i krótszą drogę do zatrzymania auta.
Oprócz oryginalnej struktury, nowe lamele produkuje się w przełomowej technologii, która pozwala na zmniejszenie ich szerokości do zaledwie 0,2 mm, a to oznacza, że takie lamele są dwa do trzech razy węższe od lameli w bieżnikach opon zimowych.
Zalety Michelin Primacy 3 doceniło wielu producentów samochodów, montując ją na oryginalnym wyposażeniu takich modeli, jak: Ford Mondeo, Audi A6, Volvo V60 Hybrid, Renault Clio 4, VW Golf VII, BMW 5, Mercedes Classe S.
Dane techniczne – rozmiary
Michelin Primacy 3 dostępna jest w 38 rozmiarach:
– symbole prędkości: H, V, W, Y;
– profil: od 65 do 45;
– średnica osadzenia: od 15 do 18 cali.
Mapa typów wypadków
Współpracujący z konstruktorami Michelin naukowcy Katedry Akcydentologii Uniwersytetu w Dreźnie przeprowadzili szczegółową analizę 20 tys. wypadków, które wydarzyły się na europejskich drogach w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Uzyskane informacje pozwoliły na nakreślenie „mapy” typów wypadków.
Badania naukowców z Drezna wykazały że:
– 70 proc. wypadków drogowych stanowią wypadki na suchej nawierzchni;
– 60 proc. wypadków stanowią wypadki, do których dochodzi w miastach i przy niskich prędkościach;
– 75 proc. wypadków to wypadki na prostej drodze (z których 20 proc. to wypadki na mokrej nawierzchni);
– 25 proc. wypadków to wypadki na zakręcie (z których 50 proc to wypadki na mokrej nawierzchni) – to najpoważniejszy typ wypadków;
– 99 proc wypadków na mokrej nawierzchni to wypadki na niewielkiej warstwie wody pokrywającej drogę – czyli bez udziału zjawiska aquaplaningu, którego tak bardzo obawiają się kierowcy.
Wyzwaniem dla konstruktorów Michelin Primacy 3 była zatem poprawa przyczepności decydującej o bezpieczeństwie bez poświęcania innych parametrów jak oszczędność zużycia paliwa i trwałość.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.