Rozpoczęła się kalendarzowa wiosna, coraz częściej zaczynamy myśleć już o letnim wypoczynku. Niektórych stać na to, aby nie tylko obejrzeli prospekty, ale i zapoznali się z cenami Mercedesa Viano Marco Polo. Zwrotność i pomysłowo umeblowane wnętrze czynią z niego idealne miejscem do odkrywania widoków, położonych poza utartymi szlakami.
Liczby mówią wszystko: w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2011 roku liczba rejestracji samochodów kempingowych wzrosła w Niemczech o 18,1 proc., a liczba rejestracji aut kempingowych marki Mercedes-Benz – o 24,5 proc. Wzrosty odnotowano również w skali międzynarodowej. W ciągu pierwszego półrocza 2011 roku zarejestrowano w Europie 49 624 samochodów tego typu, o 10,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Mercedes-Benz Viano Marco Polo
Gabaryty Viano Marco Polo są w sam raz – przy długości 5 metrów i szerokości 1,9 metra auto sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Przy zamkniętym dachu jego nadwozie mierzy mniej niż 2 metry, nie nastręczając problemów podczas jazdy tunelami czy parkowania na parkingach. Deska rozdzielcza, układ napędowy i zawieszenie reprezentują poziom wysokiej klasy samochodów osobowych. Wnętrze z kompletnie wyposażoną kuchnią i szafkami, rozkładaną kanapą oraz obracanymi fotelami w przedniej części kabiny zostało zaprojektowane z troską o najdrobniejsze szczegóły.
Elektrycznie regulowane siedzenia wyposażono w elektropneumatycznie nadmuchiwane poduszki, pozwalające na uzyskanie właściwego wyprofilowania. Wybrane elementy wyposażenia Mercedes-Benz opracował we współpracy z doświadczoną w przebudowie samochodów firmą Westfalia
.
Przestrzeń mieszkalna składa się z rozkładanego dachu (opcjonalnie z elektrohydraulicznym systemem podnoszenia EASY UP), komfortowego łóżka dachowego, zamocowanego na specjalnych elementach sprężynujących, elektrycznie rozkładanych siedzeń, tworzących dodatkową przestrzeń do spania, szafy i szafki, szuflad pod siedziskami, kuchni z dwoma palnikami gazowymi, lodówki z kompresorem oraz zlewozmywaka. Nie zabrakło tu również licznych schowków, zewnętrznego gniazdka elektrycznego, dodatkowego akumulatora, ogrzewania postojowego z programatorem i układem kontroli temperatury, stolika, zasłon okiennych oraz pojemnika na kosztowności.
Dobrze przemyślany i umeblowany
Meble mają srebrne okładziny, a ozdobne elementy z deseniem drewna orzechowego nawiązują do wykończenia deski rozdzielczej. Przednia część kabiny tworzy z częścią mieszkalną harmonijną całość, zarówno pod względem materiałów, jak i kolorystyki. Podłogę pokrywa przytulna i łatwa do utrzymania w czystości wykładzina. Na życzenie można zastąpić ją materiałem stylizowanym na drewno, przywodzącym na myśl luksusowe jachty.
Dwa tylne siedzenia dzieli od obracanych foteli przednich rozkładany stolik. Dodatkowe, montowane na życzenie miejsce jeszcze bardziej zwiększa przydatność Viano Marco Polo na co dzień. Nożny hamulec postojowy i zamocowana w kokpicie dźwignia zmiany biegów pozostawiają pasażerom pełną swobodę ruchów, umożliwiając przechodzenie z przedniej do tylnej części kabiny. Wnętrze pojazdu pełne jest zresztą przemyślanych detali. Przykład? Pod siedziskiem fotela pasażera znajduje się zamykany pojemnik na cenne przedmioty ze specjalną siatką na bocznej ściance.
Kuchnia z prawdziwego zdarzenia
W pełni wyposażona kuchnia nie tylko cieszy oko – naczynia i sztućce są dzięki szafkom z roletami zawsze pod ręką. Plastikowe klipsy chronią wyjmowane półki przed przemieszczaniem i hałasem nawet podczas jazdy po mało uczęszczanych drogach. Część kuchenna Viano Marco Polo została wyposażona w dwa palniki gazowe, lodówkę z kompresorem oraz zlewozmywak. 40-litrowa chłodziarka pomieści przysmaki i jedzenie na drogę. Lodówka, a także umywalka i kuchenka wraz z rozkładaną suszarką ukryte są pod pokrywami, podnoszonymi za pomocą gazowych kolumn. Nie zabrakło również gniazdka 12V oraz haczyków na ubrania, zamocowanych nad szafkami kuchennymi, oraz moskitier w oknach, chroniących przed nieproszonymi gośćmi.
Elektrycznie sterowane tylne fotele
Dwa indywidualne, tylne fotele Marco Polo zamontowano na szynach i wyposażono w elektryczną regulację, elektropneumatycznie sterowane wyprofilowanie z możliwością wzmocnienia trzymania bocznego oraz mocowania ISOFIX, pozwalające na łatwe mocowanie fotelików dziecięcych. Projektanci wykorzystali każdy centymetr przestrzeni w kabinie – miejsce na bagaż wygospodarowano zarówno w schowku pod fotelami, jak i za nimi, a składany stolik podczas jazdy mieści się w osłonie przesuwnych drzwi.
Łóżko za naciśnięciem guzika
Wystarczy wcisnąć przycisk, by dwuosobowa kanapa z pomocą elektrycznego silnika przekształciła się w podwójne, płaskie łóżko o długości 2 metrów. Tu kryje się kolejny zaskakujący detal – przed rozłożeniem fotele podnoszą się automatycznie o kilka centymetrów w górę, dzięki czemu elementy pasów bezpieczeństwa chowają się i nie zakłócają komfortowego odpoczynku. Wygodny sen zapewniają regulowane podgłówki, znajdujące się nad częścią bagażową. Po rozłożeniu łóżka powstaje dodatkowa przestrzeń na bagaż. Jeśli trzeba będzie przewieźć coś większego, przedłużenie łóżka można ustawić pionowo, a kanapę przesunąć do przodu lub po prostu zdemontować. Tym sposobem Viano Marco Polo staje się pełnoprawnym vanem.
Drobne przedmioty mogą być przechowywane w otwartych schowkach pod dachem i pojemniku na pranie, zlokalizowanymi w tylnej części kabiny. Inne przydatne funkcje to podłączenie dla zewnętrznego prysznica, gniazdko elektryczne w przestrzeni bagażowej, a także rozkładana skrzynka, idealna na zakupy.
Łóżko dachowe: zupełnie jak w domu
Rozkładany dach Viano Marco Polo jest dopasowany do nadwozia. Po zamknięciu jest przymocowany dwiema blokadami, z prawej i lewej strony. Jego ręczne otwieranie ułatwiają kolumny gazowe lub opcjonalny układ elektropneumatyczny, sterowany przyciskiem. Zintegrowane prowadnice naciągają boczne elementy dachu, gdy jest on otwarty, i automatycznie składają je podczas zamykania.
Pod dachem zamocowano kolejne łóżko o długości około dwóch metrów, oparte na stelażu i elastycznych elementach sprężynujących. Łóżko doskonale nadaje się dla alergików, ponieważ materiał wypełniający materac jest obojętny chemicznie, a pokrycie można prać. Kratki wentylacyjne z przodu i po bokach zapewniają dostęp świeżego powietrza i światła, a siatka ochronna zabezpiecza dzieci i przedmioty przed upadkiem z wysokości.
Elementy wyposażenia
Przytulne wnętrze Viano Marco Polo rozświetlają dwie lampy LED (każda złożona z pięciu pojedynczych żarówek). Dwie dodatkowe lampki do czytania zamocowano w tylnej części kabiny, a kolejne dwie – w pobliżu łóżka dachowego. System elektryczny pojazdu zasilany jest z dodatkowej, wydajnej baterii żelowej. Kamper został również wyposażony w gniazdko elektryczne 230 V i ładowarkę. Zbiornik na świeżą wodę ma pojemność 36 litrów, a na ścieki – 32 litry. Z myślą o użytkowaniu w zimie, obydwa zamontowane są we wnętrzu pojazdu.
Lista standardowego wyposażenia obejmuje także zasilany paliwem system ogrzewania postojowego o mocy 2,5 kW z programatorem i układem kontroli temperatury. Kuchenka zasilana jest z butli gazowej, ukrytej za obrotowym pojemnikiem na pranie. Gniazdo zasilania w tylnej części nadwozia służy z kolei do montażu opcjonalnego bagażnika rowerowego. Inną ciekawą ideą jest gniazdo zasilania światła ostrzegawczego na opcjonalnym, tylnym bagażniku rowerowym.
Pasażerowie kontrolują i zarządzają wszystkimi funkcjami za pomocą przejrzystego panelu sterowania na konsoli środkowej. Wyświetlane są tu: temperatura w kabinie i na zewnątrz, pojemność baterii, stan pracy lodówki oraz poziom zapełnienia zbiorników na wodę, a także informacje dotyczące pracy systemu postojowego ogrzewania.
Przygodowy charakter
Widzialny z zewnątrz, Viano Marco Polo daje się poznać po wyrazistym kształcie przednich lamp, nawiązujących do osobowych modeli Mercedes-Benz, oraz szerokiej osłonie chłodnicy z trzema chromowanymi listwami oraz centralnie umieszczoną gwiazdą. Wśród opcji znajdują się reflektory biksenonowe ze światłami do jazdy dziennej LED. Z tyłu wzrok przyciągają pionowe, głęboko osadzone w zderzaku lampy z przyciemnianymi kloszami. Boczne lusterka asferyczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami zapewniają duże pole widzenia i ograniczają “martwe pole”, znacznie poprawiając bezpieczeństwo manewrów – nie tylko w ciasnych uliczkach włoskich miasteczek.
W roku modelowym 2012 Mercedes-Benz odświeżył paletę barw nadwozia Viano Marco Polo, dodając do niej nowe lakiery: hibiscus red oraz dolomite brown metallic.
Deska rozdzielcza
Koło multifunkcyjnej kierownicy i gałka dźwigni biegów zostały obszyte skórą nappa, dzięki czemu są wyjątkowo przyjemne w dotyku. Za obsługę standardowego komputera pokładowego odpowiadają przyciski na kierownicy. Wśród funkcji komputera znalazło się m.in.: średnie zużycie paliwa oraz przewidywany zasięg. Modele z nadchodzącego roku 2012 otrzymają nowy panel wskaźników z eleganckim, białym podświetleniem. Deskę rozdzielczą pokrywa wysokiej jakości miękka powierzchnia SoftTouch, a jakość wykonania podkreślają ozdobne listwy (standardowo deseń orzechowego drewna w kolorze brązowym, opcjonalnie – w kolorze czarnym).
Komfortowe fotele zostały uzbrojone w seryjną regulację kąta pochylenia podłokietnika. Podróż uprzyjemniają uchwyty na kubki oraz szereg schowków na drobiazgi. Dzięki szerokiemu zastosowaniu materiałów izolacyjnych, do uszu pasażerów nie docierają żadne nieprzyjemne hałasy. Udogodnienia takie jak klimatyzacja, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, światła przeciwmgłowe czy zdalnie sterowany centralny zamek należą do wyposażenia standardowego.
Technologia BlueEFFICIENCY
Czterocylindrowe turbodiesle R4 o pojemności 2,1 litra oraz turbodiesel V6 o pojemności 3 litrów legitymują się niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Za ich zaletami kryje się pakiet BlueEFFICIENCY, na który składa się inteligentne sterowanie wybranymi układami samochodu, funkcja ECO start/stop, wskaźnik optymalnej zmiany biegu, ECO pompa wspomagania kierowniczego, opony o zmniejszonych oporach toczenia oraz – nowość – system zarządzania energią, pozwalający na odzyskiwanie jej podczas hamowania.
Świadectwem przynależności do rodziny BlueEFFICIENCY jest emblemat, umieszczony poniżej słupka A.
Silniki Diesla
Jednostki wysokoprężne Viano Marco Polo osiągają moc 100 kW (136 KM) lub 120 kW (163 KM) oraz maksymalny moment obrotowy, odpowiednio, 310 Nm dostępny już przy 1400 obr./min. lub 360 Nm, generowany przy 1600 obr./min. Średnie zużycie paliwa według cyklu NEDC dla obu wersji wynosi zaledwie 7,2-7,4 l/100 km. Silnik V6 pod maską Viano CDI 3.0 z czterema wałkami rozrządu i aluminiową skrzynią korbową osiąga moc 165 kW (224 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 440 Nm i współpracuje standardowo z automatyczną przekładnią, która dodatkowo podnosi wygodę jazdy. Średnie zużycie paliwa (NEDC) wynosi jedynie 8,5-8,6 l/100 km. Wszystkie jednostki wysokoprężne uzbrojone są w wałki wyrównoważające, które wraz z dwumasowym kołem zamachowym gwarantują gładką pracę.
Klienci, którzy potrzebują dodatkowej mocy, mają do wyboru również benzynową jednostkę V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 190 kW (258 KM), połączoną z automatyczną skrzynią biegów.
Dużą rolę w sprawnym przyspieszaniu i niskim apetycie na paliwo odgrywa sześciostopniowa przekładnia mechaniczna ECO Gear.
Zawieszenie i napęd 4×4
Zawieszenie tylnonapędowego Viano Marco Polo zapewnia optymalne właściwości jezdne na krętych szlakach.
Potrzeby najbardziej wymagających zaspokoją opcjonalne odmiany 4MATIC. Elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS automatycznie przyhamuje ślizgające się koła, kierując dodatkowy moment obrotowy do kół o wystarczającej przyczepności. Wersje 4MATIC występują standardowo z automatycznymi przekładniami.
Bezpieczeństwo
Seryjnie montowany elektroniczny system kontroli stabilności ADAPTIVE ESP z układem przeciwpoślizgowym ABS oraz układ kontroli trakcji ASR z systemem Brake Assist BAS analizują obciążenie i rozkład mas pojazdu. Podczas hamowania awaryjnego tylne światła hamowania zaczynają pulsować automatycznie, a po zatrzymaniu pojazdu uruchamiają się światła awaryjne. Na liście opcji znajduje się m.in.: asystent kontrolujący zmęczenie kierowcy AAS, układ kontroli ciśnienia w oponach czy system wspomagania parkowania PARKTRONIC wraz z kamerą cofania.
Serwis bez granic
Kto zechce wybrać się w podróż kamperem Mercedes-Benz, może liczyć na szeroką sieć 2600 centrów serwisowych na terenie Europy. Pomocy w nagłych przypadkach, przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku, udziela bezpłatna infolina Service 24h. W wypadku awarii, Mercedes-Benz MobilityGo/Mobilo nie pozwoli na przerwanie podróży – pakiet zawiera możliwość naprawy auta na trasie, zwrot opłat za przejazd taksówką oraz zapewnienie pojazdu zastępczego, gdy naprawa może potrwać dłużej niż dwie godziny.
Samochody Viano, zarejestrowane po 1.1.2012, są objęte pakietem Mobilo przez pierwsze cztery lata od pierwszej rejestracji, z możliwością przedłużenia ochrony aż do 30 lat.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.