MERCEDES: UNIMOG I KLASA G CZYLI TERENOWE GIGANTY

merc-unimog_1

Mercedes-Benz oferuje Klasę G w segmencie aut osobowych i Unimoga wśród pojazdów użytkowych, które prezentują w ekstremalnym terenie najwyższe możliwości.

Pierwsza może pochwalić się 40-letnią tradycją, Unimog pojawił się na rynku 70 lat temu.


Zobacz relacje:

UŻYTKOWE

ROZMAITOŚCI


 

Oba te samochody wielokrotnie udowodniły swoją niezawodność i zdolność dotarcia do dowolnego miejsca świata, choćby podczas Rajdu Dakar. Co więcej, Unimoga wiele łączy z Klasą G: maksymalna wytrzymałość i trwałość, a także ogromna różnorodność oferty, dzięki której potrafi spełnić praktycznie każde życzenie nabywcy. W filmowych hitach „Jurassic World” z 2015 roku oraz „Transformers: Ostatni rycerz” z roku 2017 terenowe ikony Mercedesa wystąpiły nawet w duecie.

merc-unimog_2

Aktualna Klasa G świętowała swoją światową premierę w styczniu 2018 roku w Detroit, z Arnoldem Schwarzeneggerem na scenie. Prócz własnej „Gelendy” słynny aktor miał kiedyś w swoim garażu także Unimoga.

Mercedes-Benz Klasy G

Jubileuszowi klasy G Mercedes-Benz Klasy G poświęciliśmy na naszych łamach osobny tekst. „Najdłuższa stażem” seria osobowych Mercedesów jest produkowana w austriackim mieście Graz dokładnie od czterech dekad, a jej wytwarzanie wiąże się z dużymi nakładami „ręcznej roboty”.

Dzięki standardowej ramie typu drabinkowego, 100-procentowym blokadom mechanizmu różnicowego i terenowej przekładni redukcyjnej Klasa G może dotrzeć praktycznie wszędzie. Na odpowiedniej nawierzchni jej zdolność pokonywania wzniesień sięga 100 proc. „Gelenda” zachowuje stabilność prowadzenia przy pochyleniu pod kątem 35 stopni, a przy głębokości brodzenia wynoszącej 70 cm jest w stanie bez trudu pokonać nawet niewielkie strumienie.

merc-unimog_7

Swoje mocne strony pokazuje też w wersjach specjalnych – dla policji, straży pożarnej i służb ratowniczych. Pomalowany na perłowy kolor, wyposażony w specjalne nadwozie ze szkła egzemplarz modelu w latach 80. towarzyszył papieżowi Janowi Pawłowi II jako jego oficjalny pojazd.

Od 20 lat Klasa G jest dostępna także jako model AMG, z dodatkowym ładunkiem mocy. Ponad 1/3 sprzedaży „Gelendy” stanowi wariant Mercedes- AMG G 63. W 2017 r. pojawił się Mercedes- Maybach G 650 Landaulet, limitowany do 99 egzemplarzy – z silnikiem V12, osiami portalowymi, elektrycznym miękkim dachem i ekskluzywnym wykończeniem tylnej części kabiny pasażerskiej.

Od września 2019 roku nabywcy „Gelendy” będą mieli do wyboru ponad milion możliwych kombinacji specyfikacji samochodu.

merc-unimog_3

Mercedes-Benz Unimog

Mercedes-Benz Unimog to prawdziwy wół roboczy. We Francji służy jako pojazd przeciwpożarowy, na Sycylii wspina się na Etnę jako autobus turystyczny, a niemiecką morską służbę poszukiwawczo- ratowniczą wspiera jako pojazd ratunkowy.

Inżynier Daimler- Benz Albert Friedrich zaprojektował Unimoga w 1946 r. wspólnie z firmą Erhard & Söhne ze Schwäbisch Gmünd, która wcześniej zajmowała się… dostarczaniem popielniczek do limuzyn Mercedesa. Nowy pojazd powstał jako „wielozadaniowa maszyna silnikowa” dla rolnictwa. Rozwijał maksymalną prędkość 50 km/h, a więc dwukrotnie większą niż typowy traktor.

Ponadto otrzymał: osie resorująco- tłumiące, napęd na wszystkie koła oraz blokady mechanizmu różnicowego z przodu i z tyłu, hamulce nie tylko z tyłu, ale i z przodu, dwuosobową kabinę, dodatkową przestrzeń ładunkową nad tylną osią, o ładowności 1 tony, możliwość domontowywania sprzętu z przodu, z tyłu i pośrodku, obsługę przystawki odbioru mocy z przodu, z tyłu i pośrodku.

merc-unimog_4

W 1949 r. ruszyła seryjna produkcja w Maschinenfabrik Boehringer w Göppingen: nazwa Unimog stanowi skrótowiec od niemieckiego wyrażenia „Universal- Motorgerät” lub „Universal Motor Machine”.

Od czerwca 1951 roku nowym domem Unimoga stała się fabryka ciężarówek w Gaggenau.

Pierwszy Unimog, U 25, miał zaledwie 25 KM: pod maską pojazdu o długości 3,57 m pracował czterocylindrowy silnik o pojemności 1,7 litra. Zbudowano go w 5846 egzemplarzach. W 1955 r. zadebiutował Unimog S. Napędzał go 2,2-litrowy silnik benzynowy o 6 cylindrach i mocy 80 KM.. Kolejna seria modelu, 416 z 1965 r., powstawała już wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi.

merc-unimog_5

W 1984 r. Unimog doczekał się wyprodukowania ćwierćmilionowego egzemplarza. Do dziś powstało ich łącznie ponad 350 000 sztuk, od 2002 r. produkcją zajmuje się fabryka w Wörth. Cztery lata później otwarto muzeum modelu w Gaggenau.

W terenie nic im nie dorówna: U 4023 i U 5023

Oprócz Unimoga znanego jako pomarańczowy pojazd służb drogowych, istnieją dwa warianty o ekstremalnych własnościach terenowych: U 4023 (dopuszczalna masa całkowita 10,3 t) oraz U 5023 (14,3 t). W obu przypadkach dwie ostatnie cyfry oznaczają moc 231 KM, którą wytwarza czterocylindrowy silnik o pojemności 5,1 litra. Moment obrotowy osiąga imponujące 900 Nm w zakresie od 1200 do 1600 obr./min.

Taki „agregat”, a także przełączany napęd na wszystkie koła, międzyosiowe i międzykołowe blokady na żądanie, osiem przełożeń do przodu i sześć do tyłu wraz z przekładnią redukcyjną do jazdy w terenie, sprawiają, że Unimog jest „mistrzem bezdroży”. Pokonuje nachylenia do 45 stopni lub 100 proc. Może przechylać się nawet o 38 stopni (co odpowiada 76 proc.), a jego głębokość brodzenia wynosi do 1,20 m.

merc-unimog_6

Tak ekstremalne parametry to m.in. zasługa standardowych osi portalowych, które zapewniają imponujący prześwit 41 cm. Unimog może mieć lewe przednie koło na szczycie skały, a prawe przednie koło w zagłębieniu –i nadal wszystkimi czterema kołami potrafi utrzymywać kontakt z podłożem. Właściwe ciśnienie w ogumieniu dla określonej nawierzchni wybiera się za naciśnięciem przycisku (pozycje Road – droga utwardzona, Sand – piach – lub Rough Road – teren).