MERCEDES: WSZYSTKIE SERIE MODELOWE Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM

TecDay Road to the Future – Drive Train

Tylko w ciągu dwóch najbliższych lat Daimler zainwestuje 7 mld euro w rozwój „zielonych” technologii. Już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który wszystkie swoje modele zaoferuje zarówno z silnikiem spalinowym, jak i elektrycznym.

W 2017 roku Mercedes-Benz wprowadzi do produkcji pierwszy samochód zasilany energią z ogniw paliwowych z technologią plug-in – GLC F-CELL.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Ponadto, koncern pracuje nad specjalną architekturą dla pojazdów z napędem elektrycznym.

Niedawno Mercedes-Benz zaprezentował nową generację silników wysokoprężnych, a w blokach startowych czeka już nowa rodzina jednostek benzynowych, która kolejny raz ustanowi wzorce efektywności i po raz pierwszy zostanie wyposażona w filtr cząstek stałych. Jej debiut nastąpi w 2017 r. W tym samym czasie wprowadzona zostanie 48-woltowa instalacja elektryczna, a do standardowej specyfikacji trafi prądnico- rozrusznik (alternator z funkcją rozrusznika).

Pozwoli to na oszczędności w zużyciu paliwa zarezerwowane dotąd wyłącznie dla wysokonapięciowej technologii hybrydowej. Równocześnie producent nieprzerwanie prowadzi ofensywę w segmencie hybryd plug-in: jeszcze w tym roku w salonach pojawią się modele GLC Coupé 350 e 4MATIC oraz E 350 e, czyli siódmy i ósmy Mercedes z hybrydowym napędem plug-in. Kolejny technologiczny skok nastąpi w roku 2017, wraz z prezentacją odnowionej limuzyny S 500 e: po raz pierwszy rozwój akumulatorów litowo- jonowych w połączeniu z inteligentnym zarządzaniem energią umożliwi przejechanie w trybie całkowicie elektrycznym dystansu ponad 50 km.

TecDay Road to the Future – Drive Train

– Tylko w ciągu następnych dwóch lat w badania i rozwój zainwestujemy 14,5 mld euro – a ponad połowę tego wydamy na »zielone« technologie. W przypadku samych aut osobowych mówimy o kwocie rzędu 5,4 mld euro. Właściwie żaden inny producent nie oferuje porównywalnej gamy zelektryfikowanych pojazdów i tylu rozwiązań na polu elektrycznej mobilności. Nasza oferta sięga od miejskiego smarta przez samochody osobowe Mercedes-Benz aż po autobusy, autokary oraz ciężarówki marki Fuso. Krok po kroku zelektryfikujemy wszystkie serie modelowe osobowych Mercedesów – mówi Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania grupowe i rozwój osobowych Mercedesów.

W kwestii rozwiązań na rzecz przyszłości mobilności Daimler świadomie nie decyduje się na jeden konkretny typ napędu, ale wybiera drogę współistnienia różnych technologii, optymalnie dopasowanych do potrzeb klientów i poszczególnych serii modelowych.

Ścieżka nr 1: wysokowydajne silniki spalinowe. Kluczową wagę na swojej mapie drogowej w kierunku zrównoważonej mobilności Mercedes-Benz przywiązuje do optymalizacji nowoczesnych silników spalinowych. Szczególnie istotny wkład w dalsze ograniczenie zużycia paliwa w ramach całej floty pojazdów mają ekonomiczne, czyste i popularne – zwłaszcza w Europie – jednostki wysokoprężne. Nowa rodzina silników benzynowych po raz kolejny ustanowi wzorce w dziedzinie efektywności. Jej debiut nastąpi w 2017 roku. W tym samym czasie wprowadzona zostanie 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna.

Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy jest na właściwej drodze – w ciągu ostatnich 20 lat, od 1995 roku, średnie zużycie paliwa w ramach całej floty jego modeli spadło niemal o połowę, z 9,2 l/100 km (230 g CO2/km) do 5,0 l/100 km (123 g CO2/km). Już 62 modele firmowane przez oddział Mercedes-Benz Cars emitują dziś poniżej 120 g/km, a 104 modele spełniają klasę efektywności A lub A+. 88 spośród tych mistrzów efektywności napędzają silniki Diesla.

To co stało się standardem w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, wkrótce będzie stosowane również w Mercedesach z jednostkami benzynowymi: filtr cząstek stałych.

TecDay Road to the Future – Drive Train

Ścieżka nr 2: największa gama hybryd plug-in będzie dalej poszerzana. Po S 500 e, C 350 e (limuzyna, kombi oraz wersja z długim rozstawem osi na rynek chiński), GLE 500 e 4MATIC oraz GLC 350 e 4MATIC jeszcze w tym roku do dealerów dotrą modele numer siedem i osiem, czyli GLC Coupé 350 e 4MATIC oraz E 350 e.

Połączenie skrzyni automatycznej 9G-TRONIC dla hybrydowego napędu plug-in oraz najnowszej generacji silników elektrycznych w modelu E 350 e przekłada się na wzorowe wyniki w zakresie zapotrzebowania na paliwo oraz najwyższy poziom komfortu jazdy i dynamiki. Kolejny znaczący skok technologiczny nastąpi w 2017 roku, wraz z premierą odnowionej limuzyny S 500 e: po raz pierwszy zasięg w trybie elektrycznym przekroczy wówczas 50 km. To zasługa zaawansowanych akumulatorów oraz dodatkowo zoptymalizowanej inteligentnej strategii zarządzania napędem.

Ścieżka nr 3: jako elektryczny pionier Mercedes-Benz rozwija mobilność wolną od dwutlenku węgla. Ograniczenie emisji CO2 we wszystkich kategoriach oferowanych pojazdów ma dla koncernu Daimler AG najwyższy priorytet. Ważną rolę odgrywa tu elektromobilność – już teraz firma oferuje szereg pojazdów elektrycznych, a kolejne modele z takim napędem są w drodze.

Jeszcze przed końcem roku na rynek trafi elektryczna wersja czwartej generacji smarta fortwo, a także, po raz pierwszy, smarta forfour. Smart fortwo coupé electric drive, smart fortwo cabrio electric drive oraz smart forfour electric drive będą świętować swoje globalne premiery podczas salonu samochodowego w Paryżu, we wrześniu br.

Tym samym smart stanie się jedynym producentem, którego cała gama modelowa będzie dostępna zarówno z jednostkami spalinowymi, jak i z napędem elektrycznym. Pod koniec roku nowy smart fortwo electric drive zawita także do Stanów Zjednoczonych. Niedługo potem, na początku 2017 roku, 2- i 4-osobowy model pojawi się w sprzedaży na rynku europejskim.

W przyszłym roku zadebiutuje również Mercedes-Benz GLC F-CELL z innowacyjną technologią ogniw wodorowych z możliwością ładowania akumulatora z gniazdka (plug-in). Nowa generacja pojazdów trafi na rynek w 2017, a jako baza do jej budowy posłuży model GLC. Wyróżnia się też on dużym akumulatorem litowo- jonowym o pojemności około 9 kWh. Służy on jako dodatkowe źródło energii dla silnika elektrycznego i po raz pierwszy może być ładowany z zewnętrznego gniazdka (plug-in).

TecDay Road to the Future – Drive Train

Kolejnym istotnym krokiem jest opracowanie wielomodelowej architektury dla aut elektrycznych zasilanych energią z akumulatorów. Pierwszy zbudowany na niej model pojawi się na rynku przed końcem tej dekady.

Od 2015 roku trwają flotowe testy lekkiej ciężarówki Fuso Canter E-Cell. Zamiast jednostki wysokoprężnej układ napędowy auta korzysta z mocnego silnika elektrycznego z magnesem trwałym, rozwijającego moc 110 kW (150 KM). Imponujący moment obrotowy o wartości 650 Nm, trafiający do tylnych kół za pośrednictwem przekładni jednostopniowej, pozwala 6-tonowej ciężarówce rozpędzać się w tempie aut osobowych i jest dostępny niemal od zerowych obrotów.

Od 2003 roku dziesiątki zasilanych energią z ogniw paliwowych autobusów Mercedes-Benz Citaro służą we flotach 12 operatorów na trzech kontynentach. Kolejnym milowym krokiem na drodze do przyszłości są modele Citaro E-CELL (zasilanie akumulatorowe) oraz Citaro F-CELL (ogniwa paliwowe). Oba bazują na wspólnej e-platformie.

Ścieżka nr 4: mobilność jutra będzie elastyczniejsza i lepiej skomunikowana ze światem. Ładowanie może być proste: czy to w domu, za pomocą tzw. wallboxa, czy w czasie zakupów, w pracy, czy nawet na ulicy. Wkrótce Daimler zaoferuje innowacyjne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli chodzi o ładowanie w domu: ładowarkę indukcyjną. Po raz pierwszy technologia ta znajdzie zastosowanie w odnowionej Klasie S 500 e.

Nowości przewidziano też w przypadku tradycyjnego ładowania za pomocą kabla: od 2018 roku we wszystkich elektrycznych Mercedesach będzie stopniowo wprowadzane ładowanie bezpośrednie bazujące na standardzie CSS (Combined Charging System). Pozwoli to na szybkie ładowanie w miejscach publicznych.

Usługi Mercedes-Benz dla samochodów elektrycznych i z napędem plug-in obejmują montaż stacji ładowania wallbox, jak również funkcje Mercedes me connect. Kolejnym aspektem strategii koncernu jest zaoferowanie nowych, innowacyjnych usług na rzecz elastycznej i usieciowionej mobilności. Pierwsza z nich – moovel – wyznacza najszybsze połączenie pomiędzy dwoma miejscami z uwzględnieniem wszystkich dostępnych środków transportu. Firma car2go, z ponad 1,3 mln klientów na całym świecie, jest wiodącą wypożyczalnią samochodów, a platforma mytaxi działa w 40 miastach Europy.

W 2015 roku Daimler zaangażował się w nową gałąź działalności – systemy stacjonarnego przechowywania energii. Otworzyło to kolejne możliwości rozwoju poza sektorem motoryzacyjnym. Niedawno koncern założył spółkę zależną Mercedes-Benz Energy GmbH, która ze skutkiem natychmiastowym przejmuje odpowiedzialność za rozwój i globalną dystrybucję systemów stacjonarnego magazynowania energii w ramach struktur marki Mercedes-Benz.