MERCEDES: ŚWIATOWA PREMIERA NOWEGO ANTOSA

Zbliża się oficjalna premiera nowego modelu Mercedes-Benz Antos, pierwszej serii samochodów ciężarowych wyspecjalizowanych w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Z dopuszczalną masą własną 18–26 ton pojazd doskonale sprawdza się w transporcie regionalnym.

Oferta dostępnych modeli, jak i obszar ich zastosowania są bardzo różnorodne, wliczając wysoce wyspecjalizowane pojazdy Loader i Volumer. Do zalet Antosa należą ponadto szeroki wybór silników zgodnych z normą emisji spalin Euro 6, w pełni zautomatyzowana przekładnia i przyjazna w obsłudze kabina kierowcy.

Oficjalna premiera modelu odbędzie się na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych (IAA Nutzfahrzeuge) we wrześniu.

Produkowany w wielu wersjach nowy Antos spełnia potrzeby różnorodnych wymagań przedsiębiorstw, jak i kierowców. Wizualnie niewątpliwie nawiązuje do nowego modelu Actrosa, przeznaczonego do transportów dalekobieżnych. Stylistyka Antosa jest wprawdzie wzorowana na innych ciężarówkach z tej samej rodziny, niemniej zawiera również oryginalne elementy, podkreślające jego odmienny charakter. Antos łączy w sobie wyraźne i proste rysy z kontrastującymi wklęsłymi i wypukłymi liniami, dzięki którym ten potężny pojazd zyskuje wiele sprężystości.

Jako pojazd często poruszający się w miejskiej przestrzeni wyróżnia się względnie płaską budową, a jednocześnie zachowuje mocną i wytrzymałą sylwetkę. Wrażenie to pogłębia szeroka kabina kierowcy (2,30 m). W połączeniu z szerokim podwoziem Antos prezentuje się dynamicznie i atletycznie. Kabina kierowcy harmonijnie łączy się z nadkolami, a prowadzą do niej trzystopniowe, wygodne schodki.

Centralnym punktem przedniej części pojazdu jest krata wlotu powietrza do chłodnicy z okazałą gwiazdą, symbolem Mercedesa. Dzięki płaskiej kabinie, Antosowi z reguły wystarczają trzy lamele osłony chłodnicy, które podobnie jak w Actrosie, są sportowo perforowane. Podzielony na trzy części zderzak z wytrzymałymi stalowymi krawędziami doskonale sprawdza się nawet przy cięższych zderzeniach, które w transporcie dystrybucyjnym zdarzają się dość często.

Trzy warianty kabiny kierowcy

Kabina kierowcy nowego Mercedes-Benz Antos jest dostępna jako ClassicSpace w wersji krótkiej (S) i średniej (M). Wariant średni jest dostępny również jako superpłaski CompactSpace, na przykład w ciężarówkach z agregatem chłodzącym w zabudowie. Tunel silnika, zależnie od modelu, ma wysokość 320 mm lub 170 mm. Wyposażenie opcjonalne obejmuje składane łóżko o wymiarach 2000×600 mm i zasłonę, co jest idealnym rozwiązaniem podczas dłuższych przerw lub okazjonalnego noclegu.

Kierowca nowego Antosa zajmuje miejsce w kokpicie typu Premium. Uwagę zwraca wielofunkcyjna kierownica, a także przestronne ustawienie fotela. Wnętrze kabiny nowego Antosa ma sklepioną i przygotowaną z myślą o kierowcy formę podstawową. Również ergonomiczna obsługa i wysoka przejrzystość instrumentu są wzorcowe. Odpowiednio do obszaru zastosowania modelu Antos używane są bardziej funkcjonalne materiały. Kabina po stronie kierowcy utrzymana jest w czarnej kolorystyce, zaś od strony pasażera — w szarej. Na górze natomiast połączono szarość z beżem (tzw. greige), co optycznie powiększyło powierzchnię.

W opcjonalnej wersji kabiny kierowcy z dodatkowym siedzeniem zamiast środkowej części deski rozdzielczej wygospodarowano przestrzeń na nogi pasażera. Dźwignia hamulca postojowego i dysze powietrzne są odpowiednio pozycjonowane.

Silniki zgodne z normą Euro 6

Nowy Mercedes-Benz Antos oferuje bogaty wybór silników wysokoprężnych BlueEfficiency Power, obejmujący trzy najnowsze i mocne sześciocylindrowe silniki rzędowe zgodne z normą spalinową Euro 6 o pojemności 7,7 litra, 10,7 litra i 12,8 litra. Ich moc wynosi od 175 kW (238 KM) do lżejszych zastosowań przy pojedynczych składach aż do 375 kW (510 KM) do ciężkich samochodów ciężarowych z naczepą lub ciągników siodłowych z naczepą w wymagających warunkach topograficznych.

Szczególnie kompaktowy i lekki jest nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 936. Wśród zastosowanych innowacyjnych rozwiązań technicznych warto wymienić: maksymalne ciśnienie wtryskowe o imponującej wartości 2400 barów lub pierwszy na świecie regulowany wydechowy wałek rozrządu.

Silnik Mercedes-Benz OM 936 jest dostępny w pięciu wersjach mocy i momentu obrotowego: od 175 kW (238 KM) przy 2200 obr./min. do 260 kW (354 KM) przy 2200 obr./min.

Również nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy, OM 470 o pojemności 10,7 litra zalicza się już do silników klasy heavy duty. Bazuje on na rozwiązaniach zastosowanych w serii OM 471, takich jak system wtryskowy X-Pulse. Ten kompaktowy silnik jest wydajny, a przy tym o wiele lżejszy niż jego poprzednik. Silnik OM 470 jest dostępny w czterech wersjach: od 240 kW (326 KM) przy 1800 obr./min. do 315 kW (428 KM) przy 1800 obr./min.

Najwyższy poziom techniki motoryzacyjnej w nowym Antosie reprezentuje przedstawiony w 2011 r. sześciocylindrowy silnik szeregowy Mercedes-Benz OM 471. Jest on dostępny w czterech wersjach mocy i momentu obrotowego od 310 kW (421 KM) przy 1800 obr./min. do 375 kW (510 KM) przy 1800 obr./min.

Przeniesienie energii następuje zawsze przez w pełni zautomatyzowaną i szybką przekładnię Mercedes PowerShift 3, z ośmioma lub dwunastoma biegami.

Bezpieczna dynamika jazdy

Antos posiada szeroką ramę (834 mm) zapewniającą stabilną dynamikę jazdy. Nowy układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i bezpośrednio. Prowadzenie osi tylnej i symetryczne zawieszenie 4-miechowe osi tylnej dodatkowo wpływają na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.

Wszystkie znane z modelu Actros systemy bezpieczeństwa są również dostępne w nowym Antosie do transportu dystrybucyjnego. Wyposażenie seryjne obejmuje elektroniczną regulację systemu hamowania EBS z hamulcami tarczowymi, skuteczny hamulec silnikowy, system ABS i system kontroli trakcji ASR, a także system regulacji stabilności.

Wyposażenie opcjonalne obejmuje: nowy, równie lekki i silny retarder wodny, hamulec silnikowy wysokiej mocy High Performance Brake oraz asystenta utrzymania odległości z funkcją Stop-and-Go. Dodatkowo dostępny jest również asystent utrzymania pasa ruchu oraz wyjątkowy Active Brake Assist 3 najnowszej generacji, który w razie stojących przeszkód rozpocznie gwałtowne hamowanie.

Asystent kontroli uwagi nieustannie sprawdza funkcje uwagi kierowcy na podstawie różnych parametrów, również w przypadku dezaktywacji asystenta utrzymania pasa ruchu. W razie nadmiernej dekoncentracji wysyłane są wizualne i akustyczne sygnały, aktywowany jest również asystent utrzymania pasa ruchu.
Powyższe rozwiązania zapewniają nowemu modelowi Antos niezawodny pakiet bezpieczeństwa, niespotykany dotąd w transporcie dystrybucyjnym.

Podwozia przyjazne zabudowie

Wersje nowego Antosa są tak różnorodne jak obszary ich zastosowania. Ciągniki siodłowe są dwu- i trzyosiowe z rozstawami kół od 2650 mm do 4000 mm. Oferta obejmuje podwozia w jedenastu rozstawach osi od 3700 mm do 6700 mm w schemacie co 300 mm. Obok podwozi dwuosiowych można zamówić też wersję trzyosiową z osią wleczoną, w tym również z ogumieniem bliźniaczym.

Ponieważ wiele pojazdów wykorzystywanych w transporcie dystrybucyjnym posiada specjalne zabudowy, nowy Antos również został do tego przygotowany. Perforowany raster ramy w odstępach 50 mm na długości i wysokości, zmienne przedłużenie ramy i indywidualna pozycja poprzecznicy końcowej — to wszystko sprawia, że może zostać optymalnie zabudowany.

Wraz z nowym Antosem firma Mercedes-Benz wprowadziła w ciężkim transporcie dystrybucyjnym modele dopasowane do zastosowania w komunikacji specjalnego rodzaju. Wersja Loader obejmuje pojazdy o zoptymalizowanej ładowności. Jako pierwszy ciągnik siodłowy o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 40 ton nie przekracza granicy sześciu ton masy własnej, nawet z silnikiem zgodnym z normą Euro 6. Antos w wersji 1835 LS z kabiną kierowcy ClassicSpace, aluminiowymi kołami i ogumieniem supersignal na osi tylnej waży ok. 6000 kg.

Zaletą wersji Volumer jest niższa o 80 mm — niż dostępna do tej pory — krawędź załadunku. Klienci mogą wybierać spośród dużej oferty wersji kabin kierowcy, jak również różnej wielkości zbiorników paliwowych, zależnie od tego, czy zależy im na powierzchni ładunkowej, czy na zasięgu.