Opony odpowiadają za zużycie co piątego litra paliwa. Podczas jazdy pod ciężarem ładunku opona odkształca się w obszarze styku z podłożem, co powoduje jej nagrzewanie.
Ograniczenie nagrzewania opony umożliwia obniżenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla powstającego przy jego spalaniu. Siła, jaka wytwarza się podczas toczenia i działa w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy pojazdu, nazywana jest oporem toczenia.
Opony są jedynymi punktami styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Przy jeździe z prędkością 80 km/h powierzchnia opony (zarówno letniej jak i zimowej) ma mniej niż jedną milisekundę, aby pokierować pojazd, przyśpieszyć lub wyhamować. Ogumienie jest ważnym elementem bezpieczeństwa samochodu. Jego zadaniem jest utrzymanie przyczepności niezależnie od stanu nawierzchni drogi, jej konfiguracji czy warunków pogodowych.
W samochodzie poruszającym się ze stałą prędkością 80 km/h hałas generowany przez opony jest większy niż ten dochodzący z silnika. Hałas generowany przez opony zależy zarówno od samych opon, jak również od rodzaju nawierzchni, po której porusza się pojazd
Co mówią etykiety?
Etykiety informują o trzech rodzajach osiągów:
– efektywność energetyczna: 1200 zł to kwota jaką można zaoszczędzić na paliwie, używając opon klasy A w stosunku do opon klasy G;
– droga hamowania na mokrej nawierzchni: 16 metrów skraca się droga hamowania dla samochodu jadącego 80 km/h i wyposażonego w opony klasy A w stosunku do tego samego samochodu wyposażonego w opony klasy F;
– poziom hałasu: pona oznaczona jedną falą generuje o połowę mniej hałasu niż opona oznaczona dwoma falami. Hałas jest mierzony przy prędkości 80 km/h i wyłączonym silniku.
Propozycje Michelin
76 proc. europejskiego rynku letnich opon do samochodów osobowych i dostawczych zajmują opony Michelin mające ocenę B lub C w kategorii efektywności energetycznej oraz A lub B w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni. Opony Michelin posiadające klasę A lub B w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni pokrywają 90 proc. europejskiego rynku letnich opon do samochodów osobowych i dostawczych.
Michelin Primacy 3 we wszystkich rozmiarach posiadają klasę A w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni, zaś Energy Saver+: klasę efektywności energetycznej na poziomie B lub C w zależności od rozmiaru.
Wszystkie opony letnie Michelin spełniają wymagania przyszłych norm emisji hałasu które wejdą w życie w listopadzie 2016 roku.
Użytkownicy opon Michelin korzystają z ich większej żywotności. Ten rodzaj osiągów, który jest ważny dla kierowców i ma bezpośrednie przełożenie na wydatki związane z oponami, nie jest uwzględniony na nowej etykiecie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.