Opona Michelin Alpin 5 powstała w odpowiedzi na zmiany klimatyczne w Europie, gdzie z powodu coraz mniejszych opadów śniegu ogumienie zimowe musi zapewnić bezpieczeństwo nie tylko podczas jazdy na ośnieżonych nawierzchniach, lecz także na drogach mokrych, suchych lub oblodzonych.
By sprostać tym złożonym warunkom, opona została zaprojektowana w oparciu o zaawansowane technologie wykorzystane w rzeźbie bieżnika i składzie mieszanki gumy.
Zobacz także:
PREMIERA 9 GENERACJI OPON GOODYEAR ULTRAGRIP
Bezpieczeństwo zimą nabiera szczególnego znaczenia, bo właśnie o tej porze roku odnotowuje się najwięcej wypadków drogowych spowodowanych przez utratę przyczepności.
Ze statystyk wypadków drogowych wynika, że między październikiem a kwietniem tylko 4 procent wypadków odnotowuje się podczas jazdy po śniegu, zaś najwięcej, bo aż 57 procent, na nawierzchniach suchych. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Katedrę Badań Przyczyn Wypadków Drogowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie (VÜFO). Analizując te badania, konstruktorzy Michelin skonstruowali oponę, która zapewnia przyczepność na wszystkich zimowych nawierzchniach.
– Rewolucyjna zmiana funkcjonalności nowej opony zimowej Michelin pozwala rekomendować jej użytkowanie w europejskim klimacie od października do końca kwietnia – informuje Tomasz Młodawski, ekspert ds. produktu Michelin Polska.
Michelin Alpin 5 – nowatorskie technologie
• Nowoczesna mieszanka gumy.
Mieszanka bieżnika powstaje w innowacyjnej technologii łączenia komponentów gumy, dzięki czemu zapewnia znakomite osiągi na każdej nawierzchni. Michelin jako pierwszy producent zastosował w mieszance gumy bieżnika opony zimowej elastomery funkcjonalne, które zapewniają większą przyczepność na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach przy jednoczesnym zachowaniu niskich oporów toczenia. Nowa mieszanka opiera się na czwartej generacji technologii Helio Compound i zawiera olej słonecznikowy pozwalający na zachowanie właściwości gumy i jej elastyczności w niskiej temperaturze.
• Efekt „śladu” dla bardziej precyzyjnego kierowania pojazdem.
Podczas jazdy każda opona ulega ciągłym odkształceniom, co zmniejsza jej obszar kontaktu z podłożem, a tym samym przyczepność. Właśnie dlatego Michelin zastosował w nowych oponach technologię Stabili Grip, która opiera się na samoblokujących się lamelach i efektywnym powrocie rzeźby bieżnika do pierwotnego kształtu. Samoblokujące się klocki zapewniają optymalny kontakt opony z podłożem i większą precyzję kierowania (efekt „śladu”).
• Efekt „raków i trybów” zmniejszający ryzyko aquaplaningu.
Kierunkowy bieżnik nowej opony Michelin Alpin 5 ma głębokie rowki i specjalnie zaprojektowane klocki bieżnika dla uzyskania efektu „raków i trybów” w obszarze kontaktu opony ze śniegiem. Przy powrocie klocków do pierwotnego kształtu boczne rowki skutecznie odprowadzają wodę, dzięki czemu zmniejszają ryzyko aquaplaningu.
• Efekt „pazura” dla lepszej trakcji na śniegu.
Lamele w bieżniku opony działają jak tysiące małych pazurów zapewniających większą przyczepność i lepszą trakcję. W porównaniu z poprzednią generacją bieżnik nowej opony Alpin 5 ma 12 proc. więcej krawędzi, 16 proc. więcej nacięć i o 17 proc. wyższy stosunek gumy do rowków i kanałów.
Michelin Alpin 5 zapewnia wysokie osiągi zarówno podczas jazdy na śniegu, jak i suchych, mokrych i oblodzonych szosach. To przykład strategii Michelin Total Performance polegającej na równoczesnym podnoszeniu wykluczających się osiągów opony (np. przyczepność i niskie opory toczenia). Istotą programu jest jednoczesne udoskonalanie wszystkich parametrów opon bez rezygnacji z ich poszczególnych osiągów.
Będzie dostępna w 27 rozmiarach: od 195/65R15 do 225/55R17.