MERCEDES: VITO 4×4 – PRATYCZNY VAN Z DOBRĄ TRAKCJĄ

Vito 1_13A208

Tam, gdzie zwrotność i własności trakcyjne liczą się bardziej od maksymalnej ładowności, dobrym rozwiązaniem transportowym okaże się Mercedes Vito 4×4.

Wariant z napędem na dwie osie wzmacnia wizerunek samochodu wyróżniającego się precyzja prowadzenia, zapewniając dodatkowo jeszcze większą przyczepność, a dzięki temu – bezpieczeństwo w każdych warunkach.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


Kierowca Vito 4×4 musi tylko skupić się na drodze. Tak jak w przypadku Sprintera 4×4, za całą resztę odpowiada system kontroli trakcji 4ETS. Główna różnica polega na tym, że napęd w Vito 4×4 jest stały. Siła napędowa trafia do przedniej i tylnej osi w stosunku 35:65, a charakterystyka prowadzenia nie odbiega od tej z tylnonapędowych wersji modelu.

Jak działa elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS? Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, układ przyhamuje je automatycznie za pomocą krótkich impulsów, przekazując tym samym moment obrotowy na koła o lepszej trakcji. W tym celu system korzysta z czujników układu ABS. Automatyczne hamowanie może symulować działanie nawet trzech blokad mechanizmów różnicowych: centralnego, przedniego i tylnego.
Tak jak w przypadku Sprintera 4×4, system 4ETS w Vito 4×4 jest w pełni zintegrowany z układem stabilności toru jazdy Adaptive ESP. Jego ustawienia dostosowano do wymogów wersji z napędem na obie osie. Wszystkie funkcje systemu pozostają aktywne.

Chociaż Vito 4×4 nie jest pełnoprawnym samochodem terenowym, to w żadnym wypadku nie boi się jazdy po bezdrożach. Z uwagi na podwyższone nadwozie kąt jego natarcia wzrasta do 20 stopni (14 stopni w odmianach tylnonapędowych). Kąt zejścia w wersjach z krótkim rozstawem osi i krótkim tylnym zwisem wynosi 28 stopni (wobec 22), a w wersjach z długim tylnym zwisem – 19 stopni (wobec 15). Kąt rampowy, istotny szczególnie podczas jazdy po nierównym terenie, w przypadku Vito 4×4 z krótkim rozstawem osi rośnie z 14 do 19 stopni. Głębokość brodzenia wynosi 150 mm dla osi przedniej i 210 mm dla tylnej. Zależnie od wersji silnikowej, zdolność pokonywania wzniesień jest o około 20 proc. większa niż w przypadku wersji z napędem na koła tylnej osi.

Zastosowany w Vito 4×4 napęd na obie osie zwiększa masę własną samochodu jedynie o 80 kg. Oznacza to, że jego ładowność jest tylko nieznacznie niższa niż Vito z tylnym napędem. Dopuszczalna masa całkowita Vito 4×4 wynosi 2800 lub 3050 kg, zależnie od wersji.

Ponieważ odmiany z napędem na wszystkie koła są o około 70 mm wyższe od tylnonapędowych, wysokość nadwozia Vito 4×4 wciąż nie przekracza kluczowej granicy 2 metrów – auto może nadal bez trudu wjeżdżać na parkingi podziemne i wielopoziomowe czy myjnie automatyczne, zapewniając kierowcy swobodę eksploatacji.

Mocne silniki, pakiet BlueEfficiency

Przyjazny środowisku, ekonomiczny i wydajny – pod maską Vito 4×4 pracuje 4-cylindrowy turbodiesel CDI z serii OM 651, spełniający normę Euro 5b+. W uzyskaniu niewielkiego zapotrzebowania na paliwo pomaga mu technologia BlueEfficiency, należąca do standardowego wyposażenia wersji Kombi.

Vito 4×4 dostępny jest w dwóch wersjach mocy:
• 113 CDI 4×4 (moc 100 kW – 136 KM przy 3800 obr./min., maks. moment obrotowy: 310 Nm przy 1400- 2400 obr./min.);
• 116 CDI 4×4 (moc 120 kW – 163 KM przy 3800 obr./min., maks. moment obrotowy: 360 Nm przy 1600- 2400 obr./min.).

Silnik uzbrojono we wtrysk common rail oraz turbosprężarkę VNT. Podobnie jak w przypadku Sprintera 4×4, prędkość znamionowa równa 3800 obr./min i wysoki moment obrotowy dostępny już od niskich obrotów owocują szerokim zakresem operacyjnym silnika, rozciągającym się od około 1500 do 4000 obr./min. Z uwagi na charakterystykę jednostki napędowej i dobór przełożeń skrzyni biegów, Vito 4×4 nie wymaga częstej zmiany przełożeń, co istotne zwłaszcza w terenie – każda z nich powoduje utratę przyczepności.

Technologia BlueEfficiency, seryjna w Vito Kombi zarejestrowanych jako pojazdy osobowe i opcjonalna w pozostałych odmianach, pomaga ograniczyć zapotrzebowanie na paliwo. Zawiera ona: układ zarządzenia akumulatorem, opony o zmniejszonych oporach toczenia, pompę wspomagania kierownicy typu Eco, system sterowania pompą paliwa oraz stosowne modyfikacje silnika.

Standardowe wyposażenie Vito 4×4 obejmuje łatwą w obsłudze, 5-stopniową skrzynię automatyczną Mercedes-Benz, sprawdzoną w milionach pojazdów. Połączenie systemu 4ETS i przekładni automatycznej przynosi korzyści szczególnie podczas podróży nieutwardzonymi drogami – kierowca może w pełni skoncentrować się na tym, co dzieje się na zewnątrz.

Mercedes-Benz oferuje liczne warianty Vito 4×4, dostosowane do szerokiego wachlarza zastosowań w sektorze komercyjnym. Każda z trzech wersji długości – kompaktowa, długa i ekstradługa – dostępna jest w połączeniu z płaskim dachem. Vito 4×4 występuje jako Furgon (w tym odmiany Effect i Worker), w elastycznej wersji Mixto z drugim rzędem siedzeń (w tym Worker Mixto), a także jako wyjątkowo wszechstronne Kombi (w tym Crew i Shuttle).