MICHELIN: CROSSCLIMATE – PIERWSZA OPONA NA LATO I ZIMĘ

micheli_crossc_1

Michelin zaprezentował we Francji pierwszą letnią oponę posiadającą jednocześnie homologację zimową, co potwierdza umieszczone na boku opony logo 3PMSF (3-Peak Mountain with Snow Flake).

Oznacza to, że ta opona może być używana zimą również w krajach gdzie opony zimowe są obowiązkowe.


Zobacz relacje:

OPONY


 

Michelin CrossClimate daje początek nowej kategorii opon. W przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi w lecie i zimie są wynikiem technicznego kompromisu, opony uzyskały najwyższą klasę „A” przyczepności do mokrej nawierzchni zarówno wg kryteriów oceny opon letnich jak i zimowych. Nowe ogumienie to połączenie technologii opon zimowych i letnich – do tej pory uważane za niemożliwe do zastosowania w jednej oponie. Ta dostosowuje swoje właściwości do warunków pogodowych dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji bieżnika i wykorzystaniu inteligentnych elastomerów.

Michelin CrossClimate jest pierwszą letnią oponą homologowaną do użytku w warunkach zimowych. Opona została już poddana testom i ocenom przez niezależne organizacje: TUV-Sud Product Service, DEKRA Test Center i UTAC- CERAM Group. Potwierdziły one najwyższe osiągi zarówno letnie jak i zimowe oraz przewagę nad oponami całorocznymi dostępnymi na rynku – między innymi kluczowym dla bezpieczeństwa obszarze hamowania na suchej nawierzchni.

Osiągi uzyskiwane przez nową CrossClimate to wynik połączenia trzech zaawansowanych technologii. Są to:

1. Innowacyjna mieszanka bieżnika:
– powierzchnia bieżnika jest wyjątkowo elastyczna dzięki czemu może przylegać do najmniejszych nierówności nawierzchni we wszystkich warunkach – na drodze suchej, mokrej i pokrytej śniegiem.
– opona ma niskie opory toczenia; inżynierowie Michelin zredukowali wytwarzanie ciepła dzięki zastosowaniu krzemionki najnowszej generacji, która została dodana do mieszanki gumowej znajdującej się bezpośrednio pod bieżnikiem.

2. Unikatowe połączenie kierunkowej rzeźby bieżnika z niestandardowym położeniem samoblokujących się lameli 3D:
– lamele 3D biegnące wzdłuż klocków bieżnika mają położenie typowe dla opony letniej, a jednocześnie cechuje je konstrukcja i geometria lameli zimowych Michelin; ich geometria jest bardzo skomplikowana, są pofalowane, a ich szerokość się zmienia; w warunkach zimowych lamele powodują efekt “pazura”- wczepiając się w śnieg i zwiększając trakcję;
– kierunkowa rzeźba ze zmiennymi kątami położenia wydłużonych klocków optymalizuje przyczepność na śniegu: w kierunku poprzecznym dzięki bardziej ostremu kątowi w centrum o raz w kierunku wzdłużnym, gdzie klocki bardziej się otwierają;
– pionowa i pozioma falistość lameli wytwarza efekt samoblokowania – innymi słowy, lamele zamykają się dla uzyskania większej sztywności klocków bieżnika, co daje lepszą stabilność opony niezależnie od sił na jakie napotyka podczas: trakcji, hamowania i trzymania w zakręcie.

3. Innowacyjne połączenie klocków bieżnika o ściętych krawędziach z lamelami o wysokich osiągach zapewnia maksymalny kontakt z powierzchnią drogi, co zwiększa efektywność hamowania na suchych nawierzchniach. Jednoczesne zastosowanie innowacyjnych lamelek o pełnej głębokości, zapewnia doskonałe hamowanie i trakcję na śniegu.

Michelin CrossClimate daje początek nowej kategorii opon. Nie jest bowiem oponą całoroczną (o przeciętnych osiągach zarówno latem jak i zimą), lecz oponą letnią z osiągami zimowymi na najwyższym poziomie – uzyskała bowiem najwyższą klasę „A” przyczepności do mokrej nawierzchni zarówno wg kryteriów oceny opon letnich jak i zimowych. Jej konstrukcja odpowiada na potrzeby kierowców sprawdzone przez niezależne instytucje badawcze. Jest też odpowiedzią na ocieplający się klimat w Europie.

Wyniki badań zachowania europejskich kierowców:

– 65 proc. kierowców w Europie jeździ na letnich oponach przez cały rok, narażając się na niebezpieczeństwo jeżdżąc po śniegu i lodzie;
– 4 na dziesięciu kierowców w Europie twierdzi, że zmiana opon to kłopot lub dodatkowy wydatek;
– 3 proc. kierowców w Niemczech i 7 proc. kierowców we Francji jeździ na oponach zimowych przez cały rok, co wydłuża drogę hamowania na suchych nawierzchniach, szczególnie gdy jest ciepło. Dodatkowo jazda latem na zimowych oponach zwiększa zużycie paliwa.

W maju 2015, po wejściu na rynek, Michelin CrossClimate będzie dostępna w 23 różnych rozmiarach, od 15 do 17 cali i pokryje w ten sposób 70 proc. potrzeb rynku europejskiego. Wprowadzenie następnych rozmiarów planuje się na rok 2016.

Jak powstawała opona?
– 7: liczba krajów, w których oponę testowano: Niemcy, Kanada, Finlandia, Francja, Polska, Hiszpania i Szwecja;
– 36: liczba miesięcy potrzebnych by oponę zaprojektować, od czystej kartki papieru po oficjalną prezentację – intensywne prace trwały tylko 3 lata, podczas gdy zwykle trwają 4 lata i 8 miesięcy;
– 70: liczba stopni Celsjusza określająca zakres temperatur w których testowano oponę – ekstremalne wartości wahały się od minus 30 ° C do plus 40 ° C;
– 150: liczba inżynierów i ekspertów, którzy pracowali nad projektem, testowaniem, industrializacją i produkcją CrossClimate;
– ponad 1000: liczba testów laboratoryjnych, podczas których badano wszystkie elementy opony;
– 5 milionów: liczba kilometrów przejechanych w czasie testów badających dynamikę, przyczepność i wytrzymałość. To oznacza, że podczas testów samochody na oponach przejechały ziemię wokół równika 125 razy.

Idea Michelin Total Performance to połączenie wszystkich osiągów opony na wysokim poziomie: oznacza to, że podnoszenie jednego parametru opony nigdy nie wiąże się z pogorszeniem innych osiągów.