W dniach 3-7 października w 21 miastach w Polsce odbędzie się 7. edycja ogólnopolskiej akcji Michelin i Statoil – „Ciśnienie pod Kontrolą”. W tym roku edukacja będzie również dotyczyła wpływu stosowania odpowiednich zaworów i smarów na utrzymywanie ciśnienia w oponach. Przebadanych zostanie około 15 tysięcy aut.
Kluczowym elementem akcji „Ciśnienie pod Kontrolą” jest Tydzień Dobrego Ciśnienia. Na 30 stacjach Statoil pracownicy Michelin i Statoil będą badać ciśnienie w oponach aut. Kierowcy otrzymają także ważne wskazówki i informacje.
Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Problem wynika z nieprawidłowego rozłożenia nacisku osi pojazdu na podłoże oraz zmiany powierzchni styku opony z nawierzchnią. Ponadto, gdy w oponie jest niewystarczająca ilość powietrza, rosną również opory toczenia, przez co spalamy więcej paliwa.
Na świecie, każdego roku na drogach ginie 1,3 miliona ludzi. W Polsce, w roku 2010 życie na drogach straciło prawie 4000 osób, a blisko 50 tysięcy zostało rannych. Michelin, od lat angażuje się w poprawę bezpieczeństwa drogowego poprzez międzynarodowe i lokalne akcje edukacyjne. Dlatego już po raz siódmy organizuje ogólnopolską akcję „Ciśnienie pod Kontrolą”, o wpływie ciśnienia w oponach na zachowanie auta na drodze i na zużycie paliwa.
W ostatnim roku nastąpił znaczący wzrost awarii kół spowodowanych utratą ciśnienia. Dlatego poza uświadamianiem kierowcom konieczności utrzymywania w oponach prawidłowego ciśnienia organizatorzy akcji postanowili zwrócić uwagę na problem utraty ciśnienia przez nieszczelne zawory.
Co gorsza, dotyczy to nowych zaworów dostępnych na rynku. Nieszczelna obudowa zaworu gumowego powoduje uchodzenie ciśnienia i długotrwałą eksploatację na zaniżonym ciśnieniu. W konsekwencji dochodzi do przegrzania konstrukcji opony i w końcowej fazie do jej eksplozji. Dodatkową przyczyną utraty ciśnienia w kołach aut dostawczych jest stosowanie zwykłych gumowych zaworów zamiast wzmacnianych. W autach dostawczych często dochodzi do wyrwania osłabionego zaworu i nagłej utraty ciśnienia. Przyczyna leży w słabej jakości zaworach od tanich zagranicznych producentów, które ze względu na cenę są często używane, a jak wynika z obserwacji serwisantów nie są w stanie utrzymać ciśnienia przez jeden sezon.
Przyczyną problemów z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia jest też używanie do montażu kół niezalecanych przez producentów ogumienia past monterskich na bazie smarów ropopochodnych.
Według danych policji, wśród wypadków drogowych spowodowanych złym stanem technicznym auta, braki w ogumieniu były trzecią, pod względem liczby przyczyną tych wypadków. Zły stan ogumienia był odpowiedzialny za 18% wszystkich wypadków spowodowanych złym stanem technicznym samochodu. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje niesprawność techniczną samochodu, zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania.
Testy dowodzą, że jadąc na oponach o zbyt niskim ciśnieniu zużywamy średnio o 0,3 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów. Dlatego przy wciąż rosnących cenach paliw, zachęcanie do dbania o ekonomię jazdy i zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko jest kolejnym z celów jakie postawił przed sobą Michelin.
– „Ciśnienie pod Kontrolą” to część międzynarodowego programu Michelin, znanego w innych krajach pod hasłem „Fill Up With Air”. Organizując już po raz siódmy tę akcję, pragniemy wpływać na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, uświadamiając kierowców o znaczeniu prawidłowego ciśnienia. Widzimy, że nasze starania przynoszą efekty – 6 lat temu aż 87.9 proc kierowców jeździło na oponach o nieprawidłowym ciśnieniu. W ciągu tych lat odnotowaliśmy prawie 20 procentowy wzrost liczby samochodów na oponach o prawidłowym ciśnieniu – mówi Iwona Jabłonowska, koordynator akcji z Michelin Polska.
– Bardzo cieszy nas fakt, że z roku na rok systematycznie spada odsetek kierowców jeżdżących na nieprawidłowym ciśnieniu. Choć z badań przeprowadzonych na stacjach wynika, że 69,32 proc. samochodów zbadanych w 2010 roku miało nieprawidłowe ciśnienie, stanowi to wynik o 2 proc. niższy niż w 2009 roku. Świadomość kierowców rośnie, ale widzimy jak dużo pracy jeszcze musimy włożyć w kampanie edukacyjne – dodaje Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik prasowy Statoil Poland.
– Będziemy edukować kierowców, jak dbać o prawidłowe ciśnienie. Nie każdy np. wie, że dodatkową przyczyną utraty ciśnienia w kołach jest używanie do montażu kół niezalecanych przez producentów ogumienia past monterskich na bazie smarów ropopochodnych. Na rynku polskim dostępnych jest trzy rodzaje past szczególnie odradzanych i w dodatku taniej produkcji. Nie trzeba być specjalistą do zidentyfikowania niezgodnej pasty – posiada intensywny zapach oleju napędowego a na opakowaniu jest informacja o palności preparatu. Pasta taka w kontakcie z gumą obudowy zaworu czy stopkami opony powoduje rozpuszczanie gumy i przyspiesza jej starzenie. W konsekwencji dochodzi do nieszczelności w otworze felgi na zawór i na styku połączenia stopek opon z półkami obręczy – ostrzega Tomasz Młodawski, ekspert ds. produktu, opon osobowych Michelin Polska.
– Naszych klientów, przy każdej wizycie, zawsze informujemy o znaczeniu ciśnienia w oponach i stanu bieżnika oraz bezpłatnie je sprawdzamy. Nasz udział w kolejnej już edycji akcji „Ciśnienie pod Kontrolą” pozwala nam docierać z tym przekazem do jeszcze szerszej grupy kierowców z całej Polski. Zwiększanie bezpieczeństwa drogowego w Polsce jest wspólnym celem wszystkich partnerów i cieszymy się, że jesteśmy częścią tej akcji już od kilku lat – mówi Anna Paszt, z Euromaster Polska.
– Ideę akcji czynnie wspierają Policja i Polski Czerwony Krzyż, który będzie uświadamiać kierowcom, jak ważne jest poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy. Pierwsza pomoc, udzielana przez przypadkowych świadków zdarzenia to pierwsze ogniwo „łańcucha przeżycia”. Często jest to ogniwo najważniejsze, bo może zadecydować o dalszych losach osoby, której zdrowie i życie znalazło się w nagłym zagrożeniu. Dzięki prowadzonym przez PCK kursom pierwszej pomocy coraz więcej osób wie, w jaki sposób przed przyjazdem ambulansu, zaopiekować się osobą poszkodowaną – stwierdził Dariusz Szubert, specjalista ds. pierwszej pomocy w Zarządzie Głównym Polskiego Czerwonego Krzyża.
W projekcie bierze udział Statoil, a także sieć Euromaster, która zapewni kierowcom fachowe pomiary bieżnika opon. Tegoroczną akcję swoimi patronatami objęli: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Warmińsko-Mazurska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Warszawie i Olsztynie.
Michelin działa w Stowarzyszeniu Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (GRSP – Global Road Safety Partnership) i od wielu lat zaangażowany jest w projekty związane z promowaniem wśród kierowców bezpiecznych zachowań na drodze. Koncern podpisał także Światowe Zobowiązanie do Poprawy Bezpieczeństwa Drogowego (Global Road Safety Commitment) aby wspierać Dekadę Działania na Rzecz Bezpieczeństwa Drogowego, 2011-2020 ONZ.
Michelin jest również organizatorem ROad Safety for Young People in Europe (ROSYPE) – największego europejskiego programu edukacyjnego na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, współfinansowanego przez Komisję Europejską.
Tegoroczna akcja Ciśnienie pod Kontrolą będzie się odbywać na wybranych stacjach Statoil:
1. Białystok: Jana Pawła II 56
2. Bielsko-Biała: Andersa 47
3. Bydgoszcz: Jagiellońska 58
4. Chorzów: Katowicka 114
5. Gdańsk: Marynarki Polskiej 93
6. Gdynia: Zwycięstwa 132
7. Jelenia Góra: Grunwaldzka 4
8. Kielce: Źródłowa 14
9. Kraków: Jana Pawła II 200
10. Kraków: Mogilska 81
11. Lublin: Tysiąclecia 12
12. Łódź: Piłsudskiego 177
13. Olsztyn: Leonharda 9
14. Olsztyn: Lubelska10a
15. Olsztyn: Pstrowskiego 10
16. Olsztyn: Śliwy 2
17. Opole: Sosnkowskiego 18
18. Płock: Bielska 61a