Zbliża się oficjalna premiera nowego modelu Mercedes-Benz Antos, pierwszej serii samochodów ciężarowych wyspecjalizowanych w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Z dopuszczalną masą własną 18–26 ton pojazd doskonale sprawdza się w transporcie regionalnym.
Oferta dostępnych modeli, jak i obszar ich zastosowania są bardzo różnorodne, wliczając wysoce wyspecjalizowane pojazdy Loader i Volumer. Do zalet Antosa należą ponadto szeroki wybór silników zgodnych z normą emisji spalin Euro 6, w pełni zautomatyzowana przekładnia i przyjazna w obsłudze kabina kierowcy.
Oficjalna premiera modelu odbędzie się na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych (IAA Nutzfahrzeuge) we wrześniu.
Produkowany w wielu wersjach nowy Antos spełnia potrzeby różnorodnych wymagań przedsiębiorstw, jak i kierowców. Wizualnie niewątpliwie nawiązuje do nowego modelu Actrosa, przeznaczonego do transportów dalekobieżnych. Stylistyka Antosa jest wprawdzie wzorowana na innych ciężarówkach z tej samej rodziny, niemniej zawiera również oryginalne elementy, podkreślające jego odmienny charakter. Antos łączy w sobie wyraźne i proste rysy z kontrastującymi wklęsłymi i wypukłymi liniami, dzięki którym ten potężny pojazd zyskuje wiele sprężystości.
Jako pojazd często poruszający się w miejskiej przestrzeni wyróżnia się względnie płaską budową, a jednocześnie zachowuje mocną i wytrzymałą sylwetkę. Wrażenie to pogłębia szeroka kabina kierowcy (2,30 m). W połączeniu z szerokim podwoziem Antos prezentuje się dynamicznie i atletycznie. Kabina kierowcy harmonijnie łączy się z nadkolami, a prowadzą do niej trzystopniowe, wygodne schodki.
Centralnym punktem przedniej części pojazdu jest krata wlotu powietrza do chłodnicy z okazałą gwiazdą, symbolem Mercedesa. Dzięki płaskiej kabinie, Antosowi z reguły wystarczają trzy lamele osłony chłodnicy, które podobnie jak w Actrosie, są sportowo perforowane. Podzielony na trzy części zderzak z wytrzymałymi stalowymi krawędziami doskonale sprawdza się nawet przy cięższych zderzeniach, które w transporcie dystrybucyjnym zdarzają się dość często.
Trzy warianty kabiny kierowcy
Kabina kierowcy nowego Mercedes-Benz Antos jest dostępna jako ClassicSpace w wersji krótkiej (S) i średniej (M). Wariant średni jest dostępny również jako superpłaski CompactSpace, na przykład w ciężarówkach z agregatem chłodzącym w zabudowie. Tunel silnika, zależnie od modelu, ma wysokość 320 mm lub 170 mm. Wyposażenie opcjonalne obejmuje składane łóżko o wymiarach 2000×600 mm i zasłonę, co jest idealnym rozwiązaniem podczas dłuższych przerw lub okazjonalnego noclegu.
Kierowca nowego Antosa zajmuje miejsce w kokpicie typu Premium. Uwagę zwraca wielofunkcyjna kierownica, a także przestronne ustawienie fotela. Wnętrze kabiny nowego Antosa ma sklepioną i przygotowaną z myślą o kierowcy formę podstawową. Również ergonomiczna obsługa i wysoka przejrzystość instrumentu są wzorcowe. Odpowiednio do obszaru zastosowania modelu Antos używane są bardziej funkcjonalne materiały. Kabina po stronie kierowcy utrzymana jest w czarnej kolorystyce, zaś od strony pasażera — w szarej. Na górze natomiast połączono szarość z beżem (tzw. greige), co optycznie powiększyło powierzchnię.
W opcjonalnej wersji kabiny kierowcy z dodatkowym siedzeniem zamiast środkowej części deski rozdzielczej wygospodarowano przestrzeń na nogi pasażera. Dźwignia hamulca postojowego i dysze powietrzne są odpowiednio pozycjonowane.
Silniki zgodne z normą Euro 6
Nowy Mercedes-Benz Antos oferuje bogaty wybór silników wysokoprężnych BlueEfficiency Power, obejmujący trzy najnowsze i mocne sześciocylindrowe silniki rzędowe zgodne z normą spalinową Euro 6 o pojemności 7,7 litra, 10,7 litra i 12,8 litra. Ich moc wynosi od 175 kW (238 KM) do lżejszych zastosowań przy pojedynczych składach aż do 375 kW (510 KM) do ciężkich samochodów ciężarowych z naczepą lub ciągników siodłowych z naczepą w wymagających warunkach topograficznych.
Szczególnie kompaktowy i lekki jest nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 936. Wśród zastosowanych innowacyjnych rozwiązań technicznych warto wymienić: maksymalne ciśnienie wtryskowe o imponującej wartości 2400 barów lub pierwszy na świecie regulowany wydechowy wałek rozrządu.
Silnik Mercedes-Benz OM 936 jest dostępny w pięciu wersjach mocy i momentu obrotowego: od 175 kW (238 KM) przy 2200 obr./min. do 260 kW (354 KM) przy 2200 obr./min.
Również nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy, OM 470 o pojemności 10,7 litra zalicza się już do silników klasy heavy duty. Bazuje on na rozwiązaniach zastosowanych w serii OM 471, takich jak system wtryskowy X-Pulse. Ten kompaktowy silnik jest wydajny, a przy tym o wiele lżejszy niż jego poprzednik. Silnik OM 470 jest dostępny w czterech wersjach: od 240 kW (326 KM) przy 1800 obr./min. do 315 kW (428 KM) przy 1800 obr./min.
Najwyższy poziom techniki motoryzacyjnej w nowym Antosie reprezentuje przedstawiony w 2011 r. sześciocylindrowy silnik szeregowy Mercedes-Benz OM 471. Jest on dostępny w czterech wersjach mocy i momentu obrotowego od 310 kW (421 KM) przy 1800 obr./min. do 375 kW (510 KM) przy 1800 obr./min.
Przeniesienie energii następuje zawsze przez w pełni zautomatyzowaną i szybką przekładnię Mercedes PowerShift 3, z ośmioma lub dwunastoma biegami.
Bezpieczna dynamika jazdy
Antos posiada szeroką ramę (834 mm) zapewniającą stabilną dynamikę jazdy. Nowy układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i bezpośrednio. Prowadzenie osi tylnej i symetryczne zawieszenie 4-miechowe osi tylnej dodatkowo wpływają na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.
Wszystkie znane z modelu Actros systemy bezpieczeństwa są również dostępne w nowym Antosie do transportu dystrybucyjnego. Wyposażenie seryjne obejmuje elektroniczną regulację systemu hamowania EBS z hamulcami tarczowymi, skuteczny hamulec silnikowy, system ABS i system kontroli trakcji ASR, a także system regulacji stabilności.
Wyposażenie opcjonalne obejmuje: nowy, równie lekki i silny retarder wodny, hamulec silnikowy wysokiej mocy High Performance Brake oraz asystenta utrzymania odległości z funkcją Stop-and-Go. Dodatkowo dostępny jest również asystent utrzymania pasa ruchu oraz wyjątkowy Active Brake Assist 3 najnowszej generacji, który w razie stojących przeszkód rozpocznie gwałtowne hamowanie.
Asystent kontroli uwagi nieustannie sprawdza funkcje uwagi kierowcy na podstawie różnych parametrów, również w przypadku dezaktywacji asystenta utrzymania pasa ruchu. W razie nadmiernej dekoncentracji wysyłane są wizualne i akustyczne sygnały, aktywowany jest również asystent utrzymania pasa ruchu.
Powyższe rozwiązania zapewniają nowemu modelowi Antos niezawodny pakiet bezpieczeństwa, niespotykany dotąd w transporcie dystrybucyjnym.
Podwozia przyjazne zabudowie
Wersje nowego Antosa są tak różnorodne jak obszary ich zastosowania. Ciągniki siodłowe są dwu- i trzyosiowe z rozstawami kół od 2650 mm do 4000 mm. Oferta obejmuje podwozia w jedenastu rozstawach osi od 3700 mm do 6700 mm w schemacie co 300 mm. Obok podwozi dwuosiowych można zamówić też wersję trzyosiową z osią wleczoną, w tym również z ogumieniem bliźniaczym.
Ponieważ wiele pojazdów wykorzystywanych w transporcie dystrybucyjnym posiada specjalne zabudowy, nowy Antos również został do tego przygotowany. Perforowany raster ramy w odstępach 50 mm na długości i wysokości, zmienne przedłużenie ramy i indywidualna pozycja poprzecznicy końcowej — to wszystko sprawia, że może zostać optymalnie zabudowany.
Wraz z nowym Antosem firma Mercedes-Benz wprowadziła w ciężkim transporcie dystrybucyjnym modele dopasowane do zastosowania w komunikacji specjalnego rodzaju. Wersja Loader obejmuje pojazdy o zoptymalizowanej ładowności. Jako pierwszy ciągnik siodłowy o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 40 ton nie przekracza granicy sześciu ton masy własnej, nawet z silnikiem zgodnym z normą Euro 6. Antos w wersji 1835 LS z kabiną kierowcy ClassicSpace, aluminiowymi kołami i ogumieniem supersignal na osi tylnej waży ok. 6000 kg.
Zaletą wersji Volumer jest niższa o 80 mm — niż dostępna do tej pory — krawędź załadunku. Klienci mogą wybierać spośród dużej oferty wersji kabin kierowcy, jak również różnej wielkości zbiorników paliwowych, zależnie od tego, czy zależy im na powierzchni ładunkowej, czy na zasięgu.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.